gipsloft revner i samlingerne - gode råd

Vi har et gipsloft som er begyndt at revne i samlingerne.
Det oprindelige loft er et pudsloft, uden på det var der slået masonitplader og yderst profilbrædder.
Profilbrædderne hev vi ned men beholdt forskallingen (og masonitplanerne bag!), som vi efterfølgende skruede et nyt gipsloft på. Forskallingen har sikkert ikke været god nok og skulle vi have lavet det om, ville vi have fjernet alt op til pudslaget og skruet gipsen dirtekte på pudsloftet med lange skruer der nåede op i træbrdderne, men det er nemt at være bagklog.

Nu er situationen den at gipsloftet er begyndt at revne på både kort og langkanterne (120x240 gds-plader) pg det skal der gøres noget ved.

Jeg har overvejet at skrue lange skruer, der når gennem pudslaget og op i forskallingsbrædderne bag, kradse spartelsamlingerne ud, der er revnet og spartle med ilagte papirstrimler til et pænt resultat er opnået.

Hvad siger i til den fremgangsmåde?

VH
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest almindelige er at klæbe væv hen over samlingerne i gips plader, ellers vil de som du oplever det revne med tiden.
Der er lagt netarmering i samlingerne på langsiderne, men ikke på kortkanterne.

VH
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad er de spartlet med i de samlinger så ?

Sandspartle eller gips filler..

I alle de år jeg har været maler har jeg bevist IKKE brugt det dumme net, gips filler er lige så godt, har endnu ikke set nogle af de lofter jeg har lavet (Og det er en god stak) er revnet endnu, men det skal have et par gange
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er spartlet m billig sandspartel. Det vil jeg selvfølgelig råde bod på ved en istandættelse men jeg mistænker indrejstes for gipsen for at være hovedårsagen. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre nogle reaktioner på mit forslag om at forstærke gipsens montering m ekstra lange skruer der kan holde pladerne bedre så de ikke kan arbejde. Efterfølgende skal der spartles bedst muligt.

Hvad er forskellen på spartel og filler?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Well, gips filler er meget mere hårdt end sandspartle, det er også derfor sandspartle er så nemt at slibe...

Og så husk det er gipsplader, derfor gips i samlingen det holder altså meget bedere, og så skal du self ikke male direkt på denne bagefter, smid noget filt på, så kan det sprække alt det det vil bagved, du ser det ikke

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svaret mht filler vs spartel.

Er der flinke tømrerkyndige på linjen i forhold til spørgsmålet om at efterskrue gipspladerne langs kanterne før jeg kradser samlingerne ud og spartler påny?

Vh
Skrevet af Farver & striber på 11 feb 2011 19:59
Tak for svaret mht filler vs spartel.

Er der flinke tømrerkyndige på linjen i forhold til spørgsmålet om at efterskrue gipspladerne langs kanterne før jeg kradser samlingerne ud og spartler påny?

Vh

Skriv til Koludabyg, han ved hvad han laver...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
mht den korte led, så er det normalt at tage en hobbykniv og skære kanterne på gipspladerne skråt. Så kan der også her lægges ameringsnet i og spartles/filler. Disse samlinger er jo lige så skrøbelige for revner som andre samlinger.

Mht de lange skruer... Det er vel et forsøg værd. Det er lidt svært at sige om det lige netop er løsningen.Det sikreste er vel at lave hele molevitten om, men hvis der er fifty fifty chance for at det her løser det, så kan det jo forsøges.
Og så sæt filt op også. Det forstærker også. Brug forbehandlet filt. Det sparer en gang maling eller to.

mvh jan
Som Jan så rigtigt er inde på så er en forgrundet filt de ekstra penge værd, og husk at smør forankningsgrunder på loftet inden du limer, det er ikke helt nemt at sætte filt på et loft, 2 mand og en alm kost er et godt sted at starte, men den "plastgrunder" det er grønt gør at man kan stå og nosse lidt med det til det sidder rigtigt...

Lav overlæg på ca 1-2 cm på hver bane, skær så i midt af samling og riv "bag" stykket ud, men hold kniven lige, og så køre du lige en finger med lim hele vejen ned over den samling bagefter, evt bruger en tapetkost....

Du skal ikke blive forskrækket når du begynder at smide maling på, det suger som en tør kamel, også selvom det er forgrundet... Men det er kun første gang

Held og lykke og husk nu at smide billeder i galleri så andre kan tage glæde af arbejdet.



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også