Rundsav + klinge til MDF

Hejsa

Jeg vil forsøge mig med små skabe og reoler i MDF til ophængning. Har jeg ret i, at man ikke blot kan købe en rundsav med standardklinge og forvente at den saver rent og pænt i MDF? Jeg har brug for en maskine hvor jeg kan save perfekt i gering uden at flosse MDF'en.

Hvad kan det?

Jeg har for nyligt købt en Makita 452 bore/skruemaskine som jeg er super tilfreds med. Er der nogle af makita aku-rundsavene (som bruger sammen 18V 3A batterier som min boremaskine), der kan det jeg efterspørger, og hvilken klinge skal man have fat i?

-----
M.v.h. Kristian

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der jo nok, og det er en fintandet klinge du skal have fat i !Det er som regel den der styre maskinen der er skyld i at pladerne flosser.
Okay - jeg er grøn hvad angår rundsave. Derfor spørger jeg som jeg gør. Jeg forstår at man ikke nødvendigvis bliver bedre til at slå søm i fordi man har en dyr hammer, men det er vel ikke helt ligegyldigt hvad man køber.

Er en fintakket klinge ca. 60 tænder?


-----
M.v.h. Kristian

Om en klinge er fintandet når den har 60 tænder, afhænger jo af diameteren

Mon ikke en akkusav er lige i underkanten til mdf?

Ellers kan jeg anbefale en Makita dyksav til 220 volt, med føreskinne, sådan en har jeg, den er jeg utrolig tilfreds med.
Den medfølgende ø 165 mm klinge, har 48 tænder, og laver et flot snit.
men vil nok kalde den mellem fin.

mvh jens
Dyksav med skinne SP6000K1 (39227520)
Jeg har en akkusav fra makita. Den er jeg rigtig glad for. Det er bare så meget nemmere uden ledning. Den bliver dog aldrig lige så stærk som en på "strik" Men en dejlig lille sav som jeg ikke ville undvære.
Jeg har begge dele. dvs. en god dyksav og en makita akku rundsav. akku rundsaven er ok til småting. men den er ikke med førings skinne. det er førings skinnen der er hemligheden for at save pænt i træ. uanset om det er x finer eller mdf.

Jacob
Annonce
Jeg har en klinge til min store, gamle Black&Decker rundsav, hvor der kun er ca 10-15 mm mellem tænderne med hårdmetalplatter.
Den laver et utrolig flot snit både i MDF og X-finer, men der er også voldsomt knald på liggehønen, og jeg kan bare mase på, og alligevel får jeg flot resultat.
Jeg kunne forestille mig at en batterimaskine nok ikke kan præstere de store omdrejninger, hvorfor den vil flosse i træet, hvis man ikke er yderst forsigtig med fremføringen.

Med venlig hilsen
ktm

 

>Jens
Ja - ok. Jeg tænkte på et blad på 135mm eller 190mm som de to 18V Makitaer vist bruger.

>Løkke
Min tanke var jo også at det ville være dejlig at slippe for ledningen.

>Jacob
Jeg har siddet og kigget omkring på føringsskinner og de er sindssygt dyre. Men jeg tror jeg laver en selv til at starte med. Så må jeg finde ud af hen af vejen hvad jeg reelt har brug for.

>ktm
Der er sikkert noget om det med omdrejningerne.

Mange tak for kommentarerne! En dyksav ser rigtig lækker ud, men er nok for specielt et stykke værktøj til mine behov. Jeg vil også gerne kunne bruge rundsaven til mere grove opgaver (garage). Jeg tror næsten jeg har bestemt mig for en Makita 5704RK (som kan fås til lidt under 900 kr) og en lidt finere klinge. Dertil prøver jeg at lave en skabelon selv efter det her princip: http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI





-----
M.v.h. Kristian

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis