Ansvar for markdræn

Hej.
Jeg har i våde perioder problemer med at nabomarkens drænvand løber over vejen og ind i min have og skaber oversvømmelse. Markdrænet samles i en brønd på marksiden og herefter fortsætter drænet over min grund og ned i en nærliggende mose. Det virker som om, at med tiden kan det dræn der er lagt for at bondemanden kan dræne sin mark ikke længere klare vandmasserne.
Hvem har ansvaret for at opdatere/renovere drænet der ligger på min grund og som skal afvande marken?
MVH
Martin
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det har du, og du kan faktisk blive tvunget til at lave det, hvor komunen dukker op med maskiner o.s.v. og så betaler du ved kasse 1. det kan blive noget dyere end hvis du selv tager affære nu og får det ordnet.
Skrevet af Håndværkeren på 12 feb 2011 22:48
Det har du, og du kan faktisk blive tvunget til at lave det, hvor komunen dukker op med maskiner o.s.v. og så betaler du ved kasse 1. det kan blive noget dyere end hvis du selv tager affære nu og får det ordnet.

NEJ NEJ OG NEJ - tid til et surt opstød

Kommunen dukker ikke op med maskiner og tvinger dig til at betale - mage til ævl.
Foretager kommunen endelig det du referer til som værende en selvhjælpshandling, vil det være sidste mulighed - eller hvis der er tale om at tiden er en vigtig faktor såsom ved forureningsuheld.

Det er jo ikke engang sikkert at denne ejer har forpligtigelse overfor drænledningen. Hvis du endelig skal gøre noget kan du henvende dig til ejeren af marken eller kommunens vandløbsmyndighed, som administrere vandløbsloven herunder også drænledninger.

Hvis du Håndværker ikke er sikker i dit svar her på forummet så skriv det. Ovenstående kommentar kan jo påvirke - selvom det jo er totalt usandt det svar du har givet.

Det var hvad der skete for min nabo gård, han havde ikke vedligeholdt drænet i mange år og da kom komunen med gravemaskiner og gravede op og han fik en væmelig stor regning. Det er muligt at det ikke er ens i alle andre dele af landet, nogle komuner er mere emsige end andre.
Det skal siges at han havde fået adskellige henvendelser og advarsler !
Så er vi jo over i yderste konsekvens som jeg nævner værende en selvhjælpshandling. Men kommunen "dukker" jo ikke bare op. Det er ikke engang sikkert at Kokholm har forpligtigelse til at vedligeholde den ledning der løber på hans grund. Så han skal i mine øjne ikke begynde at vedligeholde ledningen førend han har sikkerhed for hvad han er forpligtiget til.
Men leder han nu hans eget vand/spildevand til ledningen vil jeg mene han har part i ledningen - men igen. Tal med ejer eller forhør dig ved vandløbsmyndigheden.

det lyder som om det bare skal spules. Og kan sige der sker intet fra kommunen før du har fået 3 påbud om udbedring.
Skrevet af sluppermand på 13 feb 2011 19:13
det lyder som om det bare skal spules. Og kan sige der sker intet fra kommunen før du har fået 3 påbud om udbedring.

Så må man bo i en kommune der gør det samme arbejde 3 gange :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis