Optimum BF20L ombygning til CNC

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil ombygge til CNC, men da jeg er uden erfaring indenfor CNC styring og elektronik i det hele taget, har jeg brug for lidt kyndig vejledning fra nogle af jer eksperter, inden jeg sender en stak euro til Tyskland :-)


Planen er i første omgang at gå efter den nemme og billige løsning og montere motorerne direkte på de oprindelige aksler og så med tiden optimere med udskiftning af akslerne til kuglespindeler og eventuelt tilføje lidt gearing o.a. hvis det skønnes nødvendigt.

Men jeg er fundet frem til nedenstående forslag til en indkøbsliste og vil gerne høre jeres mening om det overhovedet giver mening ift. den konkrete ombygning og specielt om strømforsyningens størrelse er passende eller om jeg evt. kan nøjes med en 48V eller om jeg skal højere op. 

Alle kommentarer er meget velkommen - tak :-)

Forslag til komponenter:
2 x Leadshine (X og Y-akse)
2 x Steppermotorer (X og Y-akse)
2 x Akselkoblinger (X og Y-aksen)
1 x Leadshine (Z-akse)
1 x Steppermotor (Z-akse)
1 x Akselkobling (Z-aksen)
1 x Relæ (køling, spindelmotor?)

\ Nevil

Jeg har en Optimum BF20L fræser, som jeg vil... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Henrik R på 09 feb 2011 10:11
Jeg kommer forresten i tanke om at du også skal bruge 5Vdc til dit interface kort, medmindre det er blevet opgraderet siden jeg købte mit. Hvis du ikke har en stabil strømforsyning på 5Vdc, så ville jeg nok være så frækt af tage 5Vdc ud at dit strømstik (4 polet) i din computer (harddisk, cdrom mm). http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector (sort = gnd / red = 5vdc)
Hvis ikke det kører stabilt, så hop overpå 12vdc (samme stik) og sæt en LM7805 transistor imellem. Den kan man smide alt fra ca 7 til 35 volt ind i og får 5vdc ud af (max 2amp). http://en.wikipedia.org/wiki/78xx

PS. uanset hvad du gør så vil jeg nok potentiale udligne alle dine strømforsyninger. DVS at du ligger alle dine 0Vdc'er sammen, så de ikke svæver iforhold til hinanden, og ødelægger elektroniken .

Jeg har spurgt ham jeg har købt det hele af om jeg manglede noget, og det skrev han jeg ikke gjorde, så mon ikke kortet er ændret på dette punkt. Ellers finder jeg ud af det når pakken fra tyskland lander.

Det med at samle alle 0Vdc'erne rækker min elektronikviden desværre ikke til at forstå  

\ Nevil

Selvfølgelig kan man indstille spindlerne, jeg kender ikke en eneste maskine hvor det ikke er muligt.
Men hvis du indstiller dem til 0 slør, kan du ikke dreje dem :-)

Torbens kollega kender åbenbart ikke sin maskine ret godt.

http://www.optimum-machines.com/products/milling-machines/bf-20-vario/index.html se 5. "bullet point".

Bent.
Man ligger 0Vdc sammen for at de har samme udgangspunkt. Har man 2 stk 5v strømforsyninger og måler fra den enes nul til den andens +, så kan man sagtens have en spænding på f.eks 30 volt, fordi størmforsyning jo bare sørger for at der er en difference mellem nul og + på det påtrykte. Så ved at ligge nul sammen så har de samme setpunkt. Derved udgår man store spændings forskelle som kan ødelægge elektronik.

I industrien ligger man alle nuller til jord i elskabene, men det er jeg ikke sikker på dit HPFI relæ er glad for. Men det er der nok andre herinde der kan be/afkræfte. Jeg er ikke hus elektriker, men gammel støvet automatikmekaniker.

Ang. aksial slør så ved jeg at i mange cnc maskiner kan der tages højde for vendeslør, det var noget vi jævnligt havde montør til at indjusterer efterhånden for spindlerne blev slidt. Men om Mach 3 eller EMC 2 kan tager højde for dette ved jeg ikke. Men ellers der det også en mulighed for at Rhinocam, Meshcam og hvad de nu alle hedder, kan tage højde for vendeslør, når de genererer g-code.
Skrevet af Henrik R på 10 feb 2011 17:39
Men om Mach 3 eller EMC 2 kan tager højde for dette ved jeg ikke.

Mach3 kan godt. Det indstilles i Backlash under config i menulinien.

Mvh Frank

Mvh Frank

Backlash funktionen i Mach3 er ikke "løsningen" på dårlige spindler, det er en lappeløsning og skal kun bruges som sidste mulighed. Den kan ikke gøre en "dårlig" maskine "god".
Løsningen ligger i at shimse sine spindler og møtrikker til mindst mulig slør.


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Skrevet af Pilotfromdk på 11 feb 2011 00:13
Backlash funktionen i Mach3 er ikke "løsningen" på dårlige spindler, det er en lappeløsning og skal kun bruges som sidste mulighed. Den kan ikke gøre en "dårlig" maskine "god".
Løsningen ligger i at shimse sine spindler og møtrikker til mindst mulig slør.
Forstået - det er jo også kun indtil jeg får råd og tid til at montere kuglespindler...

\ Nevil

Jeg kender ikke din maskine, men er overbevist om at den kan opgraderes med lidt teknisk snille og for små midler, så du ikke får slør i de spindler du allerede har, eller ihvert fald mindre end nu.... hvor meget snakker vi egentligt om? og hvad er dit mål at komme ned på?
Ved ikke hvor mange penge du har tænkt at smide efter projektet?
Som jeg ser det så kan de fleste lave (eller kender nogle der kan hjælpe) med den mekaniske del. Men når det kommer til softwaren der skal drive det hele så kommer de fleste til kort, så der må man ud og købe noget... Og man får det man betaler for. Og tro mig, er det noget du vil til at bruge til noget så skal du have noget software der dúr. Så brug dine penge der...
Så er mine 25øre vist brugt


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jeg har set nogen gøre ligesom på min tegning, og 2 pinolskruer i de 2 gevindhuller, for at forskyde gevindet lidt, men jeg ved ikke hvor godt det er og kan hellere ikke huske hvor dybt der skal snittes.

DLG
Det er en ok løsning, dem jeg har set, var skåren ca. 3/4 dele, og kun med en skrue i toppen.

mvh jens
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis