nyt tag på 70er hus

mig og min kæreste har lige købt et parecel hus fra 70erne vi vil gerne ha nyt tag på men problemet er hvor taghældning er for lille i forhold til hva levrandøren andbefaler.
kan man gøre noget for og få det i orden uden man skal pille alle lofterne ned eller hvordan
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man da sikkert godt.
Men hvorfor ikke bare vælge en tagbelægning/tagsten der passer til taghældningen.
Måske.
Men normalt liger eternitplader ikke på tagflader med mindre hældning end 15 gr. Og med undertag kan betontagsten osse lægges på den hældning.
Derimod kan det blive et problem mht. spærenes styrke. Men de kan forstærkes.

Endelig er et tagpaptag et bedre tag end et betontagstenstag. Alt andet lige.

Der er rigtigt mange gode kvalitets lertegl der må lægges helt ned til 15 grader.

Betontagsten
kræver lidt mere hældning, den kan evt. opnåes med kiler, men kræver både forøgelse af gavle, evt. aftræk og skorsten, så er et større arbejde.

Som hpox skriver, så skal du have styr på om din tagkonstruktion kan bære tungt tag, det kan måske ordnes med mindre forstærkninger hvis du har gitterspær konstruktion.

Alternativt kunne du vælge et lettere tegltag, så kan du måske slippe for forstrækninger af tagkonstruktioner.

Personligt foretrækker jeg selv Brandenburger HF14 af lettere tegl, og skal det være helt lette tegl og man godt kan lide de mere flade tagsten, så kan letvægtteglet Ravensberger Light anbefales.

Så vil du hellere have tegltag på huset, frem for tagpap er der da rigeligt med muligheder.
og hva vil sådan et tag koste pr kvm og hvor menge luft indtag skal der være
Den tagstens leverandør du vælger er villig til at lave en beregning for nogle få tusinde kr.
Prisen for selve tagbelægningen er jo den samme uanset hvilken konstruktion der er nedenunder.
Lad din lokale tømmerhandel finde prisen på på tagbeklædningen.
Ventilation af tagrummet koster ikke ekstre, men reglerne er at dr skal være 1/500 del af det areal taget dækker. ½ delen i tagudhænget og resten i kippen. Prismæssigt er det uden den store betydning om der skal 20 eller 30 stk. ventilationssten i konstruktionen.
Der er jo også løsningen med Decra tag som kan lægges ned til meget lave taghældninger.

Samtidig er Decrataget en af de stærkeste og mest holdbare tagløsninger der findes, og der sker yderst sjældent stormskader på selve tagfladen (jeg så dem faktisk ikke under orkanen i 1999).
ja det ved jeg men har hørt at de skulle larme af hå til når det regner
Det gør det også - foruden det forsøger at ligne noget det ikke er og per m2 koster ligeså meget som tegl men til gengæld laver masser af kondens både sommer og vinter.

Den forstærkning der skal laves for at det kan bære standard-tegl er ikke meget dyrere end den foring/opretning der måske alligevel skal laves for at fladen bliver ordentlig lige inden der lægtes op igen.

Huntonit og en dobbeltfalset teglsten der ikke er for blank og lavet af non-dansk ler - hvis du har eternit der er færdigt og vælger den løsning vil udgiften kunne holde sig selv hjemme i værdien af huset - især når du (som du nok bør) alligevel efterisolerer dit tag som en del af renoveringen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis