Toilet hvor vandet synker for langsomt

Hej,

Jeg har fået installeret et hængetoilet på et sted hvor der tidligere var afløb fra håndvask. Afløbet i gulvet blev af VVS'eren gravet fri og han monterede 110 mm rør (jeg mener det var størrelsen). Dette rør er blevet forbundet til en geberit indbygnings cisterne, der sluttelig er forbundet til toilettet gennem et ferulesæt med ekstra længde (ca 30 cm). Ferulesættet der er monteret på toilettet er ca i vatter og forbindes til kloakken gennem en 90 graders vinkel som er fastgjort på geberit indbygnings-cisterneholderen.

Hmm, spørgsmålet er om det vandrette ferulesæt på 30 cm længde kan være årsag til at vandet i toilettet synker ret langsomt (5->7 sekunder for at nå korrekt niveau) og om denne ikke burde have et rimelig fald i stedet for at være vandret.

A) Der er ikke snavs i vandlåsen, idet toilettet er ubrugt.
B) Jeg har forsøgt at hælde rigtig mange spande med vand igennem toilettet for at fjerne en eventuel prop i systemet.
C) Jeg har forsøgt at rense røret med en 5 m rensefjeder og kan ikke umiddelbart ikke se at røret er problemet.
D) Jeg har forsøgt at lave trykudligning i kloakken vha en haveslange gennem vandlåsen, hvilket ser ud til at forbedre situationen, men ikke afhjælpe den (vandet stiger stadig alt for højt op).

Toilettet er monteret i gadeplan og jeg mener ikke det er forbundet til det toilet vi har nedenunder (de er placeret vidt forskellig og der er ikke fælles faldstamme)

Håber en eller anden kyndig kan kloge i hvad der kan være galt, for jeg er ved at løbe tør for ideer. Den sidste ide som jeg tror jeg vil jagte er at bruge en "drain Cleaner" og en haveslange og så spule afløbet og se om afløbet skulle have en prop. For det undre mig at trykudligningen ser ud til at synkehastigheden i toilettet.



mvh Erik

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde samme problem i mit system. Det var også en Geberit hængemodel.

Jeg har en blændprop i en 110'er der ender i den halvmur som toilette thænger på. Det er som forberedelse til et toilet på 1. sal. Når jeg tog proppen af, løb vand og det andet, godt nok ud. Og jeg konkluderede at en vacuumventil måtte være løsningen!
-Det var det så ikke! (men det kan det være i dit tilfælde)

I stedet fandt jeg ud af at de tikke var undertryk, men overtryk i afløbet. Det viste sig at problemet lå helt ude ved spulebrønden. (Jeg har fået lavet nyt kloakrør helt ud til den, pånær de sidste 1.5 meter) Og der sad så en stor fed trærod, som havde vokset sig ca. 100 mm tyk. Defor kunne der ikke komme noget forbi :-(

Hele historien endte med at jeg fik forsikringen til at dække, vha. "skjult rørskade" De kunne ikke fræse rødderne ud. så jeg fik skiftet over 20 m. rør.

Så hvis du ikke selv kan komme til med din spuleslange, synes jeg du skal kontakte et kloakfirma. De kan sende en kikert ned og se hvad der evt. er i vejen.
Her i omegnen koster det ca 750,-


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for svar. Ved du om feruleforlængeren, altså de ca 25-30 cm plastrør der forbinder toilet og afløb skal sidde i vatter eller om der skal være et rimeligt fald på dette?

Angående det med at spule kloakken igennem, påtænker jeg at forsøge det indefra, ved at tage toilettet af og tilgå kloakrøret direkte med "drain cleaneren" for jeg ved ikke hvor brønden findes. Hvis ikke det lykkedes at få hul med cleaneren må jeg til at kigge på tegningerne over grunden og lokaliserer brønden og igang med at grave så jeg kan få en højtryksspuler til at komme forbi. Hvis prisen omkring 750 kr holder stik her i det vestjyske (nær Holstebro) kan det vist ikke betale sig at bruge alt for lang tid selv.

mvh Erik
har du undersøgt om der også er en vandlås under det gamle afløb for så kan det også være problemet.
Ved afløb støbte man tit vandlåsen længere nede da de ikke var indbyggede i selve afløbet.
Ang. ferulen, mener jeg at den går så godt som vandret.
-Men jeg må erkende at jeg ike er sikker. Måske har den lidt fald. Men det er ikke meget.
Du kan også få kloakfirmaet til at stikke snablen ind, hvis du piler toilettet af. Det foreslog han ved mig, da min brønd ligger under havestuen. Jeg flåede dog gulvet op, og kom den vej ned!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nej, det har jeg ikke tænkt på, for jeg have jo en VVS mand til at udføre denne del (altså alt hvad der ligger under gulvniveau). Hvordan undersøger jeg nemmest om der er en vandlås - såfremt den findes må den være ½ meter nede under gulvniveau og idet det er et indbygget toilet, kan jeg jo ikke komme til at kigge ned.
Jeg finder dit forslag meget sandsynligt, idet der tidligere har været håndvask tilsluttet her....... og hvor vil det dog være forfærdeligt om du har ret - så skal alt formentlig rives op (toilet, SPA, bruseniche).



mvh Erik

Annonce
Ja, jeg tror også at tiden er ved at være inde til at kontakte et kloakfirma, for jeg frygter at der som netop foreslået foreligger dobbelt vandlås. Det må de nemt kunne afgøre.

mvh Erik
Jeg har nu snakket med det lokale kloak og spule service og han fortalte at der med stor sandsynlighed ikke er snak om dobbelt vandlås på systemet, men at det meget ofte forekommer at der ved renovering bliver tabt byggeaffald i kloakken - hvilket så skal spules ud. Firmaet fortalte at man bør spule udefra for at kunne opsamle og fjerne eventuel materiale, så proppen ikke bare flyttes til et andet sted på ledningen.

Derfor er jeg nu begyndt at lokaliserer vores brønd. Tegningerne er fundet frem og manuel gravearbejdet er påbegyndt, indtil nu uden held. Er der mon nogle der har erfaring for hvor dybt dækslet på brønden normalt ligger? (Er pt 50 cm under terræn).

mvh Erik
Der er desværre ingen garanti for at brønden ligger der, hvor tegningen angiver.

Jeg har også en tildækket kloak under en terrasse. Den er let at lokalisere, når der ligger lidt frost eller sne, idet der lidt lunere lige der, hvor kloakken er og der er smeltet oven over. Men hvis din ikke er brug endnu, kan det jo være lidt svært at få så meget varme at det smelter overfladen. Men prøv alligevel en dag at se om der skulle afsløre sig noget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nej, desværre ikke. Brønden er i brug, idet de andre toilettet, badevand, håndvaske mv samles i denne brønd - men der er ingen sne og vi har ej heller bemærket et område hvor sneen smelter. Hvis tegningen passer rimeligt vil brønden ligger under tykke køresten på et område der er løftet 30 cm over terræn (sand under køresten), så jeg tror ikke at temperaturen vil være væsentlig forskellig i området hvor dækslet ligger, desværre.

mvh Erik
Når jeg har været ude i samme triste ærinde, har jeg gravet ned til røret fra huset ud mod kloakken for at prøve at lure på retningen og så igen et par meter længere fremme. Det kan undertiden give en ide om, i det mindste retningen, men selvfølgelig ikke afstanden.

I alleryderste nød, kan du gå ned og ind på ledningen og lave hul til et kamera som kloakmanden kan sende ind og se hvor langt de er til kloakken.

Men hvor langt nede den ligger under terræn er fuldstændig umuligt at sige noget om.

Jeg misunder dig slet ikke!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også