Olie/træ kombifyr

Vi har i dag et ganske udemærket oliefyr og en hel ny 1200 l. olietank, men med de oliepriser er det oplagt at forsøge lidt alternativt. Vi er åbne for at skrotte det "gamle" fyr til fordel for et kombifyr olie/træ, vi har tilgang til en del brænde,- jeg har forgæves søgt efter et sådan nyt fyr, men det virker som om den type fyr ikke eksisterer mere. Er det muligt at få en kommentar fra en ekspert.
PFH

MAP

Map

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig findes der da stadig kombi kedler, men de er nok sværere at finde. Olie fyr er total Yt i vore dage. Og hvorfor ikke kombinere et træpillefyr med en fastbrænsels keddel, så kan du stadig holde varmen.
Hej Håndværker.
Tak for dit udmærkede  svar, som vi vil bygge videre på!
 Er der et bestemt kedel mærke, som du kan anbefale?

PFT

MAP

Map

hey
jeg er på ingen måde ekspert, men vi havde i vores nylig købte hus en kombineret Olie fyr og brændeoven.
Altså, i fyrrummet stod oliefyr og vandbeholder og ved siden af brænde ovnen.
Vi fik aldrig tingene til at køre optimalt men brænde ovn, og det kørte for det meste på olie.
Huset er på 240 m2 og vi brugte 1000 l på 2 måneder.

Her i feb skulle vi fylde på igen, men var så heldig stillet at kunne får råd til at skifte hele skidtet ud med en Scotte Pillefyr.

Jeg kan godt sige dig at det er nok det bedste investering vi har gjort. 
Investering er tjent hjem i løbet af 2 år, alene på besparelse af varme udgifter.

Da vi ikke har haft pillefyr så længe ved jeg ikke hvad vi kommer til at bruge, men i værste fald er det 1 ton piller om måneden (vinterperiode), til ca. 2000 kr.

Så jeg kan kun anbefale at hvis I har mulighed for det så anskaf dig pillefyr og ud med olie og brænde oven.

Vi fik fyret igennem her http://www.dvcenter.dk/

Hvis du skal bruge et ton piller på en måned, er du da nød til at have alle vinduer stående åbne i 10 minus grader. Jeg har en gammel ven boende på Thurø, han opvarmer lige knapt 400 m2. med en sæk piller i døgnet i den kolde tid, og det er et ældre hus dog grundigt isoleret. Og det er incl. varmt vand til 4 voksne personer fordelt på i 2 lejligheder. Så du skal da godt nok bo i en utæt hytte hvis du vil bruge en ton på en måned.
Hvis du giver knapt 2000,00 kr. pr. ton køber du dem for dyrt.
hehe, jeg sagde også i værste fald 
Huset er faktisk godt isoleret, vil jeg mene. 

Da vi boet i KBH i en ældre andelslejlighed på 93 m2, 2. sal, måtte vi altid have termostaterne op på 3,5 for at have nogen lunde varme. Det gav altid en kæmpe efterregning.

I huset har vi ikke være over 2,5 og vi har langt flere m2 at opvarme. Faktisk siden pillefyret blev installeret har vi være ned på 1,5 på termostaterne, da der generelt er varmere i huset. Men det er jo også mildt i vejret for tiden.

Jeg har pille a 15 kg pr. sæk, og en sæk rækker fra kl. 8 om morgenen til midnat. 
Det rækker garanteret lidt mere men for at ikke går ud om aftenen, så fylder jeg en sæk mere.
Der skal komme en og fin justere, hvad det så end går ud på. 

faktisk får jeg 900 kg for 1800, fra den lok. bonde mand. (fik lige set regningen igennem) det er da ok vil jeg mene.

Vi har en kombikedel, der siges at når man kombinere flere brændsels tyber i en kedel bliver det ikke så effektiv som feks en brændekedel + en oliekedel ved siden af, der er alså mange løsninger men vi er nu glade for vores da vi også har adgang til træ.

Jeg ved ikke om den kan godkendes med oliebrænder på men den er godkendt med en pille brænder så man kan fyre både med piller og træ. ( det er nok også så billigt en løsning man kan få med et kombifyr)

http://www.gyrstingevvs.dk/ot28.htm

Vi fyre mest med træ bruger ca 100-150L olie om året til hvis vi er i byen i længere tid.

Vi har sat en buffertank op i sommers for at slippe for at skulle op og fyre om natten når det er rigtig koldt og for at udnyttte brændet mest optimalt = spare arbejde, samtidigt satte vi et 30rørs solvarmeanlæg op så vi fyre ca 5-6 måneder om året, solvarmen klare resten. samlet pris ca 40000kr

Varme hilsner smokie.

Behandler man andre som man selv vil behandles går det aldrig helt galt :-) .

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis