Alternativ til gammel brændekedel??? (salamander)

Så er jeg som ny bruger inde og lede efter alternativer til den gamle kedel...

Pt er der en salamander-kedel til fastbrændsel hvor der bliver brugt ca. 10 rm brænde om året i kombination med et solfangeranlæg fra 1987...

Vores tanker går på at få en brændeovn med vand / gris til supplement af vores solfanger og samtidig sprede noget hygge, jeg (Manden) har læst en del om det på nettet men syntes ik jeg kan finde så mange erfaringer med det, dog har jeg læst en del her inde der mener det giver for lidt til det varme vand, men hvorfor???

Men er der nogle her inde der har nogle gode erfaringer med brænde ovn med vand og et solfangeranlæg???


Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et af problemerne ved at have brændeovn med vandbeholder er at du jo ikke står op kl. L... om natten for at holde vandet varmt, og i den tid du er på job, kan du jo heller ikke fyre i den vel. Nu skriver du ikke noget om hvor stort huset er, men 10 meter er da meget billigt sluppet hvis det er den primærer varmekilde i huset.
Skrevet af Håndværkeren på 08 feb 2011 00:42
Et af problemerne ved at have brændeovn med vandbeholder er at du jo ikke står op kl. L... om natten for at holde vandet varmt, og i den tid du er på job, kan du jo heller ikke fyre i den vel. Nu skriver du ikke noget om hvor stort huset er, men 10 meter er da meget billigt sluppet hvis det er den primærer varmekilde i huset.


Jamen daws... 

Nu har jeg vist en 350 liters tank til solfangeren og pt en salamander kedel som godt æder 10 meter om året, har dog smidt ca 3 meter mere i her i vinter men ellers har det passet meget godt...

Mit hus er ca 128 km2 og ik alt for godt isoleret men heller ik vildt dårligt....  det er vist renoveret i slutningen af 60`ne...
Syntes ik det er noget problem at fyre over selv i den kedel jeg har nu men kunne jeg gøre det mere effektivt ville jeg bestemt gerne!


Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Nu var det altså brændeovnen jeg tænkre på, kedlen skal jo bare fyldes op og have så meget luft at den brænder rent, så kan den da godt passe sig selv i en 8 timers tid.
En salamanderkedel er noget af det ringeste til at brænde træ af i. Det er en gennembrændingskedel og har en virkningsgrad på i bedste fald 60%. Desuden lukker den alt for meget snavs og uforbrændte gasser ud i atmosfæren til glæde for naboerne. En moderne underforbrændingskedel har en virkningsgrad på ca 90%.

Som Håndværkeren siger, så er en brændeovn ikke så spændende, når der ikke bliver fyret i den. Alternativet kunne være en pillebrændeovn med vandtank. Den passer sig selv og skal bare have tømt skuffen og fyldt piller af og til. Med en 80/20 fordeling mellem vand og luft skulle der være godt med varmt vand i tanken og radiatorerne plus hygge i stuen

Jeg fandt lige et eksempel her, men ellers google på pillebrændeovn og vand. Der burde være masser af dem på markedet

Chr.

http://www.pejsemanden.dk/productlist.php?id=29&cat=9

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Chr. på 10 feb 2011 17:30
En salamanderkedel er noget af det ringeste til at brænde træ af i. Det er en gennembrændingskedel og har en virkningsgrad på i bedste fald 60%. Desuden lukker den alt for meget snavs og uforbrændte gasser ud i atmosfæren til glæde for naboerne. En moderne underforbrændingskedel har en virkningsgrad på ca 90%.

Som Håndværkeren siger, så er en brændeovn ikke så spændende, når der ikke bliver fyret i den. Alternativet kunne være en pillebrændeovn med vandtank. Den passer sig selv og skal bare have tømt skuffen og fyldt piller af og til. Med en 80/20 fordeling mellem vand og luft skulle der være godt med varmt vand i tanken og radiatorerne plus hygge i stuen

Jeg fandt lige et eksempel her, men ellers google på pillebrændeovn og vand. Der burde være masser af dem på markedet

Chr.

http://www.pejsemanden.dk/productlist.php?id=29&cat=9


Hej Chr...

Ja salamanderkedlen er noget "lort" i forhold til mange andre muligheder...

Har luret på den pilleovn som du sendte link til og det er da bestemt også en løsning men en dyr en af slagsen syntes jeg... Det jeg mener er bare at jeg "kun" fyrer med 10-12 meter træ om året i forvejen så de 12-14 det koster ekstra fra en alm ovn til en pilleovn kommer meget kærkommen i en familie der ik har alt for mange penge at bruge af... 

Og så plejer jeg at købe  bøg / egetræ til 3-400 kr meteren tørt og kløven i de fleste tilfæle...  så min samlede regning er jo ik vildt høj... 

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Annonce
Så vil jeg foreslå dig at du prøver at Google Fastbrændsels keddel, jeg er sikker på at der vil være masser af gode link, med familie priser og de astronomiske priser.
Skrevet af Håndværkeren på 10 feb 2011 21:06
Så vil jeg foreslå dig at du prøver at Google Fastbrændsels keddel, jeg er sikker på at der vil være masser af gode link, med familie priser og de astronomiske priser.


Forstår ik helt hvad du mener med dit indlæg... 
Det er jo ik noget problem at finde en "ny" kedel der virker bedre, det jeg lurer på er jo det med at kombinerer det med eller kun bruge en ovn med vand fordi jeg jo forvejen har solfanger og adgang til forholdsvis billigt brænde....

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker

Og det har du sådan set fået svar på, det er urealistisk med en brændeovn til opvarmning af vand til opvarmning.
Skrevet af Håndværkeren på 10 feb 2011 21:52
Og det har du sådan set fået svar på, det er urealistisk med en brændeovn til opvarmning af vand til opvarmning.


Hmmm...  Kan godt være jeg er lidt fatsvag her når jeg er syg, men jeg ser det lidt som om at det skal kunne lade sig gøre at bruge en brændeovn på f.eks 8-10 kw til at varme et hus op på 128 km2 og samtidig lave varmt vand til 2 voksne og et måske to børn...
Ved godt at der skal fyres mere i vintermånederne end om sommeren, men det er vi jo indstillet på.... derfor vi har valgt et hus med solfanger og jeg samtidighed kender huset sådan ret ok i forvejen ang fejl og mangler....

Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker


Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at kommentere din signatur: Alternativ energi + Økologi = Bedre Miljø & Sunderer Mennesker.
Alt imens du lystigt brænder i en gammel salamanderkedel, som sender partikler og uforbrændte gasser ud i atmosfæreren og udover naboer mf, og som du god selv ved er noget "lort". Partiklerne fra brændeovne foresager ligeså mange som eller flere dødsfald end dieselbilernes partikler. Dette er ikke et politisk statement, men faktuelle kendsgerninger.

Jeg har stor respekt for folk, der gerne vil gøre noget godt for andre mennesker og Moder Jord, men handling siger mere end ord.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis