Lavenergihuse

http://www.erhvervsbladet.dk/energi...get-energi

Teori er et, praksis ofte anderledes.

Men ellers skal jeg undlade at komme med mit sædvanlige bagstræb!!

Med venlig hilsen
ktm

 

http://www.erhvervsbladet.dk/energi...get-energi... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også hørt mange underlige ting. Jeg kan godt nikke genkendende til den med varmen mellem etagerne. Så længe det "bliver i familien" kan jeg heller ikke se det er spild?



Jeg har hørt om hvor vigtigt det er at isolere de varme rør i huset, så der ikke er spild den vej. Når man tænker lidt over det, så se lige på hvor "spildet" går hen? Den varme man spilder på den konto bliver bare en del af opvarmningen af huset. Så det det skulle mest være for ikke at opvarme huset uhensigtsmæssigt om sommeren, hvis der f.eks. i forvejen er hedebølge.



En gang boede jeg i en lille lejlighed med elvarme. På et tidspunkt købte jeg en vandsend, og jeg blev også tudet ørene fulde om hvor meget el den brugte. Fra marts til september var den slukket, og det var dejligt kølende om sommeren at sengen kunne være med til at optage overskudsvarmen. I fyringssæsonen kørte elradiatorerne alligevel. Der var aldrig for varmt i lejligheden om vinteren, for vandsengen var jo bare omkring 26 grader. Den strøm jeg afsatte i vandsengen skulle bare afsættes det mindre i elradiatorerne. Jeg vil faktisk påstå, at det er mere energirigtigt (når der nu alligelvel var elvarme) at opvarme via vandsengen, end elradiatorer (lige under vinduerne).



"Men hvor meget energi tror du det tager at varme så meget vand op?" Lige så meget som det tager at køle det ned! Folk troede at varmen "blev væk" inde i vandsengen, som om vandet "forbrugte" varmen eller ???



Man skal ... se det i en helhed. Er der fjernvarme er det en anden sag, især hvis fjernvarmen er CO2 neutral. Eller solvarme. Men uanset, så var de "1000 kr pr år" som der vist stod i Energistyrelsens folder om årligt energispild energi som indgik i varmeregnskabet.



Det er så typisk at folk ser sig blinde på enkelte detaljer, uden at se på de samlede konsekvenser. Og folk som siger at der ikke er nogen ide i at bruge solvarme om vinteren - fordi de ikke ved hvordan man udnytter den, uanset det er et begrænset antal timer, og en lavtstående sol.



Jeg håber at jeg med mit projekt kan vise hvordan det kan lade sig gøre i praksis.



Og jeg vil ønske jeg får muligheden for at bygge et nyt hus helt fra bunden, hvor jeg bestemmer hvordan energi, lysindfald, rumudnyttelse, vand mm indbygges i huset, i samarbejde med en ingeniør og arkitekt som skal sørge for at diverse reglementer overholdes ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også