Problemer med gipslofter

Hej Forum!
Jeg har lige overtaget en gammel københavner lejlighed fra 20'erne og jeg skal til at sætte den i stand.  Jeg er løbet lidt ind i problemer mht. gips loftet i et af værelserne.  Som I kan se på vedhæftede billeder, så består gipsloftet af ca. 40*40 cm gipsplader, som er skruet fast til nogle træ lister som igen er skruet fast på loftet.  Gipspladerne er sikkert sat op for at skulle det gamle kalkloft. 

Problemet er at det ikke ser pænt ud og kunne godt tænke mig at have filt på. Mit spørgsmål er hvordan jeg kommer videre herfra.  Skal jeg pille gipsloftet ned og sætte et nyt op (støre gipsplader istedet for de små firkantede), spartle og sætte filt.
Kan loftet holde til at jeg sætter en nyt op uden at tage det gamle ned (der er højt til loftet).  Endelig har jeg tænkt på om jeg bare skal fuld spartle nuværende loft og derefter sætte filt på.
Er der andre løsninger? På forhånd tak for hjælpen.

Mit andet spørgsmål er mht. nedsænkning af loft på badeværelse. (gammelt køkken som er lavet om).  badeværelset måler 2,8mx2,2m og i det ene hjørne er der en bruse kabine med skydedøre.  Loftet er nedsænket med ca. 30 cm og består af små firkantede gipsplader.  Er det egentlig lovligt?  Her tænker jeg både på mht. brandfare og evt. våderumsgipslader.  Hvordan kan jeg kontrollere om det er våderums gipsplader, nu hvor de er malet?

Billede 1 uden zoom:

Billede 2: zoomet lidt ind
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Første spørgsmål: Ned med alle de gamle og op med ny forskalling og store plader - alt andet bliver noget juks..

Andet : Det er nok ikke vådrumsplader, men det er heller ikke et krav.. Og jeg vil mene det er lovligt nok, du skriver ikke noget om hvor længe det er siden det blev lavet..

Man skal jo kun opfylde de regler der er på det tidspunkt man sætter op.. Og hvis det er 20 år siden, kan man ikke bruge nye regler til at afgøre om lovligt eller ej..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Der er ingen krav til vådrumsgips på giploft i et badeværelse.

Dine gipsplader er 40x60 gipsfliser og ikke 40 x 40 som du skrev...

Ned med de gamle plade gipsfliser, og op med en gang forskalling, og herefter 1 eller 2 lag gips, så er tingene lavet ordentligt med det samme.

Og ja, det hele er lovligt dengang det bleve lavet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mange tak for svarene. Det er dejligt med nogle svar fra nogen der ved hvad de taler om.
Jeg prøvede i går at pille pladerne ned, men det er lidt svært at få dem ned, da man ikke kan se skruene. Jeg er bange for at ødelægge det pudsede loft, hvis jeg bare flå dem ned. Er der en bedre måde?
Kan den forksallling der sider der i forvejen, ikke bruges til de nye større gipsplader?
Ja, den gamle forskalling kan godt bruges, hvis den sidder med c/c afstand 300mm
Men egentligtalt kan du nok osse bare skrue gipspladerne fast i det gamle loft. Hvis det er puds på væv og tæt forskalling jo.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af hpox på 04 feb 2011 18:31
Men egentligtalt kan du nok osse bare skrue gipspladerne fast i det gamle loft. Hvis det er puds på væv og tæt forskalling jo.


Se det var det svar jeg havde håbet de fleste havde sagt. Det er klart det nemmeste. Men jeg lidt i tvivl om forskallingen kan holde, til yderligere et gipslag. Jeg har mega svært ved at få det gamle ned uden at bruge vold, da jeg ikke kan finde skruerne, så det er meget fristende bare at skrue nogle nye gipsplader på
Nej.
Det jeg mente -og skrev - var at du piller de gamle gipsplader og den gamle forskalling ned. Og derefter skruer du de nye gipsplader direkte på den gamle puds.

Nu må jeg så indrømme at jeg ikke helt kan gennemskue den eksisterende konstruktion.
Det virker faktisk som om der er 2 lag loftbeklædning og noget isolering.
Hvad der der oven over gipspladerne?

Det virker iøvrigt osse lidt besynderligt at pladerne er skruet op. Normalt sømmede man dem op.

Men ihvertfald. de der 40x60 cm plader kaldes pin-up gipsplader og træpindene er limet til gipspladerne.
De er ganske menne at rive ned. Enten tager du blot fat i kanten af pladen og hiver nedad.
Eller du starter ude i siden af rummet. der er pladerne fastgjort med synlige skruer. (Synlige var skruerne inden de blev overspartlede eller- malede)
Ok nu kan jeg bedre forstå, hvorfor jeg ikke kan finde skruerne, når de er limet på ;-) Nu er jeg helt med,mange tak for hjælpen allesammen.
Det der er overgipspladerne er forskallingen som er skruet på det gamle pudsede loft
Jeg ville måske overveje at bare fjerne gipsplader ,forskalning og hvad der ellers er og renovere de orginale lofter
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også