Lommeregner hjælp

Hej jeg ejer en texas ti-83 lomeregner, desværre uden brugervejledning.

Håber der findes en frisk en der kan fortælle mig hvad det betyder når jeg taster følgende ind...

0,25 E-3 taster jeg ind, hvilket er det samme som 0,25 10x10x10, spørgsmålet er nu hvordan jeg skal tolke det svar jeg får på 0,25 E-3, lommeregneren giver et resultat på 2,5E-4, hvis jeg skal skrive resultatet ned på et papir med de rigtige kommaer, dicimaler og 0ér, hvordan ser fasit så ud på 2,5E-3 ?

Med venlig hilsen perrp
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja du kan hente en instruktionsbog på education.ti.com
Tamper du 0,25 E-3 ind svarer det til 0,00025.
E betyder tiere. tallet svarer til antallet af pladser kommaet skal flyttes. negative for venstre (mindre tal) og positive for højre (større tal).

(beskidt bælte i TI-89)

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 08 feb 2011 19:46
Tja du kan hente en instruktionsbog på education.ti.com
Tamper du 0,25 E-3 ind svarer det til 0,00025.
E betyder tiere. tallet svarer til antallet af pladser kommaet skal flyttes. negative for venstre (mindre tal) og positive for højre (større tal).

(beskidt bælte i TI-89)


Tak for hjælpen, så blev jeg det klogere, kan jeg lokke dig til at vise nogle andre eksempler med positive og negative tal, lige for en bedre forståelse og gerne meget lave lave tal som feks 0,004  og med kommaer og dicimaler, da jeg oftest står med problemer i netop disse tal.

Takker mange gange for den hurtige hjælp, vil lige se om jeg kan hente den manual.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4E-3

Hvad skal du bruge maskinen til og hvad har du af matematisk erfaring ?
Gym, HTX, Uni, højskole ?
Du har formentligt sat maskinen op til sci eller eng. siden den viser tal på den måde.

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 08 feb 2011 20:13
4E-3

Hvad skal du bruge maskinen til og hvad har du af matematisk erfaring ?
Gym, HTX, Uni, højskole ?
Du har formentligt sat maskinen op til sci eller eng. siden den viser tal på den måde.


grunden til jeg har sådan en monster regnemaskine er ikke et tegn på min intiligens, men blot det at det er min kones jeg har lånt da hun ikke bruger den mere og at jeg ellers stod overfor at skulle ud at købe en selv.

Min matematiske erfaring er lig med nul, det vil sige dengang jeg gik i folkeskolen i 89 var der matematik udvidet og for dummies, uheldigvis hørte jeg til i sidste kategori, så 9 kl. er hvad jeg har opnået.

nu er jeg så begyndt på elektrikker udd. og skal derfor regne milli ampere til ampere og mega watt til watt osv. om til andre faktorer som nu 0,25m ohm til ohm 0,25E-3

har været inde i menuen og kigge og prøvet at stille den over på normal og derefter trykke på enter, men går jeg derefter ind i menuen igen, står den igen hvor jeg startede, hvad er normalen?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
du gør dig selv en kæmpe stor tjeneste ved at prøv og lære hvor man watt der går på en megawatt og kilowatt, ohm osv.... Det er en omregning du kommer til at lave ofte og det er "blot" et spørgsmål om 0'er

f.eks 1 kilowatt = 1000 watt , 1 megawatt = 1.000.000 watt osv

Der hvor din maskine skriver E-3 burde du kunne få den til at skrive 10-3 (-3 står opløftet)

Hvis du så tænker på at som nævnt tidligere at -3 er den vej du skal flytte komma, og antal pladser. f.eks 10-3. Så ser du for dig inde i hovedet eller på papiret 1,0 også rykker komma'et 3 pladser mod venstre da du skal have et mindre tal, altså 0,001.
var det 10+3 (typisk vil + ikke stå på din lommeregner, blot 3) ser det sådan ud 1,0 også 3 pladser mod højre = 1000

Håber det giver dig lidt overblik. for det er i det store hele det omregning mellem watt, kilowatt og megawatt (ohm og alt det andet) går ud på.. Det er blot for at få nogle tal på uden alle de 0'er

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Annonce
Find dig en anden lommeregner. en ti-83 er efter min overbevisning en elendig maskine hvis man ikke har behov for det særlige den kan.

Som andersen sider så skal du sætte dig ned og forstå mattematikken. ellers skal du bruge alt for meget hjernekapacitet på at huske den.

Jacob
jeg har en ti-30x den kunne alt og mere til da jeg læste til trikke.
en god lommeregner man kender er uudndværlig.
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

Tråden omhandler en lommeregner (TI-83) og fortolkning af indtastning af tal som exponentialfunktioner.

Mon ikke spørgsmålet er afklaret i de forløbne godt 8 år?

Hvis det ikke er tilfældet hjælper din henvisning næppe nogen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis