Buske ud til befærdet vej - hvilke?

Efter at have fjernet min tjørnehæk, har jeg nu græs helt ud til en befærdet vej igennem min by, der er ingen fortorv. Der skal plantes noget til foråret, men hvad.

Hvilke stedsegrønne buske vil være gode til at sætte helt ud til vejen?

De skal, når de er i fuld højde, ikke være mere end maksimum 100cm høje. Der må godt være luft imellem dem, så de står som olietønder.

De skal jo kunne tåle lidt, salt osv om vinteren.  Hvilke kan man med fordel bruge?

På forhånd tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kunne jo vælge en dværgart af eksempelvis thuja. De bliver jo sådan lidt søjleagtige og kan fint stå med lidt afstand, så søjlerne ikke vokser helt sammen.  De vokser langsomt, kræver ikke megen pleje og tåler de fleste jordtyper.

Buksbom var også en mulighed, men det skal ikke være en dværgart. Buksbom kan du klippe i alverdens faconer. Der er vist konkurrencer i faconklipning af buksbom.

Man kunne også vælge kirsebærlaurbær. De er nok billigere, vokser hurtigtigere og deraf mere plejekrævende da de hurtigt vokser i både højde og bredde. Så de skal årligt trimmes årligt, hvis man vil have facon på dem og holde dem i tilpas højde.
Tak for det hurtige svar.

Jeg tror jeg har en kirsebærlaurbær i min indkørsel (det ligner i hvertfald ) og den er jeg meget tilfreds med. Men da både min nabo og jeg har problemer med at se ned ad vejen på den side buskene skal være, vil der blive for meget vedligehold med at holde en kirsebærlaurbær.

Buksbom og thuja er også fine bud. Der findes ikke nogen flere, måske lidt mere spændene, og ikke så kirkegårdsagtige?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis