Fugt Pose i kælder, farligt eller?

Hej alle..

Jeg bor i et "gammelt" hus med kælder. over kælderen har vi et værelse og et toilet. Der er ikke isoleret mellem kælder og værelser andet end det træ gulv der i sin tid er lagt oven på de tværgående bjælker. Nu er det sådan at der har været fugt i kælderen i lang tid, min teori er at det er pga. kullde fra kælderen og varme fra værelserne møder hinanden pga. det uisolerede gulv. Nu er mit spørgsmål så. Kan jeg hænge fugt poser  op for at tage fugten, eller kan jeg risikere at fugten er gået i murværket ikælderen. kælderen ligger i et hjørne af huset og den er muret op at mursten. Jeg er selvfølgelig klar over at jeg skal have isoleret mellem kælder og værelse for at komme problemet til livs, men jeg vil gerne affugte så meget som muligt først, er en fugtpose en god ide eller?

Mvh

Dennis albertsen

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke gøre skade med sådan en pose med en spand under...
Ellers skal du købe en rigtigt affugter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

du gør ingen skade med en affugter !! det er kun til det bedre !

vedr de fugtposer: antager det er den type man bla kan købe i matas ! du skal lige være opmærksom på at de er ikke særlige effektive hvis temperaturen er under 10grader, de bliver først rigtig effektive når du er over 15 !
(de fleste små "hobby" affugtere virker nu heller ikke under 5grader)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

okey, men hva gør jeg så. anskaffer mig fugtposer(tænker mere jeg vil købe dem ved xl) og en varmeblæser til at få temperaturen op eller skal jeg lede efter en rigtig affugter?

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

ps. lige et sidespørgesmål. Jeg har isolering til at isolere med, men på hvilken side af isoleringen skal jeg ligge fugtspærren. mellem gulv/loft og så isolering på eller skal jeg ligge isolering på og så fugtspærrer mellem isolering og kælderen.?

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Annonce
Damspærren skal lægge på den varme side af isoleringen.

Af hensyn til fugten, så skal du lige have konstateret om det er kondens fugt, eller fugt der trækker ind i kælderen, er det fugt der trækker ind i kælderen slipper du jo ikke af med den, selvom du tilføjer varme til kælderen.

Er det kondens kan god udluftning i kælderen sikkert skaffe problemet til livs.
Det er også min første plan/tanke, først få affugtet inden jeg isolere, så isolere og dernæst lave en god udluftning/ventilationshul. Og så håbe på at det hjælper, ellers må jeg jo se hva tiden viser om det er noget andet, men pt er det ret irreterende at vi ikke kan bruge kælderen, så håber deter kondens fra varme og kuldedermødes.

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Skal den kælder bruges fremover, så få etableret noget varme dernede i samme omfang.

Jeg ville få sat en affugter op, og smide lidt varme på kælderen, også evt. smide et hygrometer i kælderen, så du kan følge luftfugtigheden dernede, stiger den voldsomt så snart affugteren fjernes, så har du sikkert et større problem end først antaget.
kælderen var tænkt som sted hvor vi kunne sætte ting vi umiddelbart ikke bruger hver dag og så ville det være træls hvi der går fugt i det. Men først og fremmest vil jeg få noget varmepå dernede og hænge nogle poser op, så jeg kan kommme igang med at isolere og få det ordnet. så må jeg prøve at få fat i en rigtig affugter så jeg kan måle med hygrometer hvor fugtigt der er. og selvfølgelig få lavet en udluftning af en art.

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Biltema.dk har en affugter til ca. 1.000 kr

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis