Sol celler igen!

Jeg vil have solceller på min campingvogn, men jeg begriber ikke meget af, hvad der skrives i diverse specifikationer for sådanne.

Jeg har fundet nedennævnte: 

Citat:

Poly krystalinsk 100W/12V solcelle

Type: KM100 

Dimensioner: 1210 x 680 x 35 mm / 10 kg
- Tolerance: +/-3%
- Effekt: 100Watt
- Strøm ved P max: 5,65A
- Spænding ved P max: 17,74V
- Kortslutnings strøm 6,32A
- Åben kreds spænding: 21,56V
- Arbejds temperatur: - 40*C til + 85*C
- Maks system spænding: 750VDC
- 25 års garanti - 80%
Made in China
Aluminium ramme og tilslutnings boks

Citat slut.

http://kerychip.dk/oscommerce_st/ca...ts_id=1017

Vil det sige, at jeg skulle kunne trække 100 watt ved 12 volt eller det der svarer til godt 8 amp ved 12 volt, uden at den tilsluttede akkumulator aflades?

Hvad betyder det med P max, kortslutnings strøm, maks system spænding, poly krystalinsk?

Den skal ligge fladt ned på taget af campingvognen, og mit håb er, at den kan producere strøm til at vi i nogle få timer kan have en bærbar PC, evt. 2 aht TVmodtagelse, lidt led-lys og pumpen til vand.

Vi har hidtil kunnet klare os med bilens akkumulatorer, når vi kører hver dag og oplader akkuerne. Der er ikke noget med mover, som trækker voldsomt.

Det er overhovedet ikke et spørgsmål om at spare, men ene og alene et ønske om at være uafhængig.

Jeg er klar over, at det er ikke optimalt at panelet skal ligge ned, men det er det, der er muligheden.

Er et poly krystalinsk panel bedre eller dårligere end andre typer til dette brug? Jeg kan se, at de opgivne temperaturintervaller ikke vil give problemer for mig.

Kan man regne med, at den også lader lidt i gråvejr?

Håber der er nogen, der gider indføre mig i dette! 



Med venlig hilsen
ktm

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved nok lige så meget om emnet som du ktm, dog er jeg blevet lidt klogere af at læse en vejledning på mmc.dk hvor de også forhandler solceller, endda nogle som er beregnet på at ligge på dækket af båden og kan tåle at man jogger på dem. Så måske et lille trip på www.mmc.dk kunne hjælpe dig lidt på vej
Her på LDS. er der jo lige så mange meninger som der er brugere
De har mange rare sager der ved MMC
Faktisk kunne jeg snildt købe mig fattig der. Det er et af de få steder som har noget godt kram, hvis man skal lave noget i strøm også på bil og campingvogn.
Men jeg synes ikke man ret mange steder strør om sig med letfattelig oplysning om disse solceller, eller også er jeg bare blevet for gammel til at fange, hvad de forskellige ting betyder.
Det er nok også noget tidligt, at begynde at spekulere i det, idet sagerne nok ikke er særlig udviklede endnu, men på den anden side set, så er det nu, jeg har brug for det, og måske ikke om 10 år.

Det kunne jo være, at der var en og anden, der havde noget sådant i en sejlbåd, der vel ikke har lysmaskine om bord i almindelighed.

Med venlig hilsen
ktm

 

P-max betyder at der er målt ved maksimal belysning (maksimal effekt - P står for Power=effekt)
Kortslutningsstrømmen er den strøm, der vil løbe ved kortslutning af cellerne (ved fuld belysning)
Åben kreds spænding er den spænding, der måles hvis der ikke er nogen belastning af cellerne (igen ved fuld belysning)
polykrystalinsk er en betegnelse for fremstillingsmåden.
Jeg har set to udlægninger af P max. Power og peak.
P max, forstået som peak, kan også være en referance, hvor man ved en given (optimal) belysning måler effekten.

Spændingen ved P max er det, der i et batteri hedder den elektromotoriske kraft. Beskrevet ovenfor.
Kortslytningsstrømmen er som ovenfor beskrevet.
Udfra disse to kan den indre modstand beregnes ved Ohms lov: Volt/amp=ohm.

Forestil dig et batteri, der består af en spændingsgiver og en indre modstand i serie. Sæt en kasse rundt om, og så har du batteriet. Når det er ubelastet kan du måle spændingen over polerne, det er den elektromotoriske kraft. Kortslut batteriet, spændingen over polerne er nu nul, og mål strømstyrken. Spændingsfaldet fra elektromotorisk kraft til nul ligger over den indre modstand i batteriet. Al effekten afsættes inde i batteriet, som bliver varmt. Nå ja, det ved vi jo godt i forvejen.

Og hvad kan man så bruge det til?
Hvis du tager et 4,5V batteri med en indre modstand på 15 Ohm vil du få en strøm på0,3A, hvis du kortslutter det. Effekten, der afsættes i batteriet bliver så på 0,3Ax 4,5V = 1,35W.
Hvis du sætter en pærer med 100Ohm til batteriet vil den trække 0,039A (4,5V divideret med 100+15 Ohm). Spændingen over polerne vil falde med 0,039 x 15 Ohm (strømstyrke gange den indre modstand)=0,58 V. Spændingen over polerne vil altså blive på 4,5 - 0,58 V= 3,92 V

Dette bruges til at beregne, hvor meget effekt, der afsættes i inde i batteriet og hvor meget spændingen over polerne falder ved en given belastning (strømstyrke).
Helt så simpelt som ved et batteri er solceller ikke, men princippet er det samme.

Håber jeg fik forklaret det på en forståelig måde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det er sikkert rigtigt, men stadig den rene volapyk for nogen af os. Alle de der tal og beregninger kan vi ikke bruge til så meget, vi vil bare vide om det virker eller ikke virker, ikke så meget om hvordan eller hvorfor
Annonce
Skrevet af Håndværkeren på 09 feb 2011 01:36
Det er sikkert rigtigt, men stadig den rene volapyk for nogen af os. Alle de der tal og beregninger kan vi ikke bruge til så meget, vi vil bare vide om det virker eller ikke virker, ikke så meget om hvordan eller hvorfor


Hej Håndværkeren.

Ærligt talt, så har jeg ikke begreb om, hvorvidt de solceller virker, og jeg har ikke noget at sammenligne med.
Indrømmet, det er meget teoretisk, og i sidste ende gælder det jo, som du også siger, om at det virker.

Kommer til at tænke på forskellen mellem teori og praksis.
Teori: Det virker ikke, men vi ved hvorfor.
Praksis: Det virker, men vi ved ikke hvorfor.
Praktisk teori: Det virker ikke og vi fatter hvorfor.

Jeg håber der er nogen, der kender mere til solceller i praksis en mig. Jeg vil nemlig også gerne vide lidt mere om dem.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej

Solcelle det virker.

Der er stadig meget der kan forbedres inden for solceller ingen tvivl om det, da de kun bruger få procent af det potentiale der er i udviklingen. Men som det er gået med Pc udviklingen venter man på at den bedste er lavet, får man aldrig en da de udvikles konstant. Køber man i dag er den allerede forældet inden i morgen.
 
Men prøv at se på det her link og lidt omkring der. Bedre kunne jeg ikke beskrive det så hvorfor skrive det 2 gange.

Og hvorfor slås med en forlængerledning og stik der ikke passer når det kan undgås.

Samt holde ude på Lars tyndskids mark og stadig vide at der er strøm. Skønt


  • Mens vi overvejer, hvornår vi skal begynde, er det ofte blevet for sent til at handle.
  • Hvis man følger i andres fodspor, kommer man aldrig foran.
  • Hvis du synes, at uddannelse er dyrt - så prøv uvidenhed!
     
Det var et rigtigt godt link, med konkrete komentarer.
Tak for det
Ja der er meget at læse og studere, men ofte synes jeg det er en hel del teoretisk og når der så er noget erfaring, er det ofte ret gammelt.
Men der sker måske slet ikke så meget udvikling som jeg bilder mig ind?

Meget af det jeg ser handler om, hvorvidt man kan tjene penge på det eller ej, men det er i grunden ikke mit ærinde. Jeg vil bare gerne have noget, der virker og kan give mig strøm ude på Lars Tyndskids Mark, men på den anden side set, er jeg jo heller ikke interesseret i at lægge flere hundrede kilo på taget af campingvognen, hvis det er overflødigt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, helt nede på jorden, så handler det om at få noget der virker til dit brug.
Alt for meget teknik, herunder solceller, bliver pakket ind i fine tekniske specifikationer, som ikke har relevans for slutbrugeren. Det du har brug for at vide er jo bare, hvor mange Kwh, eller anden energienhed, et vandret monteret solpanel kan levere på en gennemsnitlig dag i campingsæsonen i Danmark. Så kan man selv derfra sjusse sig til, hvor meget der mistes på en overskyet dag, eller hvis vognen står i delvis skygge under et træ.
Den slags oplysninger gives desværre ikke. Jeg har ihvertfald ikke set dem endnu.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis