Hvilken pilleovn?

Hejsa

Hey - mit første indlæg her i dette forum

Jeg har set mig lun på at skulle udskifte min 14 år gamle brændeovn med en pilleovn. Den skal stå i min pejsestue, som ligger i den ene ende af vores parcelhus (fra 1973, 184 m^2). I den anden ende ligger bl.a. vores bryggers med et 13 år gammelt gasfyr. På taget ligger en solfanger i 3 paneler, der leverer en del varmt forbrugsvand - dvs. ikke til radiatorerne.

I pejsestuen er kun opvarmning via el-radiator (ud over selvfølgelig brændeovnen. El-radiatoren er stort set alktid slukket).

Jeg kunne godt tænke mig, hvis det er muligt, at tilkoble en pilleovn direkte til nærmeste radiator, for på den måde at lade pilleovnen indgå i husets rumopvarmning.

Er der nogen, der har erfaringer med dette? Er der nogen, der kan anbefale en god pilleovn? God = høj effektivitet, ringe støj, smart betjening
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt mig bekendt er den type pilleovne der er beregnet til at have stående i stuen, ikke forsynet med et vandkammer, de er udelukkende bygget til primær varmekilde. Vil du have et pillefyr til at opvarme husets radiatorer skal du have fat i en pille stoker og den er kun egnet til at stå i et fyrrum / bryggers, Der afgiver selve kedlen ikke ret meget varme til selve rummet.
Velkommen til.

Jeg skal ikke klåge i, hvilken ovn, der er den optimale, men gør dig selv den tjeneste at lytte til den/de du overvejer.
Der er lidt blæserstøj fra dem, men ikke noget jeg personligt ville betragte som et problem, men andre kan være mere sensible.

Jeg synes det er en god ide at forbinde en sådan pilleovn til nogle radiatorer, men de med centralvarmegris er væsentlig dyrere end de rene luftovne. Men stadig, så har jeg ingen erfaring.

Selv har jeg pillefyr til at trække min centralvarme, og jeg har kontor lige op og ned ad dette, og hæfter mig kun ved dets tilstedeværelse, hvis der er driftsforstyrrelse. Stopper pilleraslen og blæserlyden lægger jeg mærke til den MANGLENDE lyd!

Med venlig hilsen
ktm

At koble ovnen på centralvarme anlægget et tilfældigt sted er vist af gode grunde ikke muligt.

Ovnensvandgris skal have direkte forbindelse med vandtanken i centralvarme anlægget samt med noget ekspansion ellers risikere du det helt store brag.

Jeg er selv på udkig efter en god pilleovn dog uden vand så jeg følger tråden
Hej Claus og interesseret

Som tilligere nævnt i tråden, er man nødsaget til at koble en pilleovn med vandvarmer i, til ens eksisterende varmeanlæg.

Jeg kan dog anbefale en ovn ved navn Rika, ovnen er produceret i Østrig og køre med naturlig konvektion. Kvaliteten på produktet er i topklasse, dette afspejler sig prisen.
Uden at gøre mig klog på noget vil jeg blot anbefale http://www.dbvvs.dk/shop/traepilleovn-46s.html, hvor jeg fik en rigtig god rådgivning, samt har opnået en besparelse i min opvarmning ved den ovn jeg anskaffede mig.

Venlig hilsen
Carl

Sikkert reklame for eget firma ?
Skal nok hjælpe i en tråd fra februar 2012
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis