Problemer med varmegenvinding og indblæsningstemperatur

Hej forum,

Fik i slutningen af december måned installeret et Nilan Comfort 300 anlæg.
Oplever desværre i mine øjne, til tider en lav indblæsningstemperatur, med træk/kulde nedfald til følge.

Har hørt med ventilations firmaet som anlægget mv. er købt igennem. De mener en forskel på 4-5 grader, mellem indblæsning og udsugning er tegn på anlægget kører fint.

Synes dog en virkningsgrad på helt ned til 62 % er skuffende, set mod Nilans proklamerede 95 % (havde jeg dog ikke forventet).

Håber at få lidt kommentarer, for er i vildrede! :-(

Se evt. lidt datalog:

10/02-11 kl 14.16 - 64%:
Bypass lukket
Indblæs: 16
Udsug: 21
Udeluft: 4
Afkast: 5

10/02-11 kl 10.58 - 68%:

Bypass lukket
Indblæs: 15
Udsug: 20
Udeluft: 4
Afkast: 5

07/02-11 kl 18.58 - 73%:

Bypass lukket
Indblæs: 18
Udsug: 22
Udeluft: 7
Afkast: 9

4/2-11 kl 7.20 - 75%:
Bypass lukket
Indblæs: 17
Udsug: 21
Udeluft: 5
Afkast: 5

3/2-11 kl 8.22 - 68%:
Bypass lukket
Indblæs: 16
Udsug: 21
Udeluft: 5
Afkast: 6

2/2-11 kl 17.54 - 83%:
Bypass lukket
Indblæs: 17
Udsug: 21
Udeluft: 3
Afkast: 5

2/2-11 kl 6.23 - 72%:
Bypass lukket
Indblæs: 16
Udsug: 21
Udeluft: 3
Afkast: 6

1/2-11 kl 22.24 - 75%:
Bypass lukket
Indblæs: 16
Udsug: 21
Udeluft: 1
Afkast: 3

- Lasse



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er svært umiddelbart at sige andet end at det ikke ser helt overbevisende ud...
Umiddelbart kunne der være en lækage ved by pass spjældet.
Der kan være dårligt isolerede rør over loftet.
Indblæsningsmængden er større end den udsugede mængde.

Hvor højt kører anlægget i forhold til sin nominelle kapacitet?
Hvor er målingerne taget?
Hvad betyder %-tallene?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Ok, så er det ikke dårlig isolering på loftet, når der måles direkte på veksleren.
Mistanken ligger så på by pass spjældet, som måske er utæt, hvorved noget kold luft kommer ind uden at have været gennem veksleren.
Alternativt er der mere luft ind end ud.
Der er jo ikke så meget knald på apparatet, at luften bare fiser gennem veksleren uden at kunne nå at køles/varmes.
Jeg går ud fra, at følerne viser rigtigt, men det kan da være at den i indblæsningsluften viser for lavt? Har du evt mulighed for at checke dem?
Der vil være en verden til forskel på effektiviteten, hvis de er bare en grads fejl på enten indblæsnings eller udsugningstemperaturen!

Jeg ville ringe til Nilans hovedafdeling og hører dem om et bud. Ham der har installeret og solg anlægget vil jo gerne have fred for dig, så han har mere tendens til at komme med undskyldninger.
Tag nogle flere logdata, så du har noget at holde dem op på. Gerne i de her dage, hvor udetemperaturen er endnu lavere. Det bør fremme virkningsgraden.
Du skal være opmærksom på, at virkningsgraden stiger med temperaturforskellen mellem ude og inde. Nilans specifikationer siger +5º ude og +25º inde og nul fugtighed. Da evt kondensering kun vil ske i udblæsningsdelen (varm fugtig indeluft køles ned og der kondenseres), hvilket frigiver energi til indblæsningsluften, er det ikke forklaringen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det burde ikke være pga. dårlig isolering.
Veksleren står på varmt hanebåndsloft, hvor der er isoleret til kip. Alle rør er ført indenfor klimeskærmen. Dog er dem til stueetagen ført i skråvæggene, så der er kun 50 mm på dem.

Men igen, alle de målte temperaturer er i veksleren.

Har målt indblæsningsluften nede i stuen (længste rørstreng). Her ligge indblæsningstemperaturen ca. på det samme (+/- 0,5 grader), i følge Testo'en. Så tror føleren i veksleren viser nogenlunde korrekt.

Lige nu kører anlægget med indblæsningstemperatur på 18 grader (kører vinterdrift)! Og det ved en udsugningstemperatur på 19 grader.
Så kunne godt tyde på der er et eller andet galt, når det kører normal drift...

Skrive lidt flere logs ned, og forsøger så at kontakte Nilan i næste uge.

- Lasse
Så vidt jeg kan skimme mig til i manualen for Nilan 300 Comfort, så er vinterdrift noget med reduceret ventilation ved lave temperaturer.
Det kan jo være meget godt af og til, da kold luft er meget tør, og derfor er bedre til at fjerne fultighed i huset.
Men vær obs på, at den skal have noget gas, når I har været i bad eller lavet mad osv, så hytten ikke kommer til akkumulere fugt.

Jeg anbefaler stadig at hører Nilan om en forklaring mm.
Jeg vil selvfølgelig gerne høre, hvad de har at fortælle, og hvis de mener dit anlæg er helt i vinkel, så vil jeg meget gerne vide hvordan de regner effektiviteten ud.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jeg vil mene det helt normalt. selvom anlæget siger 18 grader ud fra veksleren, så taber temp jo yderligere fra veksler til den kommer ud i den anden ende af huset til måske 16 grader.

Har selv en Dantherm HCH-5 og oplever ikke træk, men anlæget skal køre langsomt i frostvejr husk det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis