Hvis man nu tænker tilbage på, hvad vi har oplevet her i vinter af tilfælde, hvor vi i radion hele tiden hører om den ene og anden lastbil, der er væltet her og der og alle vegne, så tror jeg nok, der er meget stor grund til at chaufførerne kommer på kurser.
Kører man på en snedækket motorvej, og følger den almindelige trafik, er det mere sikkert end amen i kirken, at man meget ofte bliver overhalet af frejdige lastvognschauffører i deres store kasser. Jeg ved godt, at en lastbil føles ganske sikker på¨et smattet underlag, men den styrer og bremser endnu dårligere end en personbil når det gælder.
Kører man med campingvogn og følger trafikken med de obligatoriske ca 90 km/t som flertallet af lastbiler kører, ja så kan jeg garantere for, at man mindst en gang pr. kvarter bliver overhalet at en lastvogn, hvor chaufføren kan klemme 1 km/t mere ud af sin, end de øvrige i rækken kørende lastvogne. Når han så kommer op på siden af f.eks. mig med min Land Rover og campingvogn, ja så bliver der meget ofte vist af til højre og kort efter drejes der ind i siden på mig. Jeg kan så vælge at tage "kampen" op, eller vige.
Elefantvæddeløbene behøver jeg kun nævne perifert. Det kommer der helt sikkert styr på.
Overtrædelse af køre- hviletidsbestemmelser er der heldigvis også et vist fokus på, og snyderiet stoppes.
Uforsvarlig kørsel med farlige stoffer er også noget som kommer op.
Med alle disse unoder som chauffører tillægger sig, er der al mulig grund til at tage fat i denne branche og deres udøvere ved vingebenet. Man lægger selv op til disse og fremtidige stramninger og tiltag af alle mulige ubehagelige arter, ved højt og flot at blæse på ALLE andres sikkerhed og velfærd. Det øvrige samfund gider slet ikke stå model, med liv, helbred og økonomi til dette vanvid, som branchen åbenbart ikke forstår at begrænse.
Ærgerligt også for mig, idet jeg har stort kørekort med anhænger også, og skal måske selv igennem disse kurser for at bevare kortet. Men det gør jeg så.
Man ligger som man reder, og det vil vognmandsbranchen ikke begribe, og så man føle.
Det samme gælde for landbrug og fiskeri, der også har fået mange advarsler og frivillige aftaler, som alt er ignoreret. Så kommer indgrebene, som altid bliver rigide og besværlige, da man ikke kan detailregulere.