Opvarmning af udhus / studie

Vi har et udhus på 48m2. Der er 100mm isolering i loft og vægge - intet i gulv. Jeg bruger det til mit studie og har kontor derude.

Uden opvarmning er der typisk 10-12 grader varmere derinde end udenfor (efter en dag med sol).

Indtil nu har jeg benyttet mig af en gasovn til 11kg flasker, som jeg bare tænder, når jeg skal arbejde i længere tid, mend et er jo en uholdbar løsning, da det afgiver alt for meget vand, som ikke er godt for mit udstyr.

Planen har egentlig været, at der skulle installeres en varmepumpe, men nu er jeg lidt i tvivl, da jeg har læst en masse godt om laserkamin (Zibro o. lign), som jo også har mulighed for indstilling med timer og termostat. Jeg er dog meget i tvivl om driftudgift med den kontra varmepumpe. Det tæller dog til laserkaminens fordel, at både indkøb og installation er væsentligt billigere.

Bør måske fortælle, at mit mål er, at der kan være 16-18 grader derude, da jeg føler, det er en god arbejdstemperatur.

Vores hus opvarmes med naturgas, men jeg har på fornemmelsen, at det vil være meget dyrt at få trukket rør derud og opsætte en radiatorer.

Hører gerne om gode råd / erfaringer og måske alternativer.

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En laser ovn eller lignende der brænder på olie / petrolium, afgiver mere fugt end en gasdrevet. En varmepumpe der er indstaleret af en fagmand ( de billige du selv kan indstalere er ikke en krone værd ) vil opvarme huset og fjerne fugtighed.
Enig med Håndværkeren.

Jeg har lige fået installeret en varmepumpe i sommerhuset - kr. 18.000,- incl. 5 års garanti.

Din behøver ikke være ligeså stor - vil tro du kan finde en incl. installation og 5 års garanti for omkring 12.000.

Min var med 2 års garanti - der skulle ikke meget til at få 5 år for samme pris.

Vælg Mitsubishi,Panasonic, Daikin eller et andet anerkendt mærke - de billige varehusmodeller er ikke meget værd. Dumper diverse tests med et brag.

Skal du kun køre med 16-18 gr. vil driftomkostningen blive minimal med en god varmepumpe.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Dobbeltpost - slettet

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Til info så jeg lige en varmepumpe i Bauhaus nye tilbudsavis...............

Kr. 4.995,- ( dertil kommer installation til ca. kr. 4.000,- )  med COP på 3,61 og lyd på 35 dB - sådan en ville jeg aldrig købe.

Min har COP på 5,59 - en af markedets højeste og lyd på 22 dB.

Så kan man begynde at regne i forskellen på cost/benefit - kvalitetspumpen vinder til sidst.

Men det er selvfølgeligt op til den enkelte ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af Håndværkeren på 12 feb 2011 22:58
En laser ovn eller lignende der brænder på olie / petrolium, afgiver mere fugt end en gasdrevet. En varmepumpe der er indstaleret af en fagmand ( de billige du selv kan indstalere er ikke en krone værd ) vil opvarme huset og fjerne fugtighed.

Har du noget dokumentation, der viser at en laserovn på f.eks petroleum afgiver mere fugt end en gasdrevet ovn?
Annonce
Skrevet af EISOE på 13 feb 2011 09:21
Enig med Håndværkeren.

Jeg har lige fået installeret en varmepumpe i sommerhuset - kr. 18.000,- incl. 5 års garanti.

Din behøver ikke være ligeså stor - vil tro du kan finde en incl. installation og 5 års garanti for omkring 12.000.

Min var med 2 års garanti - der skulle ikke meget til at få 5 år for samme pris.

Vælg Mitsubishi,Panasonic, Daikin eller et andet anerkendt mærke - de billige varehusmodeller er ikke meget værd. Dumper diverse tests med et brag.

Skal du kun køre med 16-18 gr. vil driftomkostningen blive minimal med en god varmepumpe.

Når du nu er så enig med Håndværkeren får du samme spørgsmål:
 
Afgiver en laserovn der kører på feks. petroleum mere vand end en gasdreven ovn?
Skrevet af Sluppermand den ældre på 14 feb 2011 00:55

Har du noget dokumentation, der viser at en laserovn på f.eks petroleum afgiver mere fugt end en gasdrevet ovn?
Ja ! Jeg har en sådan petroliums drevet ovn nu og vinduerne driver af væde når den har kørt i tre timer, det gjorde de ikke da jeg havde en gasdrevet katalysator ovn

Jeg har hørt, at en petroleumsovn teoretisk burde afgive nogenlunde samme mængde vand som en gasovn, men de fleste, der har prøvet begge dele (typisk i fortelte til campingvogne) giver udtryk for, at det i praksis ikke er tilfældet. Der giver gasovnen væsentligt mere fugt og dens evne til at sprede varmen, er meget ringere end en petroleumsmodel.

Mht. varmepumper, er det jo en af de ting, der har været diskuteret meget herinde. Det lader også til at være et "religionsspørgsmål", om man vil benytte de billige. Flere har brugt dem i mange år og roser dem til skyerne, mens andre aldrig kunne drømme om at bruge dem.

Det lader dog til, at der er mest, der peger på, at man skal vælge en invertermodel, men igen kender jeg intet til det område.

Jeg mangler stadig også at finde en måde at beregne en driftøkonomi på de forskellige muligheder. Det kan jo naturligvis være svært, når jeg ikke kender den præcise grad af isolering, men det må da kunne lade sig gøre at komme med et estimat?

Planlæg positivt - konsekvensberegn negativt. 

Skrevet af Sluppermand den ældre på 14 feb 2011 01:06
Når du nu er så enig med Håndværkeren får du samme spørgsmål:
 
Afgiver en laserovn der kører på feks. petroleum mere vand end en gasdreven ovn?


Det ved jeg ikke - men har ingen dokumentation for at betvivle Håndværkeren.

Mit svar gik mest på at en varmepumpe affugter luften og er billig i drift - en af de ting spørgeren ønsker. Jeg ved så godt at investeringen er væsentligt større - så må man jo opveje fordele og ulemper.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det burde ikke koste mange kroner, at få trukket to pex slanger der ud, og koblet en radiator på.

Hvis du er lidt snild på fingerne, er det en lille lørdag formiddag, så er det jo klaret.

Mvh Thomas Hansen

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis