Klinker på betongulv

Vi skal i gang med at renovere vores kælder og kunne i den anledning godt tænke os at få lagt klinker på gulvet dernede.

Vores plan var at nivellere gulvet med nivelleringsspartel og derefter lægge klinker på, men ved nærmere inspektion kan jeg se at der er et væsentligt fald (~5cm) i hvert rum, samt enkelte steder hvor der er større buler i gulvet (det stiger flere cm over et par meter). Jeg er derfor blevet i tvivl om det overhovedet er realistisk at få det nivelleret.

Nogen der har nogen gode forslag til hvordan vi kan gå videre? Vi ønsker ikke at bryde gulvet op og støbe nyt gulv :-)


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu afhænger det jo en del af hvilke krav I har til gulvet!
Skal det være vandret? Eller blot plant (men hældende)?

Ved du noget om hvilken opbygning dit nuværende gulv har?
MAterialer ogtykkelse på betonlag etc?

MVH Njord :-)

MVH Njord
Vi kan godt leve med at det er plant, men hældende. Bulerne er lidt irriterende - nok også mest fordi jeg ikke ved hvordan det vil komme til at se ud hvis vi lægger klinker på - om det bliver meget tydeligt. Vi er ikke ude efter perfekt - det er en kælder og skal mest bruges til opbevaring og kontor, men det må selvfølgelig gerne være pænt.

Nej desværre ingen viden om hverken tykkelse eller materialer. Vi har et enkelt sted hvor betonen er lidt skadet og der kommer en mørk plet ved kraftig regn - jeg ved ikke om det kan indikeret at betonlaget ikke er så tykt.
Den mørke plet er nok et tegn på der trænger fugt op fra bunde når det regner!

Bulerne kan i slibe bort og på den måde få rettet gulvet ind som værende rimelig plant. Klinkegulvet kan optage en vis ujævnhed i fliseklæberen! men ikke vildt meget, det afhænger jo også lidt af flise størrelse og hvor plant gulvet skal være!

Men at slibe knotterne væk kan klares med en vinkelsliber med en diamantskive til slibning, ikke den til skæring!
Og med en retholt kan du så se om du er kommet nogenlunde i niveau. Du kan også anvende en lodstok eller anden skinne der er ret.

Har I andre oplevelser med fugt der trænger ind i kælderen, via gulvet eller væggene? er der afløb i kælderen?

Hvor store er dine kælder rum?

MVH Njord

MVH Njord
Til det brug du nævner vil du formentlig kunne udjævne ujævnhederne via fliselimen, og er der egenlige "huller" kan du altid lægge et lag selv niveaulerende beton i den del inden du begynder med fliselimen.


Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis