Dimensioner på remme og spærtræ ved 16 m2 skur

Hej

Jeg skal bygge et skur på ca. 16 m2 (4 x 4 m) op ad vores husgavl. Skuret vil bestå af én tagflade, og skal beklædes med cementtagsten (som huset). Mit spørgsmål drejer sig om dimensioner af rem og spærtræ.

Skuret bygges op omkring en trækonstruktion, hvor der på henholdsvis øst- og vestsiden lægges en rem øverst. Ovenpå disse lægges på tværs spærtræ og øverst, igen på tværs, lægter inden selve taget lægges. Der vil også være undertag, isolering mm, men mine spørgsmål handler om dimensionerne på træet i konstruktionen.

Hvilken dimension skal remmene have?

Hvilken dimension skal spærtræet have, og hvor tæt skal de ligge?


På forhånd tak for hjælpen...

Mh
Peter
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter...

Jeg fik en kopi af sådan en spærtræs bog til mit garage projekt... Går ud fra dette tag kategoriseres som tungt tag

Har du præcis 4 meter?

for en 45x195 må maks spænde over 3,94m og så skal den ligge pr. 40cm

45x220 må maks spænde over 4,44m hvis de ligger pr. 40cm og 3,93m hvis den ligger pr. 60cm

45x245 må maks spænde over 4,37m hvis de ligger pr. 60cm og 3,99m hvis de ligger pr. 80cm

Men dette er bare et udkast, du må nok hellere ligge få en tømrer på banen

Det var bare lidt copy/paste fra den side jeg fik :o)

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Linding85 og hpox, tak for jeres svar! Jeg vil forsøge at præcisere med lidt flere oplysninger.

Skuret skal være ca. 4 x 4 m og bygges op af husgavlen, fra den ene kant til midten af husgavlen. Remmene skal hvile på væggenes stolpekonstruktion (bygget i 45 x 90) på henholdsvis vest- og østsiden og vil ligeledes fastgøres til husgavlen i henholdsvis 2 og 3½ m højde, således at skurets tag, der hviler på remmene følger hældningen på den vestvendte del af hustaget.

Jeg har tidligere spurgt til dimensioner på spærtræ, men her er altså ikke tale om A-formet spær, men 4 m lange lægter, der hviler på remmene og hvorpå taget bygges.

Så....

1. Hvilken dimension skal remmene, der hviler på stolekonstruktionen (bygget i 45 X 90) have ?

2. Hvilken dimension skal spær/lægter; dvs. de 4 m lægter, der "kun" hviler på remmene - og skal bære et tag (4 x 4 m) af cementtagsten have ?

Mh
Peter

1. Remmene er altså ikke fritbærende, men understøttet at de lodrette stolper i din væg. Hvis stolperne står med en indbyrdes afstand på f.eks. 80 cm er 45x95 mm spærtræ udmærket. (Det er uden større betydning, næsten en hvilken som helst pind kan holde på den afstand)
2. Spærrerne derimod: Med 4 meter vandret spændvidde og en højdeforskel på 1,5 meter tyder meget på at du har en taghældning på ca. 20 gr.

Som du ser af tabellen vil en 45x245 mm T1 pr. 80 cm c/c med 15 gr. taghældning kunne have en spændvidde på 431 cm. Men idet du har en taghældning på 20 gr. reduceres med faktor 0,97. Altså end vandret spændvidde på 4,18 meter. Hvilket passer smukt med dine 4 meter.

Men den nemme måde at gøre tingene på er at tage dine skitser med hen til tømmerhandlen og beder dem fremkomme med forslag til dimensioner – og pris.
Det ved jeg nu ikke.
Jeg burde nok osse have tilføjet prisen.
Prisen for min rådgivning jo :o)
Betaling for rådgivning.....

Jeg troede kun det var noget advokater og andre savskærere kunne opkræve :-)

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis