Genvinningssystem

Vil høre om nogen har erfaringer med genvinningssystemer? Skal ikke have brændeovn, men huset skal gennemrenoveres og dermed isoleres til et energimærke A-hus, hvorfor genvinnningssystemet skal virke som udluftning af huset.

Hvad skal vi være ekstra opmærksomme på og kender nogen et godt mærke/god pris/etc...?

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nilan, Genvex og Dantherm er de store på markedet.
Gå efter et anlæg med behovstyring og høj virkningsgrad på genvindingen.
Sørg for at få et med lavt strømforbrug.

Personligt mener jeg, at aktive anlæg er spild af penge. Aktive anlæg er de med indbygget varmepumpe, mens de der "kun" har en modstrømsvarmeveksler kaldes passive.

Hvorfor er aktive anlæg spild af penge. Jo, intet kommer af ingenting -kun lommeuld.
Det aktive anlæg genvinder varmen via en varmepumpe (som bruger strøm) og laver varmt vand plus evt lidt gulvvarme. Den suger gammel luft ud af huset til formålet, og i stedet kommer ny kold luft ind. Den kolde luft skal opvarmes, og denne varme kommer fra centralvarmesystemet.
Passivanlæg med modstrømsveksler har en virkningsgrad på 80-90%. Derved får du luft ind med næsten samme temperatur, som den der suges ud. Jo koldere det er ude desto højere virkningsgrad. Dermed vil du få mindre behov for at øge fremløbstemperaturen til dine radiatorer eller din gulvvarme, hvilket igen fremmer energiøkonomien.

Få en uafhængig energikonsulent med begreb om tingene til at hjælpe dig med at regne og vurdere på tingene. Ved en totalrenovering koster ham promiller, og pengene tjenes hjem hurtigt ved at det gøres rigtigt fra starten og ved at det virker også på sigt.

Jeg planlægger selv nybyggeri og skal have jordvarme, genvinding osv så det kommer i lavenergi 2015eller tæt derpå.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis