Slibesten til kniv?

Ja, som overskriften hentyder til, mangler jeg en slibesten, eller andet, som jeg kan bruge til at slibe mine knive med. Jeg har ikke rigtig nogen erfaring med at slibe dem.
Derudover vil jeg også meget gerne have nogle tips til hvordan man kan vedligeholde dem nemt og uden for meget lir.
Håber i kan hjælpe. Tak
Mvh Jens.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er del video clip om det.
www.youtube.com/results?search_query=knife+sharpening&aq=f

Hvad grej eftersøger du??
Slibesten osv til vedligehold af en enkelt kniv, eller rigtigt slibe grej??
Altså grej til knive, stemmejern osv..

Hvis det er det sidste tror jeg det er svært at komm euden om en Tormek maskine (eller en klon af denne)!

MVH Njord

MVH Njord
Det er bare til knive, altså til at gøre klingen skarp igen.
Det er da bare med at komme igang med en fast sten og så opøve håndelaget. Du kan klare opgaven med en dobbelsidet sten med en grov og en fin side (ca korn 150 og 4-500) samt en sten til det fine afsluttende arbejde som en arkansassten eller en keramisk sten med korn 1000 eller deromkring. Og når det skal være rigtig godt så kan man jo finde en gammel læderlivrem, som man kan give æggen den sidste polering med.

Stenene forhandles af mange, som eks her.

Vil du give den "mere gas" så er der utallige maskiner, stentyper osv til formålet, hvoraf du kan finde nogen på linket herover. Men hvis det alene er til husholdningsknive så er maskinhjælp bare en erstatning for manglende håndelag.


M.h.t. hvordan stenene bruges så gå ind på google video og skriv "knivslibning" eller "knife sharpening", hvor alskens metoder til knivslibning findes.

Annonce
Det er til knive som jeg dels selv har lavet, og så knive som f.eks. dolke eller jagt knive. Ikke husholdnings knive, men heller ikke lommeknive som f.eks. leather man eller schweizerknive. Men tak (:
Forresten har jeg hørt at dette sæt http://lystfiskeren.com/cms/modules/shop/public_product_view.php?slang=1&path=60,140&id=529 skulle være ret godt, og kunne gøre selv hærgede klinger gode igen ?
Skrevet af snej94 på 09 feb 2011 21:46
Forresten har jeg hørt at dette sæt http://lystfiskeren.com/cms/modules/shop/public_product_view.php?slang=1&path=60,140&id=529 skulle være ret godt, og kunne gøre selv hærgede klinger gode igen ?

Ja den er god nok. jeg ville bare tage sættet med 5 sten istedet. der er en super grov og et meget fin med som ikke er i det sæt med 3 sten.

Jacob
Okay, hvor kan man finde den henne ?
her: http://daggerten.dk/shop/lansky-deluxe-slibe-541p.html
Men mange frilufts butikker forhandler dem også. det er nærmest "standarten" inden for hvordan frilufts mennesker og andre med behov for skarpe knive.
Jeg vil påstå at det sæt kan slibe skarpere end en tormek slibe maskine. men markant langsommere.

Jacob
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis