Gitterspær ombygning

Hej

Skal til at bygge til, og nu har jeg fået et input som jeg vil høre om kan lade sig gøre, og evt hvordan man gør det. Huset har gitterspær med udhæng, typisk typehus fra slut 60´erne.
Planen er og bygge til på den ene langside i ca halv længde, meningen og ændre heldningen ved at ombygge spæret, så det kommer ud på den nye tilbygning. men kan dette overhovede lade sig gøre uden og skulle skiftet hele spæret men kun forlænge spærfoden og lægge nyt spær  samt afstivninger.

evt en der kan komme forbi stenløse og besigtige og give råd.

spæret er af type 2 i dette link

http://www.roust.dk/Roust/spaer_typer_1.htm

huset er 7,6 bred så det er ca. spærfodens længde

Mvh Claus
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg forstår dig vil du lade det gamle spær ligge.
Og så kappe udhænget og erstatte det af et fladt stykke spær, en ny spærfod om du vil og så lade et nyt topspær gå fra kippen og ud til enden af din forlængede spærfod.

Det vil helt sikkert kunne lade sig gøre hvis du fortsat lader den gamle del af spærret støtte på den gamle ydermur, eller lignende understøtning. Samtidig skal dit forlængdede spær også støtte af på dette sted. hvis det er denne måde veil det helt sikkert kunne lade sig gøre, jeg kan dog ikke dimmensionere det for dig men det vil en spærfabrik kunne.

Hvis det du ønsker er at fjerne ydermuren og forlænge spærfoden "flydende" altså uden understøtning, så er det nok ret afhængig af den udvidelse du laver på huset.... Igen skal der vist en spærfabrik på for at beregne....

men start med at lave en skifse hvor du angiver lidt mål, på både den nuværende situation og den ønskede. Så kommer der måske nogle mere håndfaste bud :-)

MVH Njord

MVH Njord
Hvorfor vil du ændre taghældningen?
Det kan jo f.es. betyde at du får så laven taghældning at du ikke kan anvende almindelig tagtste.

Og som Njord siger så er intet umuligt. Det er relativt simpelt at ændre på gittersær så de får en længere spænsvidde.

Endeligt kunne du jo osse vende taget om så du får en gavl mere og et par skotrender. På din tilbygning
Havde faktisk de samme overvejelser da jeg lavede en tilbygning for 20 år siden.

Gik fra løsningen og beholdt taghældningen og hævede det lidt midtpå men lod det, som du planlægger, række ud på den nye tilbygning,. Det fik jeg et fint resultat ud af synes jeg selv med en nedsænket stue ( 2 trin ) - min grund skråner lidt.

Jeg fik spærfabrikken til at beregne de nye " halvspær " , som blev lagt ind på de gamle lægter i den side med tilbygningen - det var ikke ret dyrt.

Den bærende væg blev ikke fjernet - det er nu den ene væg i stuen med trappen op til resten af huset. ( hvor jeg har lavet noget LED-belysning ) http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic

Jeg kan smide et par billeder ind senere.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Alle

Takker mange gange for svarene vi fik ganske rigtigt problemer med hældingen, så vi ender med en traditonel vinkeltilbygning som hpox beskrev.
Skrevet af clausmh på 08 feb 2011 12:20
Hej Alle

Takker mange gange for svarene vi fik ganske rigtigt problemer med hældingen, så vi ender med en traditonel vinkeltilbygning som hpox beskrev.

Ved godt du har besluttet dig for en traditionel vinkel på huset - men jeg synes da lige jeg vil vise dig hvordan det også kan gøres

Billedet er fra 2007 hvor jeg lavede ny træterrasse. Det er ikke mig på billedet - det er svigersønnen ( daværende )

Jeg synes det var en lidt mere spændende løsning end en traditionel vinkel.

Huset blev lidt højere - ca. 80 cm. - og tilbygningen ligger ca 50 cm lavere end resten.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Nu du nævner svigersønnen.
Nåede han så osse at give gavlbeklædning og vindbrædder en omgang? :o)
Skrevet af hpox på 08 feb 2011 17:55
Nu du nævner svigersønnen.
Nåede han så osse at give gavlbeklædning og vindbrædder en omgang? :o)

Vidste faktisk det ville komme - i dette forum

Det er gjort - men jeg overvejer faktisk at sætte eternitbrædder op i år som gavlbeklædning - der er sket en del på det område siden tilbygningen blev lavet.

De kan fås i mange forskellige farver - tænker lidt på antrasit og så lysegrå sternbrædder og underbeklædning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af hpox på 08 feb 2011 17:55

Nåede han så osse at give gavlbeklædning og vindbrædder en omgang? :o)

He he, det er efterhånden langt tid siden du var ude og svinge hammeren, eller har du helt glemt det hedder vindskeder...

Men ja, begge ting trængte også til en gang maling...

Skrevet af EISOE på 08 feb 2011 18:02

Det er gjort - men jeg overvejer faktisk at sætte eternitbrædder op i år som gavlbeklædning - der er sket en del på det område siden tilbygningen blev lavet.


Jeg ville i hvertfald overveje en vandret beklædning, så den bygning kommer til at virker lidt lavere, og ikke så dominere høj i forhold til den anden bygning.

Det ville have en utroligt god effekt at få vendt den beklædning til vandret klink...
Det vidste jeg naturligvis godt.
Men jeg kun fornærme EISOE på èt punkt. Ad gangen. :o)
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også