Anden batteri på mini elbil

Jeg har fundet sådan en elbil på genbrug..

batteriet er desvære falden sammen... så den kan køre 10 meter og så er den flad for strøm..

batteriet er en 12V 8AH

så har jeg tænkt på at smide en af de bilbatteri jeg har til at stå på..

Det er en 12V 55AH

kan der ske noget ved det...
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Aller en disse du kan bare køre endnu længere.
Jo der kan ske en hel del medmindre der er strøm begrænser. Du kan smelte motoren... Jeg ved godt at normalt siger man at Ampere bare er "udholdenhed" men det får altså betydning når du ganger det så meget op.
Du kan jo bare prøve at regne på effekten du smider igennem kullene
P(Effekt/Watt) = U (Volt/spænding) x I (Ampere/Strøm)

Gammelt batteri = 96 Watt. Nyt batteri = 660 Watt.

Det kommer også an på hvad batteriet kan smide af ampere i startstrøm. Mange nye batterier kan levere en startstrøm på 8 gange eller mere.. Så ser regnestykket også anderledes ud da det så er 5280 Watt.
Men det kommer så også an på hvor meget motoren kan optage.

Men det korte af det lange. Jo du kan prøve men du kan risikere at motoren står af efter et stykke tid. Forsøg lidt med det og mærk på motoren en gang imellem og mærk om den bliver varm varm. Alt over der hvor du kun kan holde hånden i kortere tid ville jeg stoppe.
Hej

Jeg var ved at søge på sådan en batteri

en original til den koster750kr eller noget... men jeg har fundet en med samme spefektione og type til 235kr incl fragt
Dit store batteri er sikkert et start batteri. det kan ikke tåle så stor en afladning. og dels er der den med at smelte motoren. Motoren kan overophede når den kører længere tid end den er beregnet til, og end da kan trække mere strøm end det orginale batteri hvis den er hårdt belastet.

Jacob
Hej

Det er noget værre sludder i skriver-  antallet af amp. timer på et batteri har  I K K E en skid med at gøre hvor meget strøm (effekt) en motor optager - kun i hvor lang tid den kan gøre det ved et givet forbrug.!!!!
Du kan sagtens anvende et bilbatteri - du skal blot bruge en almindelig hjemmelader i stedet for den som var med bilen.
Bilbatteriet holder nok ikke så længe som den anden type  MEN  det er jo heller ikke nær så dyrt - måske kan du købe et brugbart hos en autoophugger.

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 28 feb 2011 18:43
Hej

Det er noget værre sludder i skriver-  antallet af amp. timer på et batteri har  I K K E en skid med at gøre hvor meget strøm (effekt) en motor optager - kun i hvor lang tid den kan gøre det ved et givet forbrug.!!!!
Du kan sagtens anvende et bilbatteri - du skal blot bruge en almindelig hjemmelader i stedet for den som var med bilen.
Bilbatteriet holder nok ikke så længe som den anden type  MEN  det er jo heller ikke nær så dyrt - måske kan du købe et brugbart hos en autoophugger.

Hilsen Polobjørn

Du har ret i teorien. Men den holder ikke i praksis.
Der en lille ting som den interne modstand i batteriet. Det er den der bestemmer hvor meget strøm man kan trække maksimalt. nogle kalder det også batteriets impedans.
Når man går fra et batteri som kan levere måske 30A ved korsslutning til et der kan levere 700A ved korsslutning. Når det sker vil DC motoren som er en tilnærmet korsslutning ved start, trække mere strøm under start og hård belastning end den ville kunne med det svage batteri. bet behøver ikke betyde noget men det kan godt betyde at kontakter / relæer bliver svejst så de mister hunktionen. det kan overbelaste elnettet osv. der er meget mere i det end end bare en forøget strøm kapasitet.

Jacob
Hej
Det er fulstændig rigtigt, men i firmaet hvor jeg arbejder har vi prøvet det flere gange uden det har givet problemer.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 01 mar 2011 21:02
Hej
Det er fulstændig rigtigt, men i firmaet hvor jeg arbejder har vi prøvet det flere gange uden det har givet problemer.
Hilsen Polobjørn

Fordi det gik godt en gang, på en model, så behøver det ikke gå godt en anden gang på en anden model.

Jacob
så er det bare om modellen kan tage så store et batteri (fysiske størelse)
i forhold til standard batteri 12v 8amp. som modellen var leveret med.!
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis