Hjælp til relæteknik

Er der nogle der kan forklare noget om relæteknik, feks om hvordan man griber en opgave an, jeg er startet på udd. som elektrikker og er nu igen brændt fast i et emne.

Når man læser en opgave er det meget svært at overføre det til virkelighed og selv sidde med den og prøve at forstille sig og tegne det ind i et strøm diagram, jeg aner jo ikke hvor jeg skal starte, hvordan opgaven skal forstås og tegnes så det virker i praksis, og hvor i diagrammet de forskellige dele skal sidde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja jeg giver da gerne et skud.
Hvad er det specielt du gerne vil vide?

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Skrevet af Trickster på 10 feb 2011 18:14
Tja jeg giver da gerne et skud.
Hvad er det specielt du gerne vil vide?

Nu er det jo skoleopgaver der ikke skal laves i praksis men kun på et pc program.

kan lige skrive den ene op...

2 motorer betjenes fra hver sin start-stop kontakt.
motor nr. 2 må kun kunne starte, når motor nr 1 kører.
hvis motor nr 1 stoppes, skal motor nr. 2 kunne køre videre.

jeg kan jo godt forstå selve opgaven, ellers kunne jeg jo ikke læse, problemet opstår bagefter, hvordan griber jeg den an og hvordan finder man ud af hvilke og hvor mange kontakter man skal komme ind i systemet, og hvor? ja disse kontakter hedder vel relæer, det er sku svært at forestille sig det hele sidder i en lille styrebox.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til at starte med kan du jo tegne to hovedkontakt (dem der styrer effektstrømmen til de to motor) kald dem Q1 og Q2.... 

Når du har noget med en start og stop knap, så skal du have lave noget hvor der er en holdekreds (selvhold) - sådan at motorene kan køre uden at der hele tiden er en mand som skal stå og holde en knap inde...

det kan du lave ens for de to motor kredse...

Herefter kan du kigge på de kritier som skal opfyldes

#Motor nr 2 må kun starte når nr. 1 køre - her vil du så kunne tage en Normal open kontaktsæt fra Q1 og sætte i serie med startknappen for Q2....  

Håber det giver lidt at arbejde med... eller sig endelig til - hvis det skal uddybes lidt mere.

Går ud fra du bruger pc-schematic.

Måden du starter på:
-Du skal have 2 stop knapper/kontakor
-Du skal have 2 start knapper/kontaktor
-2 hoved kontaktorer
-4 hjælpe kontakorer
-evt. 2 termo relæ'er (hvis de glasur på kringlen)

Det kan uden problemer bygges ind i styreboks.
Hjælpe kontaktorne klikkes oftest ovenpå hovedkontaktorne.

Men for at holde det i den simpleste form, så start med at tegne en ganske alm start/stop af en motor (hvilket jeg går udfra du har lært, siden du har denne opgave) dernæst tegner du en mere, sætter en hjælpe kontaktor ind for at forhindre start af motor 2 og sætter selvhold ind over denne hjælpe kontaktor.

Dyb indånding, tegn en streg og tag det roligt.
Hvis du vil så skriv til mig på PB, så ka du sende mig dit udkast og jeg ka hjælpe dig lidt den vej.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Start med at lave en lille skitse af de to motorer og skriv betingelserne ved dem - blot for at have lidt visuelt at forholde dig til.

Derefter som Daniel beskriver så glimrende - vi skal jo ikke løse hele opgaven for dig - så lærer du jo ingenting

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis