bageste stævnrørsleje

er i gang med, at skifte bageste stævnrørsleje, men har aldrig set denne type før..
fik skrueakslen ud, og gummilejejet sad løst, og var lige til at trække ud med fingrene. der sidder en ring aller yderst, som er skruet på en messingring, som jeg så har skruet af, men kan ikke forstå, at der ikke har været en messingforing, som gummilejet har siddet fast i. men det er måske en helt speciel type, hvor der er et udvendigt gevind på lejet. nogen der har en ide om hvad det kan være. måske skal jeg bare have den messingforing med gevind ud også??

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du billeder du kan vedhæfte?
Normalt sidder der en messingbøsning, men den kan være meget tyndt. Og den kan fås ud med et specialtværktøj.
Men sendt lige billeder med først.
Har løst problemet. Har lige talt med en gammel værkfører fra Korsør propelfabrik, og han kendte godt stævnrøret af den type. De var meget brugt i 70'erne. der var der nemlig et udvendigt gevind på det bageste stævnrørslejet. så min konklusion, er at ovennævnte leje aldrig har været skiftet. men de var åbenbart også lavet af noget godt materiale. Bronzeforingen, er lavet af noget materiale, som er ca 2,5 mm tyk.. Så nu er det bare med, at komme i gang....

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

Ja mon ikke foringen er lavet af hvidtmetal, en speciel bronselegering. Jeg kan huske at der var lagt sådan en foring ind imellem krumtapsølen og kloen på min simidiesel fra Søby motorfabrik. Den var på 15 Brygger heste der var en tobladet vendbar med en diameter på 70 cm.
nej, han mente det var messing, eller evt bronze, han kunne ikke helt huske det. Men han var helt sikker på, at jeg ikke kunne få et nyt leje magen til, med gevind i enden.. så jeg tænker jeg drejer et leje i teflon eller neopren....

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

grunden til at jeg vil lave det i ovennævnte materiale er den, at jeg skifter min oliesmurte pakdåse forrest, til en PSS akdåse, så der kommer hverken olie eller fedt i stævnrøret.. har lavet flere lejer til venner og bekendte, af nylon eller teflon. Og det virker altså upåklageligt..Man skal bare huske, at lave dem lidt midre, da de udvider sig lidt, når de kommer i vand..

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

så fik jeg pillet resterne af det gamle leje ud. systemet var/er egentlig ganske logisk lavet.. selve lejet med bronzebøs, og gummi, er en type med udvendige gevind hele vejen, og det bliver så skruet ind i lejebukken, og den yderste ring, virker så, som kontramøtrik. nærmest til info, så fremt nogen skulle støde på et lignende system..

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis