Automatsikringer i "Serie"

Hej Venner

Jeg har købt mig en varmepumpe i Kina..... Den virker fint og var mega billig.... MEN

Den er på 230V.... og jeg har forberedt huset til at den var på 400V... og nu køre den på én fase... men springer sikringerne når den skal arbejde hårdt.... drøn ærgerligt...

Systemet er opbygget med to El-tavler, én hovedtavle (med alle husets grupper) og en tavle kun til varmepumpen..... Det ser sådan ud:

Elnet: 
400V, 35 amp---> 

Hovedtavle 400V, 25 amp---> 

Varmepumpetavle 400V, 20 amp-->

Varmepumpe 230V... og for mange amp...

Nu kommer spørgsmålet:
Kan man have en 25 amp automatsikringer BÅDE i husets- og i varmepumpens- el-tavle?
Eller der en regel der siger at man skal have en MINDRE sikring længere nede i systemet?

(Selvfølgeligt forudsat at kablerne er dimensioneret til de flere amp)


På forhånd tak

Sune

P.s: Ja jeg ved at man skal være autoriseret for at skifte den slags og jeg skal nok få nogle voksne til at hjælpe mig.... men man skal jo ikke være autoriseret for at spørge... Vel? 

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke krav til selektivitet - dvs. du må gerne have en 35A sikring ude i forsyningen og så en 50A sikring inde i installationen... så din løsning med en 25A sikring flere steder i installationen er der intet til hinder for.

... og hvad angår autorisationen, så er det IKKE autorisationskrævende arbejde at bygge tavler...
1000 tak for det ekstremt hurtige svar.

Det var også en god nyhed. ...Jeg forestillede mig lige at jeg skulle til at få det HELE lavet om.... Super at man bare kan nøjes med at skifte automatsikringen....

Jeg var ikke klar over at jeg selv måtte bygge tavlen.... men jeg må vel ikke selv sætte den til...? eller hva?

Sune
Hvor meget der skal laves om skal jeg ikke kunne byde ind med uden at have set installationen...

Du må skam heller ikke selv bygge tavlen - men i modsætning til den faste installation må tavler udføres af tavlebyggere - dvs. personer der som erhverv servicerer, reparerer eller vedligeholder tavler.

Jeg nævnte det udelukkende som en lille morsomhed (man er vel fagnørd) i forbindelse med dit P.S.
Aaahh OK...

Så var jeg alligevel ikke helt ved siden af... men jeg forstod først joken da dem blev forklaret.. men god var den alligevel...

Tak.
Prøv at skifte automat børgen ud med en keramisk sikring. Smeltesikringerne er automatsikringen overlegen i næsten alle henseender. de to ankepunkter er spændingstabet som ikke betyder helt vildt meget i et almindeligt hus og den anden ting er brugervenlighed.
Kan man finde ud af at skifte en sikring og har man ikke en tavle der er termisk underdemensioneret er en smeltesikring at foretrække.

Jacob
Annonce
Hej Jacob

Det var bestemt også en tanke værd. tak.

I mellem tiden er jeg kommet lidt nærmere problemet.... Eller rettere det er flyttet ud til forsyningsskabet ude ved vejen.... Der sidder også 25 amp sikringer (smelte) og de ryger før mine egne 20 amp automatsikring!?

Resultatet er dog det samme.... ingen varme... Dong skal have grønt lyd fra min elektriker før de vil sætte 35 amp i skabet.... ind til da går jeg på listefødder og håber på at jeg stadig har varme i morgen....
Det var da latterligt små sikringer.
Hvad er din kina ting specificeret til at skulle forsikres med ?

Jacob
Den har en maks
230v
6.1 Kw
27 amp....sååå deeet

Men en normal ydelse på 20.25 Amp (rated currency)
Må vi se nogle billeder af dyret ? :-)

Er den forresten CE mærket ? tanken var at den måske kunne modificeres til at køre 3 x 400 på kompressoren, og da garantien sansynligvis ikke eksisterer, og ce mærkning formentlig er en by i Rusland kunne der måske godt foretages et par konstruktive ændringer.

Det kunne jo være at der var tale om en 3-faset kompressor der var udstyret med en pokkers stor kondensator for at kunne køre 1x230 v. Jeg har tidligere "nørdet" en hel del i at modifiere udenlandsk udstyr i industrien til at fungere på dansk el net, og har i den forbindelse ofte stået med lignende problemstillinger.

Lad os få nogle billeder (gerne af kompressoren)
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis