Træk fra skunken


Vores hus er et 70'er villa i 1½ plan.

Træk
Ved kraftig blæst om vinteren kan vi mærke det suser ind ved etageadskillelsen. Det kan mærkes ved listerne ved loftet i stueetagen (profil loft), langs ydermur og 40-50 cm. ind langs tværgående vægge.

Jeg formoder det stammer fra skunken. Som man kan se nedenfor så er der ca. 30-40cm fri rockwool ned mod underetagen. På den lodrette del af skunken er der monteret tynd krydsfiner udvendig på isoleringen, men altså intet på den vandrette del. Om den kolde luft kommer ind ved udhænget eller ned langs taget ved jeg ikke.

Er det bare sådan det skal være?





Billederne er taget ifm. etablering af et velux vindue, ser jo ud til at være rimeligt godt isoleret.


Adgang
Hvor er det smart at etablere adgang til skunken? vi har pt. ingen adgang til vores skunk - den tidligere ejer sagde at det kan man jo lave når man får brug for det. Jeg tænker det nemmeste er at sætte låger i ved vores svalegang. Så undgår man en kold lem indenfor.




Men, da det nye velux vindue går ud i skunken, vil man ikke kunne komme igennem på det sted.

Kan man lave en lem i udhænget (profilbrædder) ? det er ret bredt 73 cm!

Jeg vil jo helst undgå en indvendig lem 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er sikkert fordi dine vindplader ikke er fuget tæt til spærfædder og ned til murværket, det er med garanti vind der finder ind mellem murværket og vindpladerne du kan mærke som træk.
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår 100%.

Vindplader? er det det der sidder op under udhænget?

Undersiden af udhænget er beklædt med profilbrædder. Jeg har faktisk lige monteret en ekstra halvt bræt hele vejen yderst fordi den sidste tømrer efterlod en sprække på 5-6cm da han fritlagde vores tagrender. Han mente der skulle udluftning til - ja, tak! det var lige rigeligt.

Første liste ind mod huset ligger klods op af remmen, yderst er der, efter min udbedring, nu en sprække på ca. ½ cm.

Det har hjulpet en del, men skal det ligefrem fuges tæt? giver det ikke fugtproblemer?

Jeg tænkte mere om det var i orden at isoleringen (den vandrette) ligger frit, så evt. kold luft kan suse ned i underetagen?

Kan/må man lægge noget over der?
Ja, du kan bla. lægge en vindpap henover isoleringen.

Kan vinden trække ind langs facaden vil den dog finde ind under den isolering, hvilket sikkert er problemet i dag.

Vindplader / vindbrættet er den brædt der står lodret op for enden af isoleringen.
Ok, så forstår jeg bedre :-)

Det kan være jeg skal sætte en fuge mellem beklædningen under udhænget og remmen? så luften op langs facaden ikke kryber ind der. Men vil lige kontrollere vindpladerne er monteret ift. remmen. Vil også forsøge med noget vindpap hen over isoleringen. Tak for rådene.
Du skal først og fremmest fuge ved vindbrættet og spær, (lodret) og vandret ved samlingen mllem rem og vindbræt.
Du kryber en tur hen i skunken med fugepistolen..
På vej tilbag hæfter du noget vindafdækning fast over isoleringen.
Endelig sikrer du at det bræt du har opsat for nylig ikke stopper fuldstændigt for ventilationen til taget.
Hvornår er vindbrædder blevet udbredte??
Jeg er rimelig sikker på de ikke er der i bare lidt ældre huse...
Og har da også set nyere huse hvor de først er monteret efterfølgende..

Min skunk er fyldt med isolering, hele trekanten er fyldt ud unstaget hvor jeg har brug for at få adgang til mit krydsfelt for antenne og netværk, samt der hvor mine slanger til badeværelset er, Men nu er mit hus jo også uden udhæng, så skunken ligger ind over rummene i underetagen...

MVH Njord
Vindbrædder og vindplader lavede vi også for 12-15 år siden, så mon ikke det er noget ældre end det.

Det er rimeligt almindelig at bruge ved nybyggeri også, men har bruges for det meste hårde bats til formålet.

Tage uden udhæng er der tit bare vindplade foran bagvæggen, eller en vindplade monteret et stykke under overkant spær, som så er fuget tæt ved spær og murkrone.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis