Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

74 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det tyske ikke er nogen hindring, finder du masser af tips her:

http://www.cncecke.de/forum/
Skrevet af Bent Andersen på 03 feb 2011 15:45
Jeg ville ikke turde lave det uden kuglespindeler. 
Jeg ved godt det ikke er optimalt uden kuglespindeler, men da de jo er ret dyre, vil jeg bare lige have "hul igennem" og se det virke inden jeg tager næste skridt. Nu skriver du "turde", men der er vel ikke nogen risiko forbundet med det, ud over at præcisionen bliver ringere, eller tager jeg fejl?

\ Nevil

Jo der er en risiko.
Der er to fræsemåder: modfræsning og madfræsning.
Ved modfræsning bevæger fræserskæret og emnet sig imod hinanden, hvilket betyder at emnet nærmest bliver "presset baglæns" af fræseren og at der er tryk på spindelen så slør kompenseres.
Ved medfræsning bevæger fræseskær og emne sig i samme retning, så der er en tendens til at fræseren "hugger i" og trækker emnet (med bordet) ind i fræseren, ofte med grimme resultater.
Det er problemt med almindelige spindler, de har altid slør (ellers kunne man ikke dreje dem).
Hvis din CNC software kan garantere at den altid foretager modfræsning er det OK.

MvH,

Bent.
Skrevet af Bent Andersen på 03 feb 2011 16:20
Hvis din CNC software kan garantere at den altid foretager modfræsning er det OK.
Jeg vil benytte Mach3, og ved endnu ikke noget om hvorvidt, det kan garantere dette 

Men jeg skal lige være helt sikker på jeg forstår hvad du mener med risiko. Kan maskinen gå i stykker, kan fræseværktøjet gå i stykker eller er risikoen "blot" at det giver grimme emner?

\ Nevil

Annonce
Medfræsning på en maskine der ikke er bygget til det (og det er BF20L ikke) er langhåret.
Afhænger af materiale, spåndybde osv. Men der er en reel risiko for et "crash" med knækket fræser og ødelagt emne.
Og hovedspindelen er heller ikke begejstret.

Bent.
Ok, så må jeg hellere sørge for også at få monteret kuglespindler inden jeg begynder at fræse.

Er der ikke nogen der har kommentarer til min indkøbsliste? Specielt til det med strømforsyningen...

\ Nevil

Jeg er nu ikke helt enig...

Ja kuglespindler er den letteste løsning, men også det dyreste.
Et af de vigtigste punkter i sådan et CNC projekt er at finde ud af hvad man vil lave på den, hvor hurtigt og hvor præcist man vil være tilfreds med. Nå ja og så hvor mange penge man vil smide efter det...

Og for at "prøve" at lave en cnc er det fuldstændigt overkill når du allerede har spindler på din maskine...
Der er flere måder at lave nul eller meget lidt slør i sine spindler, der findes masser af info på nettet, det er heller ikke forbudt at lege lidt George Gearløs med de ting man allerede har liggende.

Ang. styrring så er det ikke Mach3 der styre mod eller medfræs, det er dit CAM program der styre det...

Ang. Strømforsyning så skal den passe til dine stepper drivere, og nok ikke mindre end 24VDc




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg mener Optimum tilbyder konverterings kit til CNC. Så undgår du en masse problemer.

ang. med/modfræsning så har det ikke noget med din styring at gøre, det er snarere det software du bruger til at konverterer 3D parts til g-kode der skal tage højde for dette. medmindre du bruger en styring der spiser 3d parts direkte.

Jeg bruger samme interface kort som du har på listen. Relæ kortet behøver du ikke da interface kortet allerede har 2 relæer.

ang. strømforsyning så er den muligvis for store.. tror ikke de motorer du forslår tåler over 48Volt.. Så gå ned til 24 eller 48 volt og op på minimum 10 ampere... jeg bruger 24v 10amp til 3 x 2 Nm stepmotorer 48V og det kører OK. Min fræser er dog ikke særlig stor.
Skrevet af Henrik R på 03 feb 2011 20:19
Jeg mener Optimum tilbyder konverterings kit til CNC. Så undgår du en masse problemer.
Ja det er rigtigt, men så koster det også over kr. 16.000 og det setup jeg pt. har kig på, kan jeg få for omking kr. 4.500. Kuglespindlerne koster hos Optimum ca. kr. 7.500, mens jeg hos www.cnc-shop.mobasi.com kan få dem for ca. 5.700, så samlet set er det et spørgsmål om at jeg kan spare ca. kr. 13.000. Og så lærer jeg jo en masse ved at prøve selv 

\ Nevil

Der er yderligere 64 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis