dragebåd præstø

hvordan F kan en efterskole sende 13 børn og 2 voksne ud i en kuling med en overdiminsioneret kano jeg er fandme rystet hvis jeg havde haft et barn ombord ved jeg ikke hvordan jeg havde reageret

der er altid solskin bag skyerne

hvordan F kan en efterskole sende 13 børn og 2... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det var dog en fantastisk tiltro til de meget teoretisk prøver.
Der sker immervæk ulykker i svømmehaller.
Skulle et speedbådskort ha' ændret noget, eller andre prøver af den slags, tror det ikke.
Det eneste, der helt sikkert havde hjulpet, var at blive på land.
Så vidt oplyst skete ulykken en vending, hvor man lægger en lang smal båd på tværs af søen, det var altså her fejlskønnet skete, og her havde ovennævnte kurser nok ingen forskel gjort. Sejladserfaring og sund fornuft burde nok ha medført, at man havde fortsat i samme retning, med kursen lagt svagt mod land.
Men det er jo i bagkundskabens lys.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af njord på 13 feb 2011 17:56
Jeg er sikker på vi er mange der IKKE ville have taget ud i en lille åben båd på denne tid af året.
Om den havde en godkendelse eller ikke ændre ikke på om den er kændret!

Hvis vi kigger rundt ser vi en del lystfiskere og jægere der på samme måde sejler ud i små åbne fartøjer uden andet redningsudstyr end den obligatoriske redningsvest.


Det jeg skrev var ikke at det ikke skulle være ansvarligt at sejle ud i småbåde, det må altid være et skøn af de implicerede. Men som samfund (og ansvarlige sejlere) kan vi vel godt sætte normer for at man som minimum har en vis standard af redningsudstyr ombord. Og det er som minimum redningsvest.

At jeg så selv ville mene at overlevelses dragter (eller hvad de nu hedder) er absolut påkrævede i den temperatur vi har nu, når det samtidig kombineres med åbne både.

Vi vil sikkert alle kunne blive overraskede af vejret eller komme i en ganske uventet situation. Det er så her den sunde fornuft og erfaring skal træde ind og gøre det rigtige!

I denne situation er det at samle ungerne og sende  dem afsted i grupper! Den del kan jeg kun have stor respekt for. Jeg kender ikke til vejret i området og ej heller farvandet. Oplysningerne om hvordan deltagerne var klædt er ikke kommet frem, men jeg formoder de som minimum har været udstyret med redningveste.

MVH Njord

MVH Njord
Sikkerhed til søs tager altid udgangspunkt i et worst case scenario hvor man ser på hvad man skal gøre hvis alt glipper og så sørge for at alle har mulighed for at overleve en sådanne situation.

Dette havde man ikke gjort på Præstø fjord. Man sejlede alt for langt fra land i en båd med en sødygtighed som en skotøjsæske.

Selv meget erfarne kajaksejlere sejler iført våddragt og ikke mere end en km fra land på dene årstid.

Alle implicerede voksne bærer et enormt ansvar.


Jeg kunne godt tænke mig at bringe lidt sagkundskab ind i denne tråd:
Formanden for Dansk Dragebåds Forbund har 40 års erfaring med bådtypen og har i forbindelse med ulykken udtalt:

 -Jeg fatter simpelthen ikke, hvad de laver en kilometer fra land. På denne årstid sejler man kun langs kanten. Det er dybt uansvarligt, og jeg er rystet over det - især fordi det er gået ud over børn, siger formand for Dansk Dragebåds Forbund Jørgen Rasmussen til bt.dk.

Han mener ikke, at lærerne har taget ordentligt bestik af vintervejret. Hans råd på denne tid af året er ikke at ro længere ud end man har lyst til at svømme i land.

- Det var altså aldrig sket, hvis en af gamle kajakdrenge havde været med. De lærere skal være glade for, at jeg ikke stod ved siden af, da de besluttede det. Det er altså dybt seriøst, når man sejler ud: Man sidder stille i båden og man holder sin mund. Det er sjovt, men det er ikke legetøj, lyder det fra manden, der har 40 års erfaring med at sejle dragebåd.

Han oplærer sine egne elever på den hårde til at have respekt for det kolde vand: Han lader dem af og til dumpe i vandet på en halv meters dybde, så de kan lære hvor koldt vand omkring frysepunktet er.

- Jeg bliver da nogle gange betragtet som en sur stodder, men det er altså ikke for sjov. Når først sådan en båd tilter rundt får man den modsatte rælling i hovedet. Styrmanden skal altid være en af de garvede. Problemet her er, at de folk mangler erfaring , siger han.

Jeg bøjer hovedet for sagkundskaben, og fastholder min egen mening om det uansvarlige i beslutningen om, at føre båd på denne måde.

Skyldsspørgsmålet vil jeg ikke blande mig i.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Den ene af lærerne kan vist ikke betale en højre straf og tror også på at den anden er mærket for livet.
Alligevel er det så let at kigge bagud på andres fejl. Der er ingen der kan ændre det der er sket.

Der må have været mange mennesker der stiltiende har accepteret at man sejler ud i sådan en båd.. Inge har ville bruge sin sunde fornuft, men nu bagefter kan alle se det forkerte og farlige..

Jeg har sejlet i en 20 fod sejlbåd i over 20 m/sek vind fra Rødvig til Præstø... Det var ikke sjovt... men bag den sandrevle de sejlede er der normalt ikke bølger som er værd at tale om.
Men højvande og god vind har vel givet den ekstra højde på bølgerne som har kæntret båden..
Jeg ved det ikke - kun gætteri.

Men lad os bruge det til at forbygge og ikke fordømme..

Og dem med mørkeblå svømmeveste - smid dem ud i respekt for denne ulykke..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Så lige 3 af de unge mennesker i Go Aften DK.
De har sikkert lært et og andet om sikkerhed til søs.
En ret gribende beretning uden meget fis og pjat.
Og nej, jeg synes også at fordømmelse er helt malplaceret i denne sag. Alle har vist lært rigtig meget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af grandoldman på 17 feb 2011 19:40
Der må have været mange mennesker der stiltiende har accepteret at man sejler ud i sådan en båd.. Inge har ville bruge sin sunde fornuft, men nu bagefter kan alle se det forkerte og farlige..


Hvis du her tænker på de unge mennesker, er det efter min mening en malplaceret kommentar.
Unge mennesker på 15-16 år, har en stor tiltro til deres voksne idoler.
Det er helt bestemt ikke de unge der skal sige fra, men derimod de voksne der har ansvaret for dem.

Det skete desværre ikke i dette tilfælde.

For at være helt ærlig, er jeg lidt træt af denne viti-vati holdning... "nåh ja det kunne ske for enhver"... "vi skal ikke stille folk til ansvar"... osv.

Voksne mennesker er ansvarlige for deres handlinger, det være sig lærere, ledere eller andre.
Ønsker de ikke at tage ansvar, må de hellere finde på noget andet at lave.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

gromogktm jeg er helt enig i jeres betragtninger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu så jeg lige i fjernsynet reportagen fra uheldet/ulykken.
Det ser jo ud til at være en stor efterskole.. dvs. mange elever og deraf ca. dobbelt så mange forældre... mange lærer og så en bestyrelse...
Jeg taler ikke om eleverne - og som det fremgik i reportagen så stolede de blindt på deres lære - men alle de voksne der stiltiende accepterede det faktiske forhold - sejllads i vintervejr med svømmeveste og så i en åben og fladbundet båd.

Der er ikke nogen på den skole eller en eneste i den båd der behøver os og andre til at fordømme dem..

I stedet for skal vi huske på det næste gang vi står som tilskuer eller deltager, forud for noget vi fornemmer kan være livsfarligt og så skal vi sige fra FØR det sker..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej alle hvad er det jeg har læst at jørgen rasmussen fra drage både skriver at hvis mand ikke kan svømme så har mand ikke noget at gøre på vandet
så skulle jeg ikke sejle for jeg har aldri kunne svøme jeg har sejlet siden jeg var 5 år og er 52 år nu
jeg har aldri været i seglklub fordi ville ha at mand skulle svømme men jeg har haft meget sjovt på vandet aligevel
man ved jo at havet forlanger sin pris for at mand kan nyde at ferdes på det
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis