Lavenergihuse

http://www.erhvervsbladet.dk/energi...get-energi

Teori er et, praksis ofte anderledes.

Men ellers skal jeg undlade at komme med mit sædvanlige bagstræb!!

Med venlig hilsen
ktm

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har selv været med til at bygge et par stykker af dem , og kan kun give dig ret , de holder slet ikke det de lover
Det er jo i grunden dybt sørgeligt!
Det er desværre åbenbart mere reglen end undtagelsen, at vi fyldes med meget sludder i relation til miljøtiltag.
Skal jeg være en smule modbydelig, kan jeg godt få den tanke, at der er nogle som måske er mest interesseret i at fylde egne lommer, frem for at levere ærlige produkter.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Også her er det langt fra første gang jeg høre dette.

Vi byggede på et tidspunkt 13 "arkitekt tegnede" huse, hvor hele syd vægen bestod af et glasparti, om vinteren føltes det som om det trak, nok grundet de store vinduer, og om sommeren var det som en bage ovn. Sjovt nok står en del af disse til salg lige pt.

Så kan jeg bedre lide mit gamle hus, som kun er 22 grader indvendigt, når det er høj sommer.

Mvh Thomas Hansen

Ærgeligt, ærgeligt, at det skal være sådan.



Jeg håber på at få mit projekt op at køre her til foråret, senest sommer. Jeg venter stadig (ak ja!) på de specielle kombinerede el/varme solpaneler fra Solarus. Resten er stort set færdigt, så det er lidt som at have en bil uden motor.



Mit projekt er ret specielt, og det er utroligt spændende hvor meget energi jeg kan spare med de forskellige tekniker jeg anvender. Det er både et spørgsmål om at kunne få energi ud af solen i perioder hvor andre solvarme systemer ikke yder noget, samt at gemme varmen - både fra sommer til vinter, men også fra dage med mere sol (f.eks. lige nu) til dage med mindre sol.



Der er nok spild af tid at skrive om flere detaljer her (ud over det jeg har skrevet allerede i tidligere indlæg), førend systemet er oppe og køre ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Det kunne være yderst spændende at få en beretning om noget, der vitterlig fungerer ordentligt efter hensigten, uden det samtidig koster spidsen af jetjager. En solstrålehistorie, så at sige!

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg ser projekter hvor man satser meget ensidigt, uden at se på helheden. F.eks. "Jeg satser på træpiller", "Vi bruger jordvarme" eller "Superisoleret hus med lille varmetab".



Jeg ser opvarmning af et hus (og opvarmning af vand, forbrug af vand mm) som et samlet regnskab. Energitab er "udgifter", energiproduktion er "indtægter". For at opretholde en ønsket energimænge skal der være balance i regnskabet. Er der flere "udgifter" (f.eks. mangelfuld isolering), så gør det ikke så meget hvis der bare er "indtægter" nok. Især hvis disse indtægter er fra vedvarende energi. Et dårligt isoleret hus, der opvarmes af kul eller olie, er IKKE et optimalt regnskab ... men selv et ældre hus der efterisoleres kan gøres meget energivenligt hvis der er tilstrækkeligt med solfangere og varmelager - og evt flere teknologier for at spare på andre punkter

Det jeg mener med at se på helheden er, at man ser projekter hvor der optimeres på isoleringen helt overdrevet (få "udgifter"), mens der kun anvendes en ringe grad af f.eks. solenergi. Det kan f.eks. være at det udelukkende er en varmepumpe der skal drive hele huset, og med moderne krav til luftskifte, kræver det i nogle tilfælde mere energi end varmepumpen kan levere med effektivt CoP. Hvis man så på helheden, og derved øgede solenergiproduktionen, så ville det betyde mindre at huset taber en smule varme når det der koldt. Og uden et fornuftigt varmelager fra solvarme, kan der være nok så meget sol den ene dag, mens de efterfølgende dage uden meget sol ødelægger hele regnestykket fordi der mangler energi.

Vedvarende energi er ofte uforudsigeligt (sol og vind f.eks.), og varierer desuden med vejr, sæson, døgn mm. En af udfordringerne ved at kunne udnytte solenergien optimalt er derfor at kunne udglatte svingningerne mellem sommer og vinter, mellem dag og nat, og mellem solskinsdage og dage med overskyet. Oplagre varmen fra sommer til vinter, og fra solskinsdage til regnvejrsdage.

Ved installation af solvarme anvendes ofte et eksisterende varmesystem dimensioneret til relativt små varmeflader, med højere temperatur end f.eks. gulvvarme. Jo højere temperatur der kræves for at varme et hus op, jo sværere er det at udnytte solvarmen om vinteren, og solvarme lagret i varmelagre. Et varmelager med lille masse, og høj temperatur, taber desuden hurtigere varmen, end et stort varmelager, med lavere temperatur. En solfanger der stagnerer ved f.eks. 40 grader på en kold vinterdag er ikke meget værd i varmesystem udelukkende med radiatorer.

I selv de bedst isolerede huse overser man ofte at en stor del af varmen forlader huset direkte gennem isoleringen, nemlig ned i kloakken. Man kan relativt simpelt udnytte op mod 50% af denne energi, og hvis det designes ind i huset fra starten af, endnu mere.

Kombinerer man de teknologier der virker ordentligt, kan man lave et samlet system som ikke bare satser ensidigt, men ender med en samlet besparelse i energi, hvor målet er et nul- eller plusenergihus. I mit "proof of concept" projekt vil der være installeret energimålere forskellige steder i systemet så jeg kan dokumentere hvor meget energi jeg producerer, hvor meget jeg oplagrer, hvor meget jeg sender retur i nettet (strøm og fjernvarme), og hvor meget (hvor lidt!) jeg hiver tilbage fra nettet igen. Jeg glæder mig utroligt meget til at dele af mine erfaringer, når jeg forhåbentlig her i løbet af 2011 kan få systemet i gang.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hej.

Du har fuldstændig ret i at man skal betrage det som en helhed. Og regne på de steder der giver mere eller mindre til regnskabet. Reelt er det jo også den måde man bør regne på når man energirenoverer, også selv om man ikke går helt så langt som du.

Strukturelt skal man dog også have øje for at nogle steder er muligheden at energirenovere ikke tilstede efter en visuel renovering.... Han man isoleret 100mm ekstra i væggen kan man ikke bare lige give den 100 mm mere senere....

Jeg håber du vil følge op på dit projekt og fortælle om erfaringer og govervejelser, så det kan følges fra sidelinien.
En del af problemet er at det endnu er lidt svært at finde de store erfaringer at trække på.....

MVH Njord :-)

MVH Njord
Det er helt klart at en af hovedformålene i mit "proof of concept" er at formidle erfaringer og resultater af projektet videre til så mange som muligt. Hvad jeg sparer er en dråbe i havet, men hvis det virker som planlagt, og mange andre gør noget lignende, så vil det komme til at betyde en hel del.



Så det er ikke for at en enkelt husstand skal spare nogle penge på sigt og blive mindre afhængig af stigende energipriser, men for at vi alle sammen realistisk skal kunne modificere eksisterende boliger så de bliver meget mere effektive - og samtidigt mere behagelige at bo i.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg synes man fægter meget i blinde og med en masse ukendte faktorer samt et utal af myter og antagelse, måske ligefrem krydret med lidt skjulte dagsordner, når man som forbruger vil prøve at gøre sit hus fornuftig i energiforbrug.

1. F.eks. har jeg isoleret med hulrumsisolering, ca 70 mm + 100 mm mineraluld + 100 mm nye indervægge i lecablokke, for at få ordentlige faste indervægge, så jeg har 3 lag murværk og 2 lag isolering. Det midterste lag består af soltørrede lersten.
Efterfølgende er jeg blevet tudet ørene fulde med, at det er ganske forfærdeligt idet væggene vil blive nedbrudt af fugt pga dugpunktet nu ligger inde midt i væggen.

2. Jeg har altid fået at vide at stillestående luft virker isolerende. Lecablokke er netop meget porøse og indeholder meget luft. Pudset og malet ind mod boligen, vil jeg alt andet lige mene, at der ikke vandrer meget luft/varme fra boligen ud i Lecastenene.
Efterfølgende er jeg så blevet tudet ørerne fuld om, at det er ganske forfærdeligt, idet Leca isolerer ringere end en blikplade (lidt overdrivelse fremmer forståelsen!)

3. I min enfold isolerede jeg kun meget lidt mellem stueplan og 1.sal, idet jeg troede at varmen nedefra blot kunne stige op til 1.salen.
Efterfølgende er jeg så blevet tudet ørerne fuld om, at det er ganske forfærdeligt, idet der nu er et kolosalt varmespild som følge af den manglende isolering! Jamen hvor bliver den opstigende varme så af?

4. Mht. gulve var det god latin at rette af med grus og så lægge f.eks 250 mm leca gulvblokke og så 50-75 mm mineraluld under trægulvene imellem strøerne.
Efterfølgende er jeg så blevet tudet ørerne fuld om, at det er ganske forfærdeligt, idet der nu bliver rædselfuldt fodkoldt

5. Jeg har isoleret med 200 mm mineraluld i taget. Efterfølgende er jeg så blevet tudet ørerne fuld om, at det er ganske forfærdeligt lidt, idet varmen nu vil fise stort set uhindret ud til gråspurvene! 

Alt i alt et nærmest ubeboeligt hus

Faktum er imidlertid

ad 1: Væggene bærer ingen steder tegn på at de skulle være fugtige eller være frostsprængte andet end, hvad man må tåle hist og her, når det er et gammelt hus. Der er ikke antydninger af fugt endsige mugpletter nogen steder, end ikke på badeværelser. Luftfugtigheden er i øjeblikket 38%. Ved senere gennembrydninger af ydervægge, er jeg dog ikke stødt på fugt, endsige rindende vand.

ad 2: Væggene er gode lune at røre ved og man får ikke kuldeslag, hvis man sidder i nærheden af en væg.

ad 3: Jeg tror stadig på, at varme stiger op, og den mistanke bestyrkes af, at gulvene på 1. sal er gode lune at gå på med bare fødder, uden at der er lagt gulvvarme i. Dog er der på et badeværelse lagt el-gulvvarme, men det bruges aldrig. Radiatorerne på 1. sal bruges kun begrænset eller næsten ikke i soverum.

ad 4: Intet sted i huset kan man opdrive fodkulde i rum uden gulvvarme. selv om det er så grusomt lavet. Det trækker heller ikke og man kan fint klare sig med sokker som fodbeklædning. 

ad 5: Når det er frostvejr, kan der fint ligge rimfrost på taget, indtil solen rammer, som f.eks. i dag, eller temperaturen stiger uden for. Sne ligger også i lange perioder, faktisk i mange uger som i denne fimbulvinter. Hvis der skulle drive så meget varme ud, forstår jeg ikke, hvor den forsvinder hen? Skulle rim og sne ikke forsvinde?

Det koster mig 20-25.000 kr. om året at varme huset, der er på 300 m2 + værksted 112 m2, op. I år nok 25.000 lidt + kr. med træpiller i en "fuldstændig forfærdelig umulig" Salamanderkedel med en nu nærmest ulovlig træpillebrænder foran. Værkstedet er dog kun med som grundopvarmning til ca 10 måske 12 grader. Lod jeg være med det, ville fyringsudgiften sikkert falde med 5.000 kr. Jeg døjer heller ikke med glanssod endsige løbesod i mine skorstene.

Det koster mig max 1000 kr. at varme vand til os 2 om sommeren via pillefyret så gulvvarmen også lige får en tur samtidig aht. at sørge for fuldstændig tørre gulve.

Alt i alt, er jeg rigtig godt tilfreds med det regnskab, selv om alle eksperter sikkert ville kassere hele huset som ubeboeligt. Vi holder helst 22-23 graders varme, lidt mindre i soveværelser.
Primært aht hyggen, har jeg jævnligt gang i en af de 3 brændeovne. Brændsel til den er med i regnskabet.

Jeg har overvejet forskellige varmepumper, solfangere, solceller, vindmøller, ny kedel og stoker osv. Hele tiden strander den slags overvejelser på, at ingen kan love mig at det vil kunne blive billigere, og især slet ikke når der skal indregnes lidt forrentning og afskrivning på investeringerne.

Det kan da godt være, at jeg kunne finde en lidt mere effektiv kedel/fyr. Men så bliver det pladejerns kedel. Min nabo har hvert 8. år skiftet sin pladejernskedel ud. Det koster gerne en astronomisk sum, og gerne midt i vinterkulden når gennemtæringen bliver mærkbar. Det samme oplevede havde mine forældre med deres pladejernskedel.

Hvor er det at jeg går helt fejl i byen?

Nå det var en længere filosofisk udredning. Sorry,




Med venlig hilsen
ktm

 

KTm... jeg kunne ikke havde sagt det bedre selv.. de har så mange teorier men de vil ikke "love" dig at de holde i praksis
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også