Emfang til central udsugning


Jeg bor i en etageejendom, der har central udsugning med udtag i køkkenet. Formanden i boligforeningen oplyser, at det er egnet til tilkobling af et emfang over komfuret. 

Men hvilket emfang er egnet til formålet?

Suget er særdeles kraftigt, så der er vel ikke grund til at købe et emfang med egen motor.

De emfang uden motor jeg har set på er dog alle med knapper til fjernstyring af en ekstern motor. Altså ikke præcist hvad jeg skal bruge.

Jeg vil også gerne have mulighed for at lukke (eller i hvert fald skrue ned) for suget, når jeg ikke laver mad. Findes et emfang med en sådan mekanisk lukkemekanisme, eller er jeg nødt til selv at lave det med en ventil på røret?




11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til!
Var det ikke noget at lave det selv?
Det skal jo blot være en simpel kasse og så en variabel afspærringsmulighed. Der fås mange forskellige typer udsugningsventiler i f.eks. et byggemarked, afhængig af hvor stor den kan være. Jo større jo mere tyst.
Det er da i øvrigt genialt med en sådan central udsugning.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du tog et par billeder af forholdene, var der måske en eller anden, der kunne barsle med en ide.
Jeg har selv central udsugning her i huset, og har et specielt tilvirket emfang med spots indbygget. Dog ville jeg i dag ikke sætte halogenspots i, men derimod LED efter triste erfaringer med at brænde fingrene når man rager op under kanten!

Med venlig hilsen
ktm

 


Sådan her ser udtagget i væggen ud. (Ja, der skal males og gøres ved.)

Selve tilslutningen er jeg ikke så usikker på. Det er mere hvilket emfang, der egner sig til det.

Jeg har kig på fx dette Asko-emfang: http://www.lavpriskoekken.dk/shop/asko-voelund-vaegmonteret-20143p.html

Det virker dog lidt fjollet, at den indbyggede styring ikke kan anvendes til noget (det er specifikt til Askos egen eksterne motor).

Måske bedre med et specielt tilvirket emfang. Hvordan bar du dig ad med dit? 

Jeg står selv i samme situation og det undrer mig at man ikke kan finde emfang til centraludsugning, som ligger nogenlunde i samme prisklasse som emfang til ekstern motor eller med indbygget motor. Jeg forstår slet ikke at der ikke findes en eller anden standard kombi løsning.

Det bedste bud jeg har fundet er denne:

http://www.lavpriskoekken.dk/shop/thermex-vaegmonteret-emfang-22324p.html

Det er ikke helt det design jeg leder efter og det til en pris hvor man ellers kan få næsten hvad som helst, hvis det var til intern motor, men det er klart den billigste løsning indtil nu.

Jeg vil meget gerne høre hvis nogen har et bedre bud - eller hvis nogen har en rigtig god opskrift på en hjemmebrygget løsning.
Annonce
Jeg fik et smedefirma til at lave en til mig efter mål. Det var ikke billigt, men til gengæld godt.
Firmaet er lukket og smeden gik på pension og døde for nylig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Måske er løsningen en almindelig emhætte (med eller uden motor) samt et motorspjæld som dette:

http://www.vvs-eksperten.dk/index/motorspjaeld-415

Jeg har lige talt med Trepol:

http://www.trepol.dk/

De oplyser, at samtlige deres amfang er uden motor og egner sig til centralsug. Der skal blot tilkobles motorspjæld i stedet for eksterns motor. Motorspjældet kan endda betjenes med knapper på deres emfang.
Jeg vil råde dig til at få fat i et emfang, der er åbent nedad til, og hvor evt. filter ikke ligger plant med underkanten af siderne på emfanget.
Hvis du ser, hvad der sker, når der kommer meget damp eller stegeos, har det tendens til at vælte ud over siderne på emfanget og dermed videre ud i køkkenet.
Er der derimod et åbent slug, er det lettere at få samling på dampene og hevet dem ud i aftrækket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Dog koster Trepol emfang ligeså meget som de forskellige løsninger der allerede findes til centraludsugning. Det vil sige for de flestes vedkommende på den anden side af 10.000 kroner. Hvis man er villig til at give det, findes der en del mulige løsninger.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også