U-værdi i BR10? - ydervægge ved tilbygning

Overvejer at udføre en tilbygning i H+H's celblokken, men er nu kommet i tvivl om materialet har en tilstrækkelig lav u-værdi ift. det nye BR10?

Celblokken er angivet til en u-værdi på 0,20 jf:

Ifølge BR10 skal ydervægge have en u-værdi på maks. 0,15.

Er det korrekt forstået, at ydervæggene i så tilfælde ikke er tilstrækkeligt isolerende?

Jeg skal naturligvis have lavet en samlet energiberegning inden jeg skal i gang, men da jeg er ved at forespørge på materialer, er det rart at vide om jeg skal "opgradere" projektet til fx. termoblokken eller et helt andet materiale for at imødekomme de skærpede krav i BR10.

På forhånd tak!


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke et krav at lave energiberegning ved tilbygninger, hvis du opfylder de skærpede krav der er til tilbygninger. Du kan også lave en energiberegning på det og så må dine ydervægge have en u-værdi på maks 0,3w/m2k. Men hvis du vælger løsningen med at lave en energiberegning, skal du huske at det er på hele huset(altså incl. din eksisterende bolig). Derfor er det som regel en fordel at tage de skærpede u-værdier der er lavet for tilbygninger.

Jeg ved ikke lige hvor du finder den nævnte U-værdi i H+H's brochure.
Men ihvertfald skal din nye ydervæg ned på en U-værdi på 0,15.

Og ærlig talt tror jeg at gasbeton som byggemateriale til massive ydervægger - er talte.

Istedet kan du lave træskeletvægge og/eller gasbetonhulmure.
Skrevet af hpox på 08 feb 2011 22:55
Jeg ved ikke lige hvor du finder den nævnte U-værdi i H+H's brochure.
Men ihvertfald skal din nye ydervæg ned på en U-værdi på 0,15.

Og ærlig talt tror jeg at gasbeton som byggemateriale til massive ydervægger - er talte.

Istedet kan du lave træskeletvægge og/eller gasbetonhulmure.
Hvorfor er deres dage talte?

Jeg overvejer det primært, da jeg selv skal udføre væggene og i så fald ville spare en del arbejdsgange ift. andre overvejede materialer. 

Havde tidligere en ide om at udføre det i stålskelet med efterfølgende montering af træbeklædning yderst og gipsplader inderst. Men igen - det giver en del flere arbejdsprocesser.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak. Der var den.

Dagene er talte fordi produktet simpelthen isolerer for dårligt.

H+H kan ikke længere fremvise en blok der opmuret massiv ville kunne leve op til kravene i BR10. Altså de 0,15.

Kun hvis du laver hulmuir er det muligt, men så er  fidusen jo til at overse.

Men se her hvilke muligheder der er;

http://www.hplush.dk/c/document_lib...-14958.pdf
Så vidt jeg kan se, har termoblokken en u-værdi på 0,13?

http://www.hplush.dk/termoblokken
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej.

Spændnede med energi diskutionene!

Jeg kan fint forstå at termoblokken har en høj isoleringsevne. Altså for selve blokkens vedkommende!
Men hvad med fugerne... de skal jo llimes sammen, og hvad med isoleringsevnen i fugerne?
Enten kommer limen på i hele bredden og dermed laver en kuldebro! eller der limes i to strenge, en på hver porebeton blok, og isoleringen holdes fri. Det betyder at der dannes en luftlomme... men hvor bred denne er er jo forskelligt fra fuge til fuge!

Vil termoblokken reelt kunne leve op til de isoleringsevner de skriver fra H+H???

MVH Njord

MVH Njord
Ja, det er rigtigt. :o)

Men det jo fordi man erstatter en del af gasbetonen i blokken med et rigtig godt isolerende materiale.
Gasbeton bliver jo ikke bedre isolerende af den grund.
Det samme kan man jo gøre med et hvilket som helst andet materiale.

Skrevet af hpox på 09 feb 2011 08:39
Ja, det er rigtigt. :o)

Men det jo fordi man erstatter en del af gasbetonen i blokken med et rigtig godt isolerende materiale.
Gasbeton bliver jo ikke bedre isolerende af den grund.
Det samme kan man jo gøre med et hvilket som helst andet materiale.


Det er korrekt - men det letter stadig arbejdet ved at mindske forskellige arbejdsprocesser væsentligt ift. andre typer vægge.

Mht. isoleringsevnen og fuger, må man vel antage at H+H har styr på deres dokumentation siden de angiver deres produkt som færdig væg kan overholde de skærpede krav i BR10.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis