Ansvar i forbindelse med totalenterprise

Hej forum!
Jeg vil høre hvad man egentlig har af ansvar hvis man vælger et firma til en totalenterprise, dvs. de sørger for alt arbejde i forbindelse med en renovering, lige fra el til malearbejde.
Er det mig der skal sikre mig at de anvender autoriseret installatører til f.eks. el arbejdet eller skal firmaet jeg har hyret til totalenterprisen?

På forhånd tak for hjælpen!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Ansvaret bør klart ligge hos total entrepenøren.
Men du kan jo betinge dig det direkte i kontrakten!
At det desuden er et lovkrav er jo noget helt andet....
Og selv om der anvendes diverse autoriserede aktører (reelt er det jo helt almindelige håndværkere der arbejder under mesters autorisation) og de kan jo godt lave noget der er forkert eller ulovligt uden mester lige opdager det....
At det er en autoriseret betyder bare at der er een der lægger sin autorisation ind og står som garant for lovligheden... Det ændrer ikke ved at der fortsat kan laves fejl...

Jeg fornemmer du har eller ander kørende der er på kanten???
Men det kan du jo komme ind på hvis du har lyst til det!

MVH Njord

MVH Njord
Hej Njord!
Mange tak for dit hurtige svar. Jeg har fået firmaet anbefalet og jeg har set at de er ret gode, men jeg aner jo ikke om de håndværker de anvender har en autorisation. Grunden til jeg spørger er i tilfælde af hvem der har ansvaret i tilfælde af en evt. forsikringssag i fremtiden.

Du har de almindelige bygherrepligter og -rettigheder.

Hvad der helt præcis gælder afhænger af kontraktgrundlaget
Altså om det er AB92, ABT93 ellerden kontrakt typehusfabrikanterne anvender.

Bygherren skal foretage normalt tilsyn, beslutte ændringer forelagt af totalentreprenøren, og kan ikke fraskrive sig ansvaret for koordineringen af arbejdsmiljøet på byggepladsen. (Så vidt jeg ved)

Men hele ideen med totalentreprise er jo netop at det er en eneste entreprenør der står for projektet fra idefase til aflevering.
Og derfor er det totalentreprenøren der er ansvarlig for at underentreprenøre har de nødvendige autorisationer til at udføre arbejdet.

Men vi har jo aftalefrihed i Danmark.

Du har ABT93 her;  http://www.voldgift.dk/regler/abt93.html#a

Sørg for at totalentreponøren/den ansvarlige har en forsikring.

Jeg har netop fået en beretning, godtnok på tredie hånd, men troværdig, om en gevaldig omgang fejl og mangler med mere, hvor arkitekt og hovedentreponør blev slæbt i retten og den ene blev idømt ansvar. Hvilket hjalp en skrædder i helvede, da han havde lukket firmaer og var startet op med et nyt, så der var ingen penge at hente hos ham. Sur øv og ikke andet. Man kan ikke plukke hår af en skaldet.
Codan, TopDanmark mf lukker ikke butikken og stikker af. Derfor skal der være en forsikring.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det fremgår af standardkontrakterne at totalentreprenøren har en ansvarsforsikring. Og at den skal fremvises på forlangende.
Men den dækker ikke fejl og mangler, men derimod skader forøvet af entreprenøren. I byggeperioden.
Den vigtigste forsikring tegnes af bygherren selv.

Men fejl og mangler har ikke noget med forsikring at gøre.
Det har derimod sikkerhedsstillelse, garantistillelse og tilbageholdelse mv.

En forsikrings dækning har ikke noget at gøre med om entreprenøren/firmaet er gået konkurs.
Hvis dækningen er tilstede ved kontraktunderskrivelsen, gælder den hele vejen.
Hvis entreprenøren f.eks. opsiger sin ansvarsforsikring undervejs er det kontraktbrud og kan retsforfølges.
Men som sagt. Den har ingen betydning for i forb. med udbedring af mangler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også