opretning af gulv konstruktion gammel 1.sal

Hej alle

Jeg er ved at lave en ny gulvkonstruktion på en ubrugt 1.sal  i et gammelt hus (fra 20'erne). Min løsning er at lægge 125mm spærtræ på det gamle bjælkelag+udvekslinger imellem (til ekstra "strøer").

Men, mit spørgsmål er hvorvidt man skal lave alt i vater eller følge husets hældning og fx gavle (det hele har sat sig en smule)?

Jeg har lagt en ny skunkrem og fulgt husets linie på langs fra hver ende med en mursnor (det er næsten i vater), men mit spørgsmål er, altså om man skal rette det af på tværs (i vater), eller om man kan leve med at det ikke er i vater på tværs (der er et fald på ca 2cm over de ca 5m, der bliver gulvareal - ja, jeg kender godt tolerancen med 2mm pr 2m, men mit spørgsmål er om det fornuftigt at rette alt i vater når huset er gammelt og "sat" Fx i relation til gavle, nye gavlvinduer, murværk mm)?

Hvis det skal rettes i vater på tværs, er det så den ene langside (skunkrem), man hæver de ekstra 2cm? (Det er i forvejen klodset meget op nogle steder, så det bliver i alt opklodsninger på 5-10cm enkelte steder, hvis det skal rettes helt af - men det er måske helt normalt?)

bedste hilsner

mikkel
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det er ikke normalt man retter helt op til vandret i et gammel hus.
Man retter gulvet op til ret flade i stedet for.

Jep, sådan ville jeg lave det.

Det er jo også det nogle kalder charmen ved et gammelt hus, nemlig at alt ikke er i lod og vatter.

Men derfor kan et ny gulv godt være helt ret...

lyder super - jamen, dvs ret og vater er ikke helt det samme - - jamen, så blev man da det klogere - mange tak for det (jeg er enig i det m charmen med gamle huse)

Arr come on - det er sku' da sjusk og ikke rette det op! ;-)

2cm fald over en længde på 5 meter - så kan man da ligeså godt rette det op - alt du stiller på gulvet vil jo få slagside.

Hvis du fortsætter ud af den tangent får du bare bøvl senere ift at få noget ordentligt lodret - f.ex dørkarme med døre der åbner eller lukker selv.

Gør det nu ordentligt når du har mulighed for at lave det ordentligt fra bunden af.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for det - jamen, nu er det da helt forvirrende - men jeg ka' da godt se pointen m døre mm  - men det er måske en temperamentssag i sidste ende?
BOFH : plejer du at vinkle en dørkarm af fra gulvet ?

Når det er et ældre hus er det ikke altid det smarteste at lave alting i vade, det er lidt en misforståelse. Jeg ville helt sikkert gøre det samme som Koluda, og nu er 2 cm på 5 meter jo altså ikke ret meget.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 09 feb 2011 12:14
BOFH : plejer du at vinkle en dørkarm af fra gulvet ?

Når det er et ældre hus er det ikke altid det smarteste at lave alting i vade, det er lidt en misforståelse. Jeg ville helt sikkert gøre det samme som Koluda, og nu er 2 cm på 5 meter jo altså ikke ret meget.

Nej - men jeg ville helt sikkert lægge mærke til om mellemrummet ved gulvet var højere i den ene side end den anden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

mange tak for det "naveren" - pyha det lyder rart (jeg synes heller ikke at de 2cm over 5m virker slemt, men er ikke erfaren og jeg ved ikke helt hvordan det "virker" i praksis når selve gulvplankerne kommer på...)
men det lyder umiddelbart rigtigt i mine ører at følge huset...

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis