Vil dræn hjælpe?

Hej

Jeg skal til at lave haven efter at vi har fået den fræsset godt igennem sidste år, men mit problem er at der er meget ler i jorden og derfor står der vand når det har regnet meget, vil det hjælpe at grave et dræn ned i jorden/leret og i så fald hvor langt skal det graves ned?

Mvh. Brian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke sikkert at det er løsningen, men almindeligvis ligger drænslanger omkring 80 10 cm. nede i jorden. Når din jord er så leret vil det hjælpe at tilsætte noget sand som så skal fræses med ned i jorden.
Hvis der er kritiske steder tæt på huset, hvor der kan blive risiko for indtrængning af overfladevand, ville jeg gøre som vist her under.

Lidt til højre for midten under risten kan man se et kloakrør. Det er tilsluttet mit regnvandssystem.

Sådan 2 riste har jeg placeret foran et par døre, både for at kunne skrabe fusserne af, og for at undgå at vand stemmer op og løber ind.

For som Håndværkeren rigtigt påpeger, så trænger vand kun langsomt ned gennem ler og især hvis det er frosset, kan jeg så tilføje.

Med venlig hilsen
ktm

Hej igen

Det er ikke tæt på huset og der hvor problemet er da vil vi have græsplæne så ville helst være fri for at der altid ligger en sø på græsplænen når det har regnet.
Så tager vi lige den lange version ! Hvis der ikke eksistere et dræn på din grund hvortil du kan koble et nyt dræn på, kan det være ligemeget med at nedgrave drænrør. Hvis den del af haven du vil have græsplæne på ligger langt nede eller sagt på en anden måde, hvor grundvandet står højt. Så er løsningen stadig kun at tilføje noget grus som nedfræses i den eksisterende jord. Og det er altså ikke bare en skovlfuld eller to der er tale om, men nok et par kubikmeter alt efter hvor stort et areal græsplænen skal være, du kan roligt regne med et lag på 6-8 cm. der skal nedfræses / blandes i den eksisterende jord.
Der er altså ikke nogen nemme smutveje hvis det er det du fifler for
Hvis du vil lave dræn for at lede overfladevandet væk, skal vandet jo have "direkte" adgang ned til drænet, og ikke skulle sive der ned.
Hvis du graver nogle render, og ligger drænrør, så fyld næsten op, med groft ral, overdækket med fiberdug, øverst sandmuld, vel ca 15 cm.

Hvis der er et lav sted på plænen, kunne en afløbsrist jo være ideel.
(eller et område med ral/sten helt til overfladen)

mvh jens
Annonce
Hvis det nu allerede samler sig om et enkelt sted kan man så ikke lave en art sivebrønd på det sted? -Altså noget med at grave et hul som er et par meter dybt og bredt som man så fylder med sand indtil 10-15 cm fra overfladeniveau - burde det så ikke kunne sive herfra?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det hjælper ikke at lave en sand faskine hvis det er grundvandet der står så højt, hvilket noget kunne tyde på
Skrevet af Håndværkeren på 06 feb 2011 17:37
Det hjælper ikke at lave en sand faskine hvis det er grundvandet der står så højt, hvilket noget kunne tyde på

Jeg giver dig helt ret - selvfølgelig gør det ikke det såfremt det er tilfældet, men det har trådstarter jo ikke svaret på om det er 

Selvfølgelig er der mange steder i DK med høj vandstand men langt størstedelen af husene ligger da trods alt noget højere end grundvandspejlet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 06 feb 2011 16:13
Hvis det nu allerede samler sig om et enkelt sted kan man så ikke lave en art sivebrønd på det sted? -Altså noget med at grave et hul som er et par meter dybt og bredt som man så fylder med sand indtil 10-15 cm fra overfladeniveau - burde det så ikke kunne sive herfra?

/BOFH

Jeg har haft det samme problem enkelte steder på min græsplæne............. Vandet kunne ikke trænge ned og der blev pytter.

Jeg gravede faktisk nogle ca. 2 m dybe huller og fyldte dem med sten til ca. 30cm fra overfladen, dækkede med fiberdug - jeg mener jeg lavede sådan 4 huller. Vandet står ikke længere i pytter på plænen.

Det skal siges at det nok ikke er helt det samme - 20-30 cm nede er et hårdt lag på ca. 30 cm som vandet har svært ved at trænge igennem.

Jeg tror det er sammenkørt fra dengang huset blev bygget.

Men drænhullerne har løst mit problem

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis