Metro 2643 vandvarmer og udluftning

Hej,
jeg fik for godt et år siden monteret et fastbrændselsfyr (atmos 25Kw) med tilhørende 1500 liters akkumuleringstank, 13 radiatorer og en 110 liters combivandvarmer (Metro 2643) Systemet kører på trykekspansion.

Systemet har virket godt ind til i år - men nu har vi regelmæssigt problemer med at vandet i vandvarmeren ikke bliver varmt. Igår tog det 12 timer og vandet var stadig ikke rigtig varmt.

Den mest indlysende forklaring på problemet er at der er luft i rørsystemet der varmer vandet i vandvarmeren. Derfor har jeg nu omsider fået lokaliseret udlufter dimsen der sidder lige bag det rør det varme vand fra fyret løber ind i tanken med. Der pibler også en ganske lille anelse vand ud af skruen når man drejer på den - og vandet stinker så det er fra radiator kredsløbet.

Mit spørgsmål er: Skal der ikke være så meget tryk på når man åbner for den skrue at vandet sprøjter ud ?? Har heller ikke kunnet høre noget luft pible ud.

Min frygt er at heller ikke det her tiltag er det rigtige, da den vandvarmer har en tendens til at virke hver gang jeg får skilt badeværelset så meget ad at jeg kan komme til den - og så snart jeg lukker til strejker dyret igen (-:

På forhånd tak for hjælpen.

Hans

 

HansJ

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du forsøgt at true den med at du kommer efter den nu
Nå nej, men hvad med om du flyttede den vandvarme ud hvor du kan nå den, så du ikke skal splitte hele herligheden hvergang.
Er toppen det højeste sted på dit anlæg eller i den ende af anlægget - så ved du at luft kan samles der!

Jeg tror du lufter for lidt ud - tag et vaskefad og luk luftskruen under beholderen godt op og lad den piske en liters penge ud. Det er ikke nok med noget småpifteri og jo den skal sprutte osv undervejs. Der er muligvis vand i den del af røret det vender nedad fra toppen af beholderspiralen, men der vil stadig være luft i toppen, så bare giv den gas!

Sørg for at have trykket dit anlæg godt op inden dvs. 2-2,2 på nålen så du har lidt at tage af og fyld efter til dit sædvanlige tryk bagefter.
Håndværker: Jeg har ingen andre steder at hænge vandvarmeren op og klarer aldrig at flytte rør og beholder selv så det kan der ikke blive tale om. Det er også kun et skab jeg skal have tømt for at komme til den.

VVSer: der går en streng op på første sal så vandvarmeren er ikke det højeste sted. Jeg har prøvet flere gange at udlufte radiatorerne i op til et minut med en spand under, men der er ingen luft i dem. Når jeg udlufter dem er der godt tryk på vandet.

Når jeg løsner luftkruen i vandvarmeren drypper det kun - endda hvis jeg tager skruen helt ud?? Igår havde jeg en spand under og lod den dryppe i over en time, men der kom ikke mere tryk på af den grund.

Jeg har over 2 bar på nålen som du foreslår.

HansJ

Ny status efter at have talt med Metro er nu at jeg har fundet ud af at afluftningsmekanismen er defekt. Det kom der et ufrivilligt bad ud af - men det lykkedes rent faktisk at gribe dimsen inden den forsvandt totalt og få den sat på igen mens vandet fossede ud i lokalet. Så nu håber jeg at cirkulationen igennem varmeren virker igen, og en ny aflufterdims er bestilt. Den glæder jeg mig ikke just til at sætte på, så det må blive hvis problemet opstår igen det skal ske.

HansJ

Det er jo tilladt at tage trykket af inden du skal junglere den nye ventil på plads
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis