opretning af gulv konstruktion gammel 1.sal

Hej alle

Jeg er ved at lave en ny gulvkonstruktion på en ubrugt 1.sal  i et gammelt hus (fra 20'erne). Min løsning er at lægge 125mm spærtræ på det gamle bjælkelag+udvekslinger imellem (til ekstra "strøer").

Men, mit spørgsmål er hvorvidt man skal lave alt i vater eller følge husets hældning og fx gavle (det hele har sat sig en smule)?

Jeg har lagt en ny skunkrem og fulgt husets linie på langs fra hver ende med en mursnor (det er næsten i vater), men mit spørgsmål er, altså om man skal rette det af på tværs (i vater), eller om man kan leve med at det ikke er i vater på tværs (der er et fald på ca 2cm over de ca 5m, der bliver gulvareal - ja, jeg kender godt tolerancen med 2mm pr 2m, men mit spørgsmål er om det fornuftigt at rette alt i vater når huset er gammelt og "sat" Fx i relation til gavle, nye gavlvinduer, murværk mm)?

Hvis det skal rettes i vater på tværs, er det så den ene langside (skunkrem), man hæver de ekstra 2cm? (Det er i forvejen klodset meget op nogle steder, så det bliver i alt opklodsninger på 5-10cm enkelte steder, hvis det skal rettes helt af - men det er måske helt normalt?)

bedste hilsner

mikkel
Hej alle Jeg er ved at lave en ny... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen grund til forviring.
Ret beset så virker et gulv jo ganske udmærket uanset om der er vandret, plant, vredet eller med buler.
Bare de ikke er for store - skævhederne.

Sålænge det ikke ligefrem er ubehageligt at gå på.
Skal vi sige at op til 1:100 er der ihvertfald ingen mors sjæl der kan mærke noget. På gåkomforten. :o)

Iøvrigt tror jeg ikke at nogen nogensinde er blevet lykkeligere af at bo i et vand- lod- og vinkelret hus.

Blir sgu nød til lige at gi mit besyv med

På mit loft skulle jeg ha lavet samme manøvre,og da huset er fra 1911, var det alt andet end lod og vatter i noget som helst, og jeg skal bruge loftet til hobbyrum, dvs 120kvm i et rum med skråvæge og en meter høj skunk. Da de var et gørdetselv projekt spurgte jeg flere tømrer om råd, og de anbefalede for gensalgsværdien at få rettet gulv op , samt få væggene ordentligt og lige sat af
Gode råd var dyre, og med mit 60 cm vaterpas, var jeg sgu lidt lost, men et stort byggemarked havde tilbud på en laser til 7000kr , så den blev købt.
Gulv/skunk/skråvæge står nu snor lige, og det ligner nybyggeri
Når jeg engang sæger er det så op til køber hvad han vil med loftet, og det er let at dele op , med et kønt resultat til følje , winwin
Så moralen må være, gør det ordentligt fra starten.
Og spring ikke over hvor gærdet er lavest for at spare et par timers opretning!!!!

Moralen er lige netop at hvis man gerne vil eje en laser til 7.000 kr. Ja, så køber man en.

Men selvfølgelig, når du sætter dit hus til salg vil mægleren jo bryde ud i begejstring:

”Dette hus sælger sig selv.”

Og skyndsomt forfatte en med sprogblomster bestykket annonce hvor nedenstående tekst vil indgå:

”Nu med laser-nivelleret gulv i væsentlige dele af huset.
Let brugt laser kan indgå i handlen mod et pristillæg på 7.000,- kr.”

Det skal nok trække kunder til. :o)
Laseren , er efterfølgende blevet solgt, og hele opretningen har samlet kostet mig 500kr

Noget der står pænt og lige, sælger klart bedre
I mit hus var der i længden af huset som er 12 meter et fald på 11cm
Og var det ikke blevet rettet op ville skunken ha haft en højdeforskel på selvsamme 11cm,
Og de der mener det er pænt, ville jeg ikke købe hus af!!!!
tak, tak for (de nu mere og mere finurlige) indlæg - det er nu ikke så meget arbejdet med at rette det op, der bekymrer mig. Men mere at faktisk ser mere rigtigt ud i relation til resten af de gamle gavle, gl bindingsv mm med ikke at rette det helt op... 

Det hele handlede derfor mere om helheden og hvordan det hele samlet vil tage sig ud (i et gammelt sat hus - og selvfølgelig om det fungerer i brug) end om det hele lige er lige 

Annonce

Hej Troels mange tak for svar - også til jer andre herinde

hist, hvor vejen slår en bugt, ligger der et hus så smukt, væggene lidt skæve stå, ruderne er ganske små, døren synker halvt i knæ, hunden gøer, det lille kræ, under taget svaler kvid're, solen synker og så vid're.

De færreste gulve er i vater.. 2 cm over 5 meter.. = ingen praktisk betydning ud over udseendet. Og en finjustering af et eventuelt akvarie så det ikke står skævt i vandet 😂


2 cm er hvad der svarer til en tommelfingernegl i str)

Når man taler om 2 mm pr 2 meter så menes der ikke i vater.. Men der menes at der ikke må være luft der overstiger 2 mm på et rethold..
Det må såmænd godt gå ude af vater. Bare der ikke er lunker (eller buler) over fabrikkens nævnte dybder.
Det er alene fordi en evt fjedring i gulvet kan ødelægge samlingerne og gulvet kan være irriterende at gå på.

(Iøvrigt forskelligt fra producent hvor store lunker der tillades.)

Når det er sagt så er det jo et nyt gulv du udlægger.. Så hvorfor ikke lige give den det sidste finish..

Det er jo bare at lægge et lille stykke træ/pap oven på hver strø.. Der passer til den endelige højde.. Og så er det gjort perfekt..

Godt arbejde giver en dejlig fornemmelse og ro.. Sjusk og overspring ... Tja. Mærk selv efter 😀

Livet er lykken..

Gør arbejdet ordentligt. Det er alle bedst tjent med..
5 år gammel emne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis