Hvad koster DE-flex elementer/hætter til tagrygventilation?

Jeg skal oprette ventilation ved tagryggen på mit eternittag (sort/blå B7 bølgeplader), og jeg har fundet tre forskellige metoder i Cembrit's montagevejledning:

http://www.cembrit.dk/Admin/Public/...adetag.pdf

a) Rygningselementer som placeres under vinkelrygningen; to styk pr. vinkelrygningsplade (en på hver side) for samtlige plader.

b) Rygningshætter som monteres oven på vinkelrygningspladerne, efter man har skåret hul i dem.

c) Hætter til tagrumsventilation som monteres i næstøverste bølgepladerække ("skildpadder" er der vist nogen, som kalder dem), efter man har skåret hul i pladerne.

Er der nogen, som ved, hvad de tre typer koster? Bare et slag på tasken, så jeg ved, hvad jeg skal planlægge efter, og om jeg bliver snydt, når jeg besøger et byggemarked.

Jeg har uden held søgt hos mange online-forretninger med byggematerialer, men af en eller anden grund har jeg ikke kunnet finde de tre elementer/hætter. Måske fordi de er alt for dyre, så folk finder på en anden måde at ventilere på?...

Med venlig hilsen
Søren
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke huske priserne.

Men det er nemtnok. Find ud af hvor mange du skal bruge.
Køb rygningshætterne. De er nemme at monterer, og de billigste.

Rygningselementerne er alt for dyre og og skilpadderne er noget l..., og nok osse for dyre. :o)

Tak for svaret.

Rygningshætterne kan også ses i Cembrit's produktoversigt på side 44 her:

http://www.cembrit.dk/Admin/Public/...ersigt.pdf

Det ser ud som om, de ganske rigtigt både fås med en fligbredde på 240 mm og 300 mm, men der er vist forskel på monteringsmåden.

Så vidt jeg kan udlede, skal 240 mm'eren monteres ved at skære hul i den eksisterende vinkelrygningsplade og så montere rygningshætten ovenpå (den leveres med "montagesæt"). Dermed er den vel mindst lige så svær at montere som "skildpadderne"?

300 mm'eren erstatter vist derimod et stykke vinkelrygningsplade, så den bare monteres som en almindelig vinkelrygningsplade (den har en "montagelængde 400 mm"), og DET er til gengæld MEGET nemt!

EDIT: Hvis jeg skal følge den gamle regel om rygningsventilation på 1/1000 af det bebyggede areal, skal jeg have ventilation på 1500 cm2 ved tagryggen. Da jeg allerede har to mindre ventilationshuller i gavlene på i alt 100 cm2, skal jeg altså bruge 7 (SYV!!!) rygningshætter eller skildpadder (som hver ventilerer 200 cm2)!

Når jeg går en tur rundt i mit kvarter, er der INGEN huse, som har så mange hætter på taget eller rygningen. Er det mig, som ikke kan regne, eller er det mon mere reglen end undtagelsen, at huse ikke er ventileret ordentligt?


Jeg er ret sikker på at monteringsmåderne er ens for de 2 fligbredder.
(Der er jo ingen grund til at lave forskellige monteringsmetoder for de to typer)
Jeg tror osse at de monteres ved at skære en bid af rygningspladen bort og placere rygningshætten i stedet. Men man kan osse montere ved at skære hul i rygningspladen og skrue ovenpå. I såfald skal "overlapningen" skæres af rygningshætten.
(Det er noget du lige må checke up på)

Du skal for det allerførste bruge den "nye" regel. Altså den der fremgår af Cembrits monteringsvejledning.

Altså 1/500 del af bebyggede areal. Det går nemmest hvis du regner det hele i cm.
Hvis dit hus er 1500 x 1000 cm (150m2)
Skal der være 1/500 x 15000 = 3000 cm2 ventilationsareal. Heraf 1500 cm2 i rygningen. Altså 7½ ventilationshætte.

Så du regner nok rigtigt.

Grunden til at du ikke ser så mange rygningshætter i nabolaget er at man indtil for måske 20 år siden anså det for nok at ventilere i "modstående udhæng" og ikke i rygningen.
Det mener man i dag er en absolut god ide, et krav faktisk.
Hvis nogen i fremtiden søger denne tråd frem, vil jeg lige opdatere med resultatet af mine anstrengelser.

"XL-byg Trælastkompagniet" har oplyst mig følgende priser inkl. moms på Cembrit-produkterne; andre sælgere har jo nok andre priser, men det er nok den samme løsning, som er billigst og dyrest alle steder:
Rygningselement: 155 kr.
Rygningshætte 240 mm fligbredde: 390 kr.
Tagrumsventilation ("skildpadde"): 300 kr.

Som hpox ganske rigtigt skriver, er rygningselementerne alt for dyre, da der skal bruge to styk pr. vinkelrygningsplade (en på hver side af rygningspladen). Skildpadderne er billigst, men de skal monteres ved at skære hul i en almindelig bølgeplade og montere skildpadden ovenpå.

Jeg har undersøgt sagen nærmere, og jeg er ret sikker på, at der findes to forskellige metoder til at montere rygningshætterne. 240 mm'eren monteres ved at skære hul i en almindelig vinkelrygningsplade og montere hætten ovenpå. 240 mm kan anvendes både til vinkelrygningsplader med 240 og 300 mm fligbredde. Rygningshætten på 300 mm monteres I STEDET FOR et stykke almindelig vinkelrygningsplade med 300 mm flig, da den har en "kant" på hver side af hætten beregnet til at lægge oven på enderne af de tilstødende vinkelrygningsplader. Se evt. på side 44 i Cembrits produktoversigt via linket to svar højere oppe, hvor "kanten" fremgår af tegningen.

Mit projekt består i at skifte hele taget, så jeg vælger nok 300 mm vinkelrygningsplader og 300 mm rygningshætter som ventilation. Det, tror jeg, er den nemmeste løsning for mig, da jeg så slipper for at skære hul i pladerne. Jeg mangler dog at skaffe en pris på disse rygningshætter; prisen ovenfor er på 240 mm'eren.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis