Hvilket mini rensnings anlæg

Hej alle.

Jeg er lidt ny i det her gør det selv, og nu står vi og skal til at købe hus, inden det forsøger jeg at udvide min horisont omkring rensningsanlæg.

Det er sådan at på den ejendom jeg har kig på, (vest jylland, gram) er der septitank, og Haderslev kommune, siger at i næste "fase" skal der laves noget ved denne septitank, altså det skal udskiftes til noget bedre, tidsfrist ca 3 år.

Også ville jeg gerne vide om der er nogen af jer som har nogen gode ider om hvilket anlæg jeg skal vælge og hvorfor.

Samtidig skal jeg have flyttet anlæget ca 50-70m fra huset (lugt/larm/service osv.)

Nogen der har en pris ide?

Vi snakker om en alm husstand med pt 2 voksne, men der kommer nok 2 små mere med tiden.

P.S. for lige at understrege det helt tydelig, har jeg ikke tænkt mig at lave dette selv, det er håndværkere der skal lave dette.

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at spørge Komunen hvad det er de forventer du skal lave og på hvilken måde, det ville være ærgeligt at få lavet noget som de ikke er tilfredse med.
Jeg kan huske fra mine drengedage, at vi fik nedgravet noget de kaldte en Trixtank. Det var sådan en stor beton ring der var opdelt i rum, når spilvandet kom fra toilettet løb det ud i det største rum, hvor det faldt til ro, overflade vandet ledtes over i det næste rum hvorfra det igen løb over i det sidste rum og ud til en anden brønd der blev kaldt en sivetank.
Det største rum blev så tømt en gang om året af en slamsuger.
Lige præsis det samme havde vi da jeg boede på landet, og det er næsten det samme som septitank. Men de nye (tror det er EU) regler siger at man skal rense spilde vandet inden det løber ud i jorden/grundvandet igen.
Og det er jo egentligt en god ide, tænkte bare at det kunne være at der var noget her inde som havde et sådan anlæg og kunne give plusser og minusser for det ene eller det andet mærke/model.

Har kigget en del på http://www.watersystems.dk/ ´s modeller, og det ser fornuftigt ud.

Med venlig hilsen

 

Mark Baumann

 

Der findes jo anlæg der ad økologisk vej renser vandet så det kan bruges som drikkevand igen, det er så spørgsmålet om hvor meget plads du har, for de anlæg jeg har set fylder en del. Der var engang en udsendelses serie der hed Friland hvor de også lavede sådan et anlæg. Gad vide hvorfor vi aldrig ser noget fra det projekt længere ?
Så vidt jeg ved findes der færdigstrikkede anlæg til formålet.
Men det kan jo osse være at der allerede ligger en offentlig ledning i vejen - som du skal tilslutte dig inden 3 år.
Prøv at kontakte den lokale kloakmester, der hvor du vil købe hus. Han burde vide besked om begge dele.
Jeg må på det allerkraftigste råde dig til at komme på offentlig kloak, hvis det på nogen måde er muligt.
Det er meget ucharmerende at rode med septic- og trixtanke og sivedræn og -brønde, og den slags problemer dukker sjovt nok altid op, når huset er fyldt med gæster.
Jeg lagde ud med at etablere alt med septictank og stort sivedrænssystem, der ikke virkede, fordi kommunen på etableringstidspunktet ikke ville have mig og mine naboer med på hovedledningen, som løber 50 meter fra os. Det ville de så nogle år og en helvedes masse problemer senere, så gerne.
Jeg har pumpe på mit system, så jeg altid kan trykke det uønskede væk fra mig!
Det kostede mig ca 27.000 kr, og det er de allerbedste penge jeg har ofret her på ejd.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej
Jeg har hørt at man kan plante pil på udledningssted så skulle pilen kun optage kvælstofet fra spildevandet.

V. H fra M
Ofte vil dit lokale kloak forsyningsselskab, kunne tilbyde dig en husstandspumpestation, som så pumper vandet, til det offentlige kloaksystem.

Normalt levere brugeren selv strømmen, til pumpestationen (ganske beskedent strømforbrug), service og reperationer ordner/betaler kloakselskabet.

Ofte er der så et nedslag i vandafledningsafgiften, når man selv levere strømmen.

Vedrørende Pil/rodsoneanlæg skulle det vist kræve en anseligt areal, samt virkningen aftager med tiden, og uden for vækstsæsongen, sker der ikke det helt vilde.

Udover kvælstof (ammonium) er der også krav til Phosfor, og måske Nitrat fjernelse, det ved jeg ikke om rodsoneanlæget kan krepere.

mvh jens

@ ktm : Tror du har været uheldig..........

Jeg har septictank og sivedræn i mit sommerhus - virker upåklageligt.

Da jeg købte huset for 20 år siden virkede det fint efter 17 år med kun en septictank og en sivebrønd - da jeg havde haft det nogle år var det ikke så godt.

Jeg fik så lagt sivedræn ud i klitten ( 2 x 30m ) og så virkede det upåklageligt igen og gør stadigt. Med brus,opvaskemaskine og vaskemaskine. Ingen problemer med 4-8 personer i længere tid.

 Den bliver så tømt en gang om året ( lovpligtigt )
Mine klitroser og marehalm gror også fint - de får jo noget at leve af

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ikke tvivl om at et septitank systen, kan fungere fint.

Men nye lovkrav gør sådane systemer ulovlige, da de ikke renser vandet, så det overholder gældende udledningskrav.
Derfor bliver mange sommerhus/kolonihaver i disse år kloakeret, med afledning til det offentlige kloaksystem...

mvh jens

Det gode varer sjældent evigt!
Selvfølgelig var jeg uheldig med mit anlæg, men da jeg er meget sikker på, at det i fremtiden ikke vil være velset med siveanlæg, synes jeg at man bør undersøge, om man allerede nu og her kan komme på off. kloak.
Jeg ved, at der her i pastoratet er truffet en principbeslutning om, at alle, også de utalrige sommerhuse, skal på off. kloak.
I mit snart lange liv har jeg, lige fra jeg var ganske spæd, oplevet en hel del af disse prægtige anlæg. Faktisk har jeg oplevet problemer med dem alle efter kortere eller længere tid, og det er ikke oplevelser jeg savner at få gentaget, ja jeg er så utilpas ved disse anlæg, at jeg er fiks og færdig med at rode mere med dem, og vil ikke igen købe en ejendom uden off. kloak.

Det er ikke bare violduft, der er ved disse anlæg!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis