Dampspærre oven på pudset loft?

Jeg har et etplanshus med en tagkonstruktion, som jeg mener har følgende opbygning set udefra:

*Eternitbølgeplader B7
*Isolering
*Forskallingsbrædder
*Pudset loft
*Profilbrædder

Dvs. jeg har ingen dampspærre og intet undertag. Jeg har desuden ingen adgang til loftrummet "nedefra", så jeg kan kun opnå adgang ved at fjerne nogle tagplader.

Jeg skal snart i gang med at skifte alle tagplader ud med nogle tilsvarende nye, og i den forbindelse vil jeg også skifte den gamle isolering ud med noget nyt og samtidigt øge isoleringstykkelsen.

Nu er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg må/skal montere en dampspærre mellem isolering og forskallingsbrædder, da jeg jo har et pudset loft, der i "gamle dage" blev betragtet som en fin erstatning for en dampspærre. Det meste af "indefugten" bliver jo nok standset af det pudsede loft, men der er sikkert nogen fugt, som slipper igennem, og hvis jeg monterer en dampspærre længere ude, er jeg bange for, at denne fugt fanges mellem det pudsede loft og den nye dampspærre.

Er det mere korrekt at montere en dampspærre mellem det pudsede loft og profilbrædderne, dvs. så langt nede som muligt? I så fald kan jeg ikke gøre noget ved det nu, da jeg ikke havde tænkt mig at tage alle profilbrædderne ned i den nærmeste fremtid...

Jeg fjernede nogle tagplader for et par år siden for at kigge på tagkonstruktionen, og dengang var der ingen problemer med råd og/eller svamp, og der var helt tørt. Nu hvor jeg efterisolerer, og hvor taget måske bliver tættere, når jeg skifter tagpladerne, vil jeg dog naturligvis gerne gøre, hvad jeg kan for at reducere risikoen for fremtidige fugtskader. Det skal siges, at jeg selvfølgelig har tænkt mig at ventilere rummet mellem tagplader og isolering efter alle kunstens regler, dvs. med masser af ventilation både ved tagfod og tagrygning.

-Men jeg er i tvivl om en eventuel ny dampspærre. Er der nogen, som kan hjælpe?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det mon en gitterspærkomstruktion du har?

Ihvertfald anbefaler Rockwool. i modsætning til tidligere, at der eftermonteres dampspærre ved pudsede lofter.
Det har ikke noget med isoleringstykkelsen at gøre. Kun at u opnår en bedre dampisolering. (Men det er et træls job at udlægge den dampspærre oven på det pudsede loft).
Det skulle da helst være sådan at der bliver mere tørt i tagrummet når du lægger nye tagplader. De t nye tag skulle gerne være tæt.
Og hvis du ventilere tagrummetr op til de anbefalinger der findes i f.eks. Cembrits monteringsanvisning. Så er det fint.
Tak for svaret.

Jeg er glad for, at svaret ikke er, at den dampspærre burde have været monteret for længst.

Jeg tror, jeg vil vente med at beslutte mig, til jeg har fjernet de gamle tagplader og den gamle isolering, så jeg kan se, om det vil være en overkommelig opgave at montere en dampspærre på forskallingsbrædderne. Den skal jo nok helst være helt tæt, så hvis jeg ikke rigtigt kan komme til at clipse dampspærren fast, tape samlingerne og lime den ordentligt i kanterne, vil jeg nok regne med, at det pudsede loft sammen med den rigelige ventilation under tagpladerne er nok til at undgå fugtproblemer.
Nej, det vil jeg ikke mene.
En småutæt dampspærre er bedre end ingen dampspærre.
Det der gør en dampspærre ekstra nødvendig, er det faktum, at når du efterisolerer ændrer du fugtbalancen i tagrummmet, da der bliver koldere her når spildvarmen fra boligen begrænses.

Hvis der er isoleret op til overkant spærfod nu, kan du lægge en dampspærre ud her, og så isolere med den dobbelte tykkelse ovenpå, men husk tæthed ved tænger o.l. ellers må du lægge dampspærren ned på den pudsede forskalling, og klæbe den med folieklæber til spær og andre omkringliggende bygningsdele.

Ved efterisolering bør du sørge for en effektiv vindspærre af krydsfiner eller lignende med en tæt fugning til spær eller mur.

Du kan få en meget god efterisolering med indblæst træfiberisolering, som jeg selv anvender da den smyger sig tæt til tænger o.l.:

www.thermocell.dk

I Jylland (Bjørn): 21 44 80 21
Ikke fordi vi skal bruge hele week-enden til at diskutere det. :o)

Men:
Der trænger den samme mængde fugt igennem det pudsede loft uanset hvor meget isolering der ligger ovenpå.
Og dugpunktet må alt andet lige rykke længere op/ud mod isoleringens kolde side.
Det er også rigtigt at alt andet lige vil der blive koldere i tagrummet.
Og en kende øget tilbøjelighed til kondensdannelse.
Men kun marginalt, idet der udetemperaturen der i overvejende grad bestemmer temperaturen i loftrummet.
Derfor kræver øget isoleringstykkelse i sig selv ikke bedre dampspærre.

Derimod kan man nok sige at hvis tagrumsventilationen inden efterisoleringen har været ”underdimensioneret” så bliver det ikke bedre at der bliver koldere i tangrummet.

Vil jeg tro!
Annonce
Kære hpox man skal ikke tro man skal vide

Det kan godt være at temperaturen ikke ændrer sig meget i tagrummet, men erfaringerne viser, at det er nok til at det kan gå grueligt galt, hvis man ikke tager højde for dette.
Har aldrig påstået andet!!!
Tak for de gode betragtninger!

Som jeg nu har forstået det, gælder det om at forhindre den fugtige indeluft i at trænge op i tagrummet, hvor den afkøles og kondenserer, og den luft, som alligevel trænger op gennem loft og isolering, skal ventileres væk.

Det, jeg er bange for ved at montere en dampspærre mellem det pudsede loft og isoleringen, er, at indeluften stille og roligt siver gennem det pudsede loft, og når den så rammer dampspærren, bremses den og "låses inde" på den forkerte side af det pudsede loft, hvor det er svært at ventilere den væk. Uden dampspærre ville indeluften bare fortsætte gennem isoleringen og ud i tagrummet, hvor jeg får rigeligt med ventilation.

Er jeg helt galt på den?
Ja.
Fugten "låses ikke inde".
Der er et udadgående damptryk fra det opvarmede rum.Og det er fuldkommen uskadeligt så længe det ikke kondencerer.
Det er rigtigt at man som en slags tommelfingerregel og en slags dikkerhed mod fugtskader altid siger at der ikke må være 2 dampspærre i en konstruktion.
Men når de som i dette tilfælde ikke er lige tætte er det ikke noget problem overhovedet. Puds på væv og tæt forskalling er ikke nær så tæt som dampspærrefolie og er iøvrigt rigtig god til at optage og afgive fugt.

Lidt for egen regning mener jeg at:
Når der "aldrig" må være 2 dampspærre i en konstruktion er det for at undgå at den ene eller dem begge placeres for langt inde i isoleringen.
Hvor temperaturen bliver så lav og den relative fugtkonsentration derved så høj at der sker kondensation.
På den "forkerte side af dugpunktet". Kan man sige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis