Nyt varmeanlæg?

Hej
Min kæreste og jeg er igang med at finde os et hus og vi er faldet for et ældre dødsbo med masser af muligheder:-) Men har lige et spørgsmål til varmeanlægget, det består af et nyere oliefyr og tank, gammel (meget) varmtvandsbeholder og nogle gamle støbejernsradiatorer uden termostater og der står i energimærkningen at det er med naturlig cirkulation så man skal ikke sætte termostater på!

Spørgsmålet er så hvad vi skal gøre...? VVM'en skal helt sikkert skiftes og det skal radiatorerne også, men vil du ikke kunne betale sig at nedlægge oliefyret og skifte til noget alternativt? der ligger naturgas ude i vejen, men vi har også overvejet solvarme men det skal jo kombineres med noget til de kolde perioder, varmepumpe måske?

Er der noget der har været i ligende situationer eller måske en vvs'er med erfaring:-)

Mvh Frederik
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet er hvor godt huset er isoleret, og hvor meget i har tænkt jer at isolere det. Varme forbrug nu ?

Gas er den nemme løsning, men dyrt.
Solvarme er en god ide, men virker bare ikke når det er aller koldest.

Men laver man en kombination af gas og sol, og isolere huset ordenligt, er dette jo en ok løsning.
Under alle omstændighedder, skal i jo nok udskifte det gamle varme system.

Mvh Thomas Hansen

Huset er pt ikke særlig godt isoleret, men dette er også på to-do listen!

men vil det ikke være dyrt at skulle ligge gas ind som supplerende varmekilde? (tilslutningsafgift installation mv...) ville det så bedre kunne betale sig at beholde oliefyret som supplerende eller måske en varmepumpe?
Lad mig lige forsøge mig som spåmand!
Gaspriserne vil næppe falde, når vi bliver afhængige af leverancer ovre fra Putin og Gazprom!!  

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror jeg havde beholdt oliefyret, indtil i ved om fyret evt skal flyttes. Start med at få isoleret og skiftet radiatore. Så kan i altid sener skifte olie fyret ud til noget andet, evt. et pille fyr. Hvis det er et nye olie fyr så tror jeg ikke et skift til gas kan betale sig hjem i den tid et gas fyr lever.
Ok men hvis jeg skifter radiatorer incl rør kan dette så også bruges i fremtiden efter olien? f.eks. varmepumpe/jordvarme, solvarme eller ligende?

kan man egentlig nøjes med at skifte radiatorer hvis der er nogle gamle tykke rør? det er gamle støbejerns radiatorer, huset er fra 1935, ved ikke hvornår rør er fra men de er gamle
Annonce
Hej Frederik

Jeg har selv lige været møllen igennem. Gammelt hus, isolering, nyt varmesystem, solvarme og varmepumpe....

Hvis man kan lide at lave tingene selv er der mange penge at spare..... men når det er sagt er det alligevel 300% dyre end jeg havde regnet med.... Her er nogle ting jeg ville ønske jeg havde tænkt på inden jeg købte huset..... (også et (næsten dødsbo)

Har huset den rigtige retning i forhold til solen.... Mit vender "forkert" og mine 16 m2 solfangere yder derfor 20% mindre end de kunne hvis taget var sydvendt.... (mit er stik øst/vest....)

Jeg har droppet gassen (Putin og global opvarmning du ved..)

Købt en varmepumpe i kina til en 1/3 af danske priser (14.000 kr.) Den er super i sammenhæng med en solfanger.

Hvis man skal have en strømsugende varmepumpe skal dit El system også være gearet til det nye, store forbrug....
-Det var mit ikke.... Så jeg ville ønske at jeg havde kendt varmepumpens forbrug da jeg installerede elsystemet.

Men hvis man forbereder sig ordenligt kan man formindske antallet af ups-løsninger....

Men det er MEGET svært (synes jeg) at kombinere et gammelt varmesystem fra 19XX med et moderne da de køre med forskellige udgangspunkter.

Typisk har forbrændings kedler (gas/olie) en fremløbstemperatur på 60-70 grader og derfor er radiatorene dimensioneret til det.... Solvarme og varmepumper har en fremløbstemperatur på 35-45 grader (læs billigere)..... MEN derfor kan de gamle rør og radiatore ikke bruges... (læs: Det hele skal lægges om)....


Jeg tror den billigste løsning er at ISOLERE, sætte solfangere til varmt vand op, og så supplere med oliefyret (hvis det ikke er for gammelt, da det ellers skal skiftes ret hurtigt.... Det skulle vores gasfyr... dårlig timing og økonomi)

Den RIGTIGE måde er selvfølgelig at renovere hele hytten og opgradere alle systemerne så de passer sammen.... for mit vedkommende var det 550.000 kr.... men så er det også et nyt moderne hus der er CO2 neutralt (næsten)

Har du brug for info om varmepumpe og solfangersystemer er du velkommen til at skrive på
[email protected]


Sune
Kastrup
I sig selv er en støbejernsradiator ikke mere uøkonomisk end en pladejerns. Det der er med støbejernsfidusen, er at den ikke afgiver så meget varme ift rumfanget, og ved lav fremløbstemperatur bliver dette forhold føleligt. Men varmen bliver jo i systemet. Kun hvis radiatorerne er underdimensionerede, og man skal op på en unaturlig høj fremløbstemperatur, kan der komme et element af dårlig økonomi ind i billedet.
Hvis man har direkte fjernvarme er det en anden sag og man kan ikke køle vandet fra fjernvarmeværket ordentligt ned og man bruger for mange m3 med for høj afgangstemperatur.

Jeg ville helt bestemt lægge ud med en grundig isolering af huset, hvis ikke man kan klare hele projektet i et hug, og så få sat termostater på de fleste radiatorer, hvis ikke alle og så se, hvordan det hele virker. Hvis det kniber med varmt vand, er det til at komme over med en ny VVB.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ville helt bestemt lægge ud med en grundig isolering af huset, hvis ikke man kan klare hele projektet i et hug, og så få sat termostater på de fleste radiatorer, hvis ikke alle og så se, hvordan det hele virker. Hvis det kniber med varmt vand, er det til at komme over med en ny VVB.


Det er også planen at få isoleret ordenligt! primært eftergå hulmursisoleringen, efterisolere skunke og loft og så få skiftet vinduer det sidste bliver nok hen ad vejen da det er termovinduer godtnok af ældre dato, men har ikke et ubegrænset budget:-)

Det var også min første tanke at få sat nogle termostater på, men læste i energimærkningen at det skulle man ikke pga der var naturlig cirkulation...?
Skrevet af Sune1 på 07 feb 2011 12:21
Hej Frederik

Jeg har selv lige været møllen igennem. Gammelt hus, isolering, nyt varmesystem, solvarme og varmepumpe....

Hvis man kan lide at lave tingene selv er der mange penge at spare..... men når det er sagt er det alligevel 300% dyre end jeg havde regnet med.... Her er nogle ting jeg ville ønske jeg havde tænkt på inden jeg købte huset..... (også et (næsten dødsbo)

Har huset den rigtige retning i forhold til solen.... Mit vender "forkert" og mine 16 m2 solfangere yder derfor 20% mindre end de kunne hvis taget var sydvendt.... (mit er stik øst/vest....)

Jeg har droppet gassen (Putin og global opvarmning du ved..)

Købt en varmepumpe i kina til en 1/3 af danske priser (14.000 kr.) Den er super i sammenhæng med en solfanger.

Hvis man skal have en strømsugende varmepumpe skal dit El system også være gearet til det nye, store forbrug....
-Det var mit ikke.... Så jeg ville ønske at jeg havde kendt varmepumpens forbrug da jeg installerede elsystemet.

Men hvis man forbereder sig ordenligt kan man formindske antallet af ups-løsninger....

Men det er MEGET svært (synes jeg) at kombinere et gammelt varmesystem fra 19XX med et moderne da de køre med forskellige udgangspunkter.

Typisk har forbrændings kedler (gas/olie) en fremløbstemperatur på 60-70 grader og derfor er radiatorene dimensioneret til det.... Solvarme og varmepumper har en fremløbstemperatur på 35-45 grader (læs billigere)..... MEN derfor kan de gamle rør og radiatore ikke bruges... (læs: Det hele skal lægges om)....

Jeg tror den billigste løsning er at ISOLERE, sætte solfangere til varmt vand op, og så supplere med oliefyret (hvis det ikke er for gammelt, da det ellers skal skiftes ret hurtigt.... Det skulle vores gasfyr... dårlig timing og økonomi)

Den RIGTIGE måde er selvfølgelig at renovere hele hytten og opgradere alle systemerne så de passer sammen.... for mit vedkommende var det 550.000 kr.... men så er det også et nyt moderne hus der er CO2 neutralt (næsten)

Har du brug for info om varmepumpe og solfangersystemer er du velkommen til at skrive på
[email protected]

Sune
Kastrup

Hej Sune
Ja det lyder som lidt af den samme opgaven som vi måske kaster os ud i:-)

hvad kostede det dig at få udskiftet alle radiatorer og rørføring og hvad var omfanget? bare ca tal?

Ps prøvede at sende en mail men den kommer retur?
Hej Frederik

Radiator og rør er næsten det mindste af det hele... Jeg har kun 3 radiatore og huset er kompakt så der er ikke så lang rørføring...
pris ca. 8.000 kr gætter jeg på..

Men dertil kom der ca. 35.000 kr for at få en prof til at støbe gulve med varme i hele stuertagen...... Det dyre er når man skal rette alle de gamle rør-huller fra det gamle system.... fordi man tænker at man ligeså godt kan gøre det rigtigt når man nu alligevel er i gang... så skal gulvet skiftes, og så skal elsystemet skiftes, loftet skal isoleres... der er ikke plads taget skal løftes og så kan man ligeså godt skifte taget.... pludselig har man brugt 550.000....


Prøv [email protected]
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis