dragebåd præstø

hvordan F kan en efterskole sende 13 børn og 2 voksne ud i en kuling med en overdiminsioneret kano jeg er fandme rystet hvis jeg havde haft et barn ombord ved jeg ikke hvordan jeg havde reageret

der er altid solskin bag skyerne

hvordan F kan en efterskole sende 13 børn og 2... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er sikker på vi er mange der IKKE ville have taget ud i en lille åben båd på denne tid af året.
Om den havde en godkendelse eller ikke ændre ikke på om den er kændret!

Hvis vi kigger rundt ser vi en del lystfiskere og jægere der på samme måde sejler ud i små åbne fartøjer uden andet redningsudstyr endden obligatoriske redningsvest.

Jeg vil afholde mig fra at dømme alle disse (og skolen) er uansvarlige eller ej. Blot konstatere det er en utrolig ulykkelig begivenhed.
Eneste "gevinst" er at vi alle kan håbe på mere fokus på søsikkerhed og at redningsudstyr ikke kun er for sjov (det er der desværre nogle tråde der kunne afspejle, fx en om en tømmerflåde)

Vi kan kun håbe på de unge mennesker overlever og det bliver uden men fra den tragiske begivenhed.

MVH Njord

MVH Njord
Jeg ved ikke rigtigt hvorfor det skal kaldes en overlæsset balje, jeg har set dem sejle med hærdebrede mænd på alle poster.
Hvorvidt en båd kan godkendes til sommersejlads alene, ved jeg ikke.
Såvidt jeg kan se har man ikke fulgt en bestemmelse om, ikke at sejle mere end 25 m fra land.
Det er så en række fejlskøn, som fører til den ulykkelige hændelse.
Tilsyneladende er det et forsøg på at vende om, der går galt, vel nok en farlig manøvre, men er det bølgerne eller måske panik i båden ved vi jo ikke.
Men en tragisk hændelse er det jo.
Jeg tror vi alle har foretaget fejlskøn, som heldigvis ikke har haft så fatale følger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Bare lige en tilføjelse til debatten som jeg i øvrigt synes er sund at tage men lad os holde den i en god tone.
Denne sag er tragisk, det tror jeg vi alle er enige om, men hvordan løser man problematikken om sikker sejlads på efterskoler.

Hvis efterskolers fartøjer skal godkendes som erhvervsfartøjer, bla. grundet "overdragelse" af forældreansvar til skolen. Kræver det som minimun ud over bådens stand mm. radio nøraketter mm samt mine damer og herer en redningsflåde til 16 mand. Da det ikke er muligt at instalere i de små både vil det ikke være en mulighed at de unge lære at sejle i mindre fartøjer. Herunder hører alle små fartøjer f.eks. robåde, surfer tømmerflåder osv osv. Derud over kræver det en kaptajn med erhvervs dulighed.

Sikkerhed skal selvfølgelig være 110% top iorden om vi så snakker skoler, spejder, foreningsfartøjer osv der har at gøre med børn og unge (også gerne privat selvfølgelig). MEN er det ikke synd at udelukke efterskoleelever for gode oplevelser til søs i små fartøjer, nu hvor de har changsen for at blive bidt af det maritime liv? Er det ikke bedre at lave gode sikre regler samt uddanne lærene til at kunne varetage opgaven sikkert, istedet for et forbud (eller noget der resultere i et).

Mht den konkrete sag så er det vel umuligt for os at placere et endeligt ansvar uden at kende til de præcise omstændigheder vi kan blot konstatere at det var en yderst tragisk hendelse.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der har været andre tilfælde hvor efterskoler ikke havde styr på sikkerheden til søs jeg husker blandt andet et tilfælde med kanoer på roskilde fjord som endte med Helikopter redning i stor stil.

Jeg har sejlet flere kapsejladser på Præstø Fjord og i betragtning af at det er et beskyttet farvand så rejser der sig overraskende store bølger.

Jeg bor under 20 km i luft linie fra Præstø og der var på ingen måde vindstille, jeg havde allerede om onsdagen snakket med en god bekendt der bandede over at det ville blive blæsevejr i weekenden fordi han skulle havde været ude og fiske, nej almindelig sund fornuft havde holdt den båd i land.

Dragebåde er en båd bygget til sejlads på deltaer og svagtstrømmende floder. Den er fladbundet og fuldstændigt uegnet til bølger. At sejle mere end 25 m fra land når man ikke har i det mindste våddragter på er fuldstændigt uansvarligt, at gøre det med en gruppe børn som er blevet overladt i ens varetægt er så ualmindeligt dumt og stupidt at jeg mangler ord.

Skolen og dermed også den overlevende lærer bærer et kæmpe ansvar.

At der er brådne kår kommer jo så desværre til at betyde at ansvarlige efterskoler skal leve med nogle umulige krav til sikkerheden men hellere det end unge mennesker der dør på grund af kåde uansvarlige voksne.    
Anders jeg er stort set enig i dine betragtninger.
Det med ansvaret har jeg det lidt problematisk med, for det ender med at een person får skylden, det er måske tilfældet, men er et evt. fejlskøn nok til det ? eller er det hele et et tilfældigt uforudsigeligt sammentræf.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Til lynæs:
Hvis jeg forstår det du skriver rigtigt så er jeg da helt enig. Jeg mener/skriver at vi her på hjemmesiden ikke kender omstændighederne omkring forliset godt nok til at dømme eks. læren til at bære hele ansvaret. Da ingen af os (hvad jeg ved af) kender de impliserede personer eller var med i båden.

Til forum:
Om de sku være sejlet ud ved jeg ikke da jeg ikke kender nok til vejrforholdene på præstø, forholdene ombord på fartøjet samt skibbers sejlkunstskaber til at bedømme men umidelbart havde jeg bestemt ikke gjort det.

Til Njord
Man kan da sagtens have rigtig gode sejladsoplevelser om vinteren. Jeg personeligt elsker at sejle ud i bidende frost og høj sol for at hive torsk (også selvom jeg aldrig fanger nogen). Så om det er vinter eller sommer er vel lige meget det er vejrforholdene man skal vudere ikke årstiderne. (Men selvfølgelig kræver vintersejlads også vintertøj - flydedragt el lign.)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
det er om mand ikke kan indføre samme reler som der er med optimist joller hvor der er følge både med mår de er ude at sejle
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jeg tør bestemt ikke klåge i, hvis skyld osv det hele er, da jeg ikke kender baggrundene.

En sådan ulykkelighed kan meget lede til at myndigheder går 112% i baglås, ministre skal i samråd, undersøgelseskommissioner skal nedsættes, mistillidsafstemning til regeringen og mange andre markeringer, som politikere og embedsfolk kan markere sig på.
Som vi ofte ser, kan sådanne sager trække nogle meget uheldige spor, som vil blive til rigtig megen skade for eftertiden. Nye regler, især på baggrund af sådanne ulykker, har det med at blive meget rigide. Hvordan skal man kunne installere en radiosender i en kano? Og skal det kun være i sådanne som efterskoler benytter? Måske det var bedre at alle kanoer og joller blev udstyret med radioer, måske hjertestartere, evt. helikopterdæk osv

Jeg er måske selv en af disse lede sataner, som helt uforsvarligt, udsætter børn og unge mennesker for livsfare.
I bilkredse som jeg kommer i, er det ret almindeligt at vi kører ture med syge børn og unge fra hospitaler og behandlingssteder. Det er voldsomt populært, når vi kommer trillende en større flok biler, og ungerne skal om bord i bilerne, som regel veteranbiler eller Land Rovere. På et tidspunkt kørte jeg med 4 pigebørn i min gamle åbne Mustang. På denne køretur kunne det da meget vel have kunnet ske, at en 48 tons lastbil mistede sin bremseevne eller chaufføren faldt om ved rattet elller osv osv, you name it, og vi alle kunne have endt som kødfars uagtet tilstedeværelsen af alt muligt moderne beskyttelsesudstyr.

Ville jeg så have fået et eftermæle på linie med Peter Lundin og tilsvarende notabiliteter?

Jeg kunne jo have ladet være med at køre den tur for disse unge folk, eller i det mindste have sørget for bedre sikkerhed f.eks. ved i stedet at køre i Centurion kampvogn.
Er det bedre helt at forbyde at efterskolebørn og tilsvarende får en anderledes oplevelse?

Hvor langt skal man gå for at undgå en mere eller mindre sandsynlig ulykker, vel vidende at restriktioner rammer mange tusinde situationer, der med al mulig sandsynlighed ikke fører til død og ulykke?
Nu er der også lige en ung mand, der mistede livet ifm med en skiulykke. Skal man så også forbyde skisport? Eller busturene til skisportsteder?

Vi så hvorledes en dårlig madoplevelse førte til, at alle sportsforeninger m.m. nu ikke længere kan risikere at servere mad, uden de helt store arrangementer med uddannelse af frivillige "køkkenpersonale" med allehånde restriktioner og forbud.

Jeg er ikke ude på at hyppe egne kartofler, idet jeg ikke deltager i disse "farlige" sportsudøvelser. Min forbrydelse består alene i at jeg er med til at give nogle unger en god oplevelse, men ville være ked af at mine efterkommere skulle mindes mig som "forbryderen der slog så og så mange uskyldige børn ihjel!"

Jeg synes det er en yderst sørgelig begivenhed, men jeg mener nu heller ikke man skal gå i totalt selvsving.
Livet er og har til alle tider været farligt, især hvis man står ud af sin seng om morgenen og vil mere end at sidde stille på en stol i en beskyttelsesbunker hele livet.

Med venlig hilsen
ktm

 

nej selvfølgelig skal vi ik gå i selvsving men at ha en håndholdt whs radio med og så følge de regler som der åbenbart er for deagebåde max 25 m fra land og så det begreb der heder godt sømandskab må være minimum, eller hvis man skal bruge ktms bilsprog køre efter forholdene.

der er altid solskin bag skyerne

KTM

Naturligvis skal du fortsætte med at glæde disse børn og bruge din sunde fornuft og store erfaring som bilist.

Det gjorde efterskolen bare ikke.

His man skal bade i en svømmehal skal der være en uddannet livredder, hvis det havde været en planende motorbåd skulle læren have haft kørekort til den, hvis det havde været en almindelig båd skulle de også havde aflagt prøver for at sejle i erhvevrs øjemed. Søspejder ledere skal også aflægge prøver.

Kom dog i gang med at konstruere en prøve for voksne der har børn med til søs.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis