hulmur??? hvad skal man vælge????

her er der nogle med deres mening/agument for hvad man skal vælge af hulmurs isolering er det papir der er det eneste rigtige idag???? eller er det gode gl. flamingo ok stadig sys ikke rigtig jeg kan blive klog på det så andres mening måske kan hjælpe mig lidt !
står og skal have en sådan opgave udført på vores gl. hus (1 1/2 plans fra år1952) ca m2 115mur med 70mm hulmur
evt. pris???? :-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at det er henad lige meget.
Hvis du har tid så indhent tilbud på alle tre.
Altså Rockwool/Isover, flamingogranulat og papiruld.
Og lad dem snakke for hver deres produkt.
Jeg hælder mest til mineraluld og granulaten. Fordi de har været brugt og afprøvet gennem årtier.
Vælg en af de typer der tillader konstruktionen at ånde, og det er enten træfiberisolering eller papiruld. Som håndværkeren siger kan flamingo falde sammen, og mineraluld kan blive ødelagt af fugt. Træfiberisolering er hygroskopisk og kan transportere fugt ud af muren, modsat traditionelle isoleringsmaterialer. Produktet er FSC Certificeret, og er fremstillet af rent træ. Det kan laves til ca 85 kr pr kvm væg inkl moms. Du er velkommen til at kontakte mig hvis det har interesse.

http://www.lyrk.dk
Altså.
Håndværkeren & naveren.
Håndværkeren først: Hvor har du det fra? Når du fyrer sådan en påstand af må du dokumenterer den. Fra pålidelig uafhænig kilde naturligvis. Jeg mener ikke at der ar belæg for at sige det.
Naveren: At i et produkt er FSC certificeret gør det jo kke nødvendigvis velegnet til hulmursisolering. Og vi kommer jo næppe uden om at hvis træfiberisolering er hygroskobisk så er der osse en risiko for at der på vise tidspunkter er meget vand/fugt i materialet. Og derved ikke ikke specielt varmeisolerende på nogen måde.

Som fagfolk er I simpelthen forpligtiget til at fremlægge fakta og ikke lade jer forføre af følelser.

Hvorfor skal et hus, eller en hulmursisolering, iøvrigt kunne ånde???
Fordi der er fugt i isoleringen er ikke ensbetydende med at evnen til at isolere er lig 0, det er helt afhængigt af hvilket materiale det er vi snakker om. Fordi mineraluld mister sin effekt ved opfugtning, er ikke ensbetydende med at alle andre materialer også gør det.

At det er FSC Certificeret er blot et plus.

Hvorfor et hus skal kunne ånde ?

Et hus skal da absolut kunne ånde for at give beboerne et bedre indeklima, det afhænger selvfølgelig af hvad man ellers bruger af materialer eller produkter før det gør sig gældende. Hvorfor skal vi fremlægge fakta og beviser når vi blot udtrykker hvad vi mener er bedst ? En lille forklaring på hvorfor vi mener som vi gør, må være fakta nok.

http://www.lyrk.dk
Annonce
Ja tak. Udmærket.
Dit svar viser jo lige præcis hvad det handler om. Følelser, (= hvad vi/man kan lide)- eller fakta.
Du vil aldrig kunne en eneste faglig funderet person til at understøtte dit udsagn. Men derimod en masse husmødre. Som jo heldigvis har langt vigtigere interesser.

Men fred være med det.
Nogle tror på astrologi, andre på Maren i Kæret.
Ret beset er det nemmeste jo osse bare at fyre påstandene af i alle retninger.
Uden smålig hensyntagen til realiteterne.

Og jeg fastholder:
Som fagfolk er I simpelthen forpligtiget til at fremlægge fakta og ikke lade jer forføre af følelser.

I den hytte jeg bor til leje i er den ene side af husets hulmur isoleret med flamingo, og tager du et kig ind i den øverste del af muren, ca. 75 cm. under tagrenden hvor jeg fjernede en mursten da jeg havde et ærinde der inde, opdagede jeg til min skræk at her var der ingen granulat opad men ca. 15 cm. under hullet var der flamingo.
Der har måske aldrig været noget flamingo der.
Der er ingen grund til at tro at granuleret flamingo falder mere sammen end andre hulmursisoleringsmaterialer.
Almindelig flamingoplader holder stort set ders facon.
Hvorfor skulle flamingo granulat ikke gøre det?
Til Naveren

Er du sikker på at det er godt at hulmursisolere med træfiberisolering?

Jeg er selv tilhænger af at isolere med træfiberisolering, men Thermocell fraråder direkte at deres produkt anvendes til hulmursisolering!

www.thermocell.dk
Orla : jeg er ikke bekendt med at thermocell fraråder at anvende deres produkt til hulmursisolering.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis