Jordvarme / energirådgivning /facadeisolering

Hejsa,

Har tidligere fået afklaret et par spørgsmål omkring jordvarme via en anden tråd.

Men nu er vi kommet så langt i projektet at vi skal have specificeret projektet således at vi kan få endeligt OK hos kommunen samt få søgt om tilskud.

Men...
Da vi både skal have jordvarme (hvis det er den bedste løsning), have facadeisolering samt skifte vinduerne har vi behov for rådgving.

Hvor stort ydelse skal jordvarmeen have, hvad skal tykkelsen være på facadebattsene, hvad er mest rentabelt osv osv.

Det er den "store pakke", så det er naturligvis vigtigt at de forskellige dele er i forhold til hinanden.

Hvem kan hjælpe ?
Er det fx. DONG der jo har mange facetter i deres arbejde eller skal vi ud og købe en energikonsulent el. lign ?

PS Vi har naturligvis en energimærkning da vi lige har købt huset.

Tak for al hjælp
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal have en arkitekt og en energikonsulent til at lave en samlet plan for renoveringen og til at beregne husets forventede energiforbrug efter renoveringen. Det er vigtigt at få et overblik og få ideerne beregnet. Gulvvarme bliver noget skod, hvis der ikke er isoleret tilstrækkeligt udmod fundamentet, da du så kommer til at varme jorden rundt om huset op i en meters afstand. Det er en dyr måde at holde fliserne snefrie på.
Til gengæld er jordvarme genialt sammen med en varmepumpe, da der kan køres med lav fremløbstemperatur, og dermed opnås en god COP (virkningsgrad). Skal der også være radiatorer skal de være store nok til at kunne køre med lav temperatur også, da der ellers mistes på COP.
Hvad er alternativerne til varmepumpen, og er der plads til slanger i jorden? Hvis det ikke bliver jordvarme, så kan luft/vand være en mulighed, men COP er noget anderledes.
Er der billig fjernvarme i området?

Der er så mange hensyn at tage, at det ikke er til at få overblikket selv. Godtnok koster fagfolk lidt penge, men det er småting i forhold til at få et overblik og nogle kendsgerninger at træffe beslutninger udfra. De dyreste penge bruges på forkerte prioriteringer, gal rækkefølge etc.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Rådgivning skal der til.

Men jordvarmeanlægget er vel det mest komplicerede.

Mht. facadeisolering så er det jo næsten umuligt at isolerer for meget.
Det handler mere om hvilken tilbagebetalingsperiode I vil acceptere.

Vinduerne kommer osse næsten af sig selv. 2 lags glas hvis I vil have 10 års tilbagebetalingsperiode, 3 lags hvis I kan acceptere 15 år

Til isolering og vinduer ville jeg lade leverandørene rådgive.

Til jordvarmen måske købe lidt rådgivning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rettelse til mit ovenstående indlæg:
Sætningen:
"Til gengæld er jordvarme genialt sammen med en varmepumpe"
skulle have været
"Til gengæld er gulvvarme genialt sammen med en varmepumpe"

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for svar

Lige et afklarende spørgsmål:
Skal dimensionerne (COP værdien?) ikke været tilpasset husets isoleringsevne ?

Så for at få tilbud på det rette jordvarme system skal jeg kende vores plan mht. facadeisoleringen/skift af vinduer der først sker til efteråret.
Eller arbejder en jordvarme leverandør udelukkende med m2 der skal opvarmes når der skal afgives tilbud?
Cop værdien har intet med isoleringen at gøre, men det er rigtigt at jordvarmeanlægget skal dimensioneres efter husets isolerings grad, så du skal have fastlagt hvor og hvor meget der skal isoleres, og hvad de ca. vil give huset i energimærke før jordvarmeanlægget kan dimensioneres..

Cop værdien er hvor meget varmeeffekt jordvarmeanlææget giver pr. 1 kwh energi brugt. og det kommer udelukkende an på jordbunden, hvor mange meter slange der lægges, og selve varmepumpen, samt indstillingen, huset, Isolrings grad betyder intet, men selv den bedste cop værdi er jo ligemeget hvis huset er pive utæt, så varmer det bare til fuglene istedet for huset..

Jordvarme giver typisk en gennemsnitlig cop værdi på 2,5-5 hen over vinteren, lavest ved kort jordslange og radiatore, højest ved rigeligt jordslange, gulvvarme, og evt solfangere eller energifangere i kombi med jordvarmen..

jeg har ikke jordvarme selv, men har læst en del om det, da jeg selv har overvejet det.. det vigtigste er der er plads nok til jordvarme slangen, for kort slange for du aldrig en ordenlig cop værdi, også vil anlægget aldrig tjene sig hjem..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men det er rigtigt at varmeanlægget jo skal passe til det forventede forbrug.
Og efteriisolering har naturligvis betydning. Men ikke så meget at det gør noget. Der skal være kapacitet i anlægget til at klare spidsbelastninger = nogle dage med -20 gr frost og snestorm fra øst. Vil jeg tro. :o)
Hej Jesper.

Jordvarme er en kompliceret affære at dimensionere. Men i korte træk, så skal pumpen kunne levere tilstrækkeligt med varme på den koldeste dag. Evt med en smule supplement fra elpatronen.
En varmepumpe henter det meste af energien fra jorden eller udeluften. Det bevirker, at den kan aflevere mellem 3 og 4,5 kWh varme for hver kWh den forbruger i strøm. Det er denne faktor, der kaldes COP. 
Elpatronen har derimod en vikrningsgrad på 1,0. Det ver ren elvarme. Derfor skal pumpen kunne dække stort set al varmeforbrug.
Omvendt er en for stor pumpe heller ikke lykken. Hver kW effekt pumpen er dimensioneret til kræver som tommelfingerregel mellem 50 og 65 meter jordslange (afhængig af om det er våd muld, ler eller sand slangen ligger i), som koster ca 50 kr pr meter nedpløjet.

Pumpens virkningsgrad er i høj grad afhængig af, hvilken temperatur den skal lave i fremløb. Med en temperatur ind på 0ºC og et fremløb på 35ºC er COP = 4,2, mens den ved et fremløb på45º er 3,2. Ved et varmeforbrug på 10000 kWh tilopvarmning betyder det 2380 kWh strøm ved 35º mod 3125 kWh ved 45ºC. Noget af en forskel.
Endvidere falder pumpens effekt lidt ved stigende temperatur. En IVT med en effekt på 5,5 kW ved 35º fremløb har kun 5,1kW ved 45º. Derfor er der god reson i at dimensionere radiatorer mm efter varmepumpen.
(Tal hentet fra http://ivt.dk/pages/product.asp?lngID=204&lngLangID=1).

For at dimentionere varmepumpen er det nødvendigt at vide, havd den skal kunne dække af energibehov, inklusive varmtvandsforbrug osv osv. Her skal husets dimensionerede varmetab kendes. Et gammelt hus har et tab på måske 100W pr kvadratmeter, et nyt og superisoleret hus et tab på 15-20W pr kvadratmeter. Efter at have isoleret kommer du til at ligge et sted imellem. Derfor anbefaler jeg, at du får lavet en beregning inden det hele sættes i gang, så du kan dimensionere pumpen, radiatorer mm i forhold til hinanden og det behov du kommer til at stå med.

Har du i øvrigt overvejet ventilation med genvinding? En meget stor del af et hus' varmetab kommer fra ventilation. 2-3 kW er ikke ualmindeligt ved et luftskifte på 0,5 gange pr time.
Huset skal også gøres så tæt som muligt. Med de isolationestykkelser, der efterhånden er gængse er det begrænset, hvor meget der er tilbage at hente ved at øge yderligere, hvorimod der kan være en større gevinst ved at få lukket utæthederne, så varmen ikke fiser ud af revner og sprækker mm.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Har selv tænkt meget på et genvex anlæg i kombination med jordvarmen, men syntes det lyder lidt omstændigt i et 2 plan hus hvor der umiddelbart ikke er meget plads til installationer.
Et sådan anlæg giver vel kun mening hvis det er installeret i både stueetage og 1 sal ?

Der er vist ingen tvivl om at jeg skal have en rådgiver ind over projektet.
Men så er det vel bare at købe en "energirådgiver" til projektet - eller er der en smutvej ?
Genvex på 1.sal er ikke nødvendigvis et problem, da indblæsningen kan føres i skunken og blæse ind gennem skunkvæggen. Det bruger man i Trelleborg husene. Udsugningen skal ske fra badeværelset og evt et sted mere, så det er begrænset, hvor mange rør der behøver at løbe i skråloftet etc. Jeg tror det kommer meget an på, hvordan dit hus er bygget og indrettet. Selve veksleren fylder ikke ret meget, den kan være i et overskab i bryggerset eller stå på loftet.
Et ventilationsfirma bør kunne komme med et godt bud på sagen og hvad det vil løbe op i, eller sige om det bliver noget skod.

Mit eget projekt er nybyggeri, så smutveje til konsulenter mm kender jeg ikke så meget til, desværre. Jeg har opgivet at købe eksisterende, da mit arbejde holder mig for meget hjemmefra til at jeg selv kan rode med renoveringer i stor stil (mine evner dertil uomtalte....). Adskillige af de huse vi har set på, hvor folk selv har været i gang med store renoveringer har yderligere skræmt mig. Jeg har set så meget, hvor der mangler en overordnet plan og en prioritering for slet ikke at nævne håndværksmæssige evner og forståelse af materialer. Alt udvendigt træværk-rustikt- malet med blank plasticmaling... Bare som eksempel.
Der er her på sitet en beretning om et projekt, der er gået helt galt, hvor der er lagt nyt dyrt gulv først, og derefter ønskes der gulvvarme.... Nej, jeg er ikke skadefro, når jeg igen bruger dette som eksempel, men håber blot at andre ikke begår samme fejltagelse. Det er derfor jeg foreslår lidt rådgivning og hjælp til prioriteringerne.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også