Automatsikringer i "Serie"

Hej Venner

Jeg har købt mig en varmepumpe i Kina..... Den virker fint og var mega billig.... MEN

Den er på 230V.... og jeg har forberedt huset til at den var på 400V... og nu køre den på én fase... men springer sikringerne når den skal arbejde hårdt.... drøn ærgerligt...

Systemet er opbygget med to El-tavler, én hovedtavle (med alle husets grupper) og en tavle kun til varmepumpen..... Det ser sådan ud:

Elnet: 
400V, 35 amp---> 

Hovedtavle 400V, 25 amp---> 

Varmepumpetavle 400V, 20 amp-->

Varmepumpe 230V... og for mange amp...

Nu kommer spørgsmålet:
Kan man have en 25 amp automatsikringer BÅDE i husets- og i varmepumpens- el-tavle?
Eller der en regel der siger at man skal have en MINDRE sikring længere nede i systemet?

(Selvfølgeligt forudsat at kablerne er dimensioneret til de flere amp)


På forhånd tak

Sune

P.s: Ja jeg ved at man skal være autoriseret for at skifte den slags og jeg skal nok få nogle voksne til at hjælpe mig.... men man skal jo ikke være autoriseret for at spørge... Vel? 

Hej Venner Jeg har købt mig en varmepumpe i... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan ser den ud:-)

Jeg venter lige på at den stopper med at tage et bilede af kompressoren.... 


Sune
Jeg prøver igen....

Nu tror jeg at der er nogle billeder...

 





Nå, det blev lidt rodet..... men det første billede er af "indmaden". Her ses kompressoren bagerst til venstre.

Billede nr 2 er af printpladen. 230V's ledningen sættes på T, N og jord, midt i billedet nederst med de store gule polsko.

De sidste 2 billeder er nærbilleder af kompressoren... og "polerne" som dens forsyningsledninger går på...

Det ville da være dejligt hvis det kunne køre på 400V.... men jeg er bange for at min el-viden er for lille til at regne den ud.
Jeg glæder mig til at høre din mening.

Sune
Lige et eller rettere to spørgsmål.

#1 Hvem har trukket forbindelsen fra eltavlen til varmepumpen?
#2 Hvor tyk er kablet? Kvadraten på kablet? Til 27 amp er den gængse 2,5mm slet ikke nok, uden at vide hvad du så skal bruge.
Annonce
Hej Martin

Der er en elektriker der har trukket kablerne, men da vi trak dem, vurderede vi at det var en 400V varmepumpe der kom.... Det var det så ikke...

Derfor er det som du siger for små kabler.... Men kablet fra husets hovedtavle til Varmepumpetavlen er et stor krabat (dog uden at kende kvadratet... så det er kun de sidste meter der skal trækkes om...

Sune
Det kunne godt ligne, at det er en 3faset motor, mht. kontaktoren, samt den store kondensator. Dette kræver dog et diagram, før det kan fastslås....
..og hvis det forholder sig således at det er en 3faset motor (hvilket også antydes på motortilslutningen), så tjek om kondensatoren sidder over 2 af lederne fra motoren. Hvis det er tilfældet, er det relativt let at lave den om til 3 faset istedet, og dermed fordele belastningen på de 3 faser istedet for på en fase.
Der kommer jo tilsyneladende 3 ledninger, ud af kompressoren, og køre den på 230 volt nu, vil det jo kræve 3 x 230 volt, der er vel kun mulig med en frekvensomformer?
(eller kondensatordrift)

Skal du kun bruge 1 x 230 volt, og du har et 5 x 2,5 kvadrat kabel, kunne du vel koble om, så bruger 2 x 2 ledninger til fase og nul, så svare det til 5 kvadrat.
Så du kan få de 35 ampere, som den vel kræver....
Gadvide om det er lovligt

mvh jens
Starter han kogepladerne op, samtidig med at varmepumpem kører, tvivler jeg MEGET stærkt på at hans stikledningssikring holder (25 A)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis