Blæser i køle/fryseskab?

Hej derude,

Min gamle mor på 80 skal have et nyt køle/fryseskab.

Jeg er nu blevet lidt i tvivl om det skal være med bæser, som jeg selv har et henholdsvis mit køleskab og fryseskab fra Elektrolux.

Under alle omstrændigheder skal der være automatisk afrimning i begge rum. Pladsen bliver lidt mindre med blæser, mener jeg at kunne komme frem til.

Kunne i sætte et par ord på, om jeg skal/bør gå efter blæsemodel eller alm. - evt. med to kompressorer.

Vi snakker i størrelsesordenen 190-200 cm højde, 60-63 cm dybde og 60 i bredde. Ang. litterfordeling så er det i størrelsesordenen 268/122 brutto på den nuværende. jeg kender ikke nettotallet, men for fryseren er det måske 92 ltr (står på label i skabet).

Kan I anbefale bestemt mærke - jeg tænker på eks. Gram og Elektrolux, mend er findes mange gode modeller.

Hilsen Torben

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Torben,

Bosch / Siemens laver nogle gode "No-frost" skabe - man her ikke lige tjekket den størrelse du skriver..

Vi har en Bosch skabsfryser, det er simpelthen genialt at man ikke skal afrime den..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her


To kompressore er dyrere end kun en, så her kan man spare lidt basøre, MEN pas på.
Fryseren kan være styret på to måder. Den ene, hvar den har sin egen termostat og "bestiller noget kompressortid" efter behov. Denne løsning er fin nok.
Den anden mulighed, som vist kun findes på billig-billig skabene, har fryseren ikke sin egen termostat, med får et pift når køleskabet kører. Det er en skidt løsning, f.eks hvis man smider en bunke ufrosset kød eller bær ind i fryseren, så går der lang tid inden den kommer ned på temperaturen, ligeså, hvis man lægger en pakke kød til optøning i køleskabet, så holder køleskabet sig fint koldt, mens fryseren bliver nødlidende. Endelig, hvis skabet står lidt koldt, ad os sige +5ºC, så vil køleskabet ikke have behov for køling, da der ikke er varmeindstrømning, mens fryseren tø langsomt op.
Jeg har ikke erfaring med sidstnævnte type, men er blevet advaret om den ifm indkøb af sådan et køle/fryseskab.

Om blæseren er nødvendig i køleskabet ved jeg ikke. Jeg har ikke problemer med uens temperaturer i køleskabet, faktisk har jeg aldrig oplevet mere end en grads forskel mellem top og bund, når jeg har lagt termometeret forskellige steder for at checke det. Har man tendens til at overpakke skabet uden at tænke på luftcirkulationen, så er det selvfølgelig en fordel med en blæser.

Desværre har jeg ingen viden om de afrimningsfrie frysere, men jeg lurer lige med på din tråd, så jeg ved, om det er noget jeg skal gå efter.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Vi har haft en Elektrolux, selvafrimende skabsfryser.
Det med selvafrimningen (varmgasafrimning), det virker helt fantastisk, aldrig rim på skuffer eller indhold.

Men når det skal være en lav energi, så rummer den ikke ret meget, selve afrimningen tager lidt plads, og skufferne rummer ikke så meget.
Så selv om den skulle rumme 267 litter, var den ikke stor nok.
Så koster den godt 7000 kr.

Den blev erstattet af en kummefryser, på samme størrelse, den rummer nok næsten, den dobbelte mængde vare.
Men er total uoverskuelig

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis