Renovering af gulv - isolering

Vi har påbegyndt renovation af et hus fra 1969 som vi lige har overtaget.

En central post i denne renovation er gulvvarme (vandbåren) i gang, brygger og badeværelse. Håndværkerne er gået i gang og har nu fjernet fliser og cement. Vi får i dag en mail om, at de vil lægge 10mm sundolitt ned men at vi betale os fra at få gravet længere ned og dermed mere isolering.

Da tilbuddet ikke udspecificerer hvor mange cm isolering der kommer i er eneste reference at entreprenøren på et tidspunkt har nævnt at de vil lægge 220 mm ned. Efter lidt google finder jeg ud af at standarden i dag er 300 mm og jeg kontakter derefter vores entreprenør. Jeg spørger hvordan det kan være at det gældende tilbud ikke overholder de nuværende regler og får at vide, at disse regler ikke gælder når der er tale om renovation. Ifølge ham så er det kun gældende for nybryggeri.

Kan det virkelig passe?

pft.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne virke som om din håndværker ikke er helt opdateret. Det er rigtigt at det var sådan når det gjalt det gamle bygningsreglement, men nu har det nye jo allerede været i kraft i et halvt år! Ifølge det skal man kikke på isolering/efterisolering ved nok lille renovering, hvis denne isolering er rentabel.

Men selv efter det gamle reglement anvendte man altså 300mm isolering i gulv, når der var tale om gulvvarme, ellers 220mm, så hans forklaring holder jo heller ikke.

Søg efter BR10 eller gå ind på XL-bygs side og vælg ProffCenter, eller kik på Rockwools side.

Jeg ved ikke hvad det er for noget med de 10mm du skriver om... Det er jo ikke engang nok til randisolering idag.

mvh

BS

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej

Tak for svaret. Jeg har fået skrevet forkert. De vil lægge 100 mm ned og ikke 10 mm, men som jeg kan forstå på dig så gør det dog ingen forskel. Han hovedargument er dog, at der er tale om renovering og ikke nybyggeri og at der derfor ikke er nogen regler/minimumskrav.

Hilsen
SA
Ok. 100mm er da bedre end ingenting, men slet ikke nok til at møde nutidens krav.
Og når det gamle gulv er væk ville det være helt hen i vejret ikke at lægge de sidste 200mm ned også.
Det er rigtigt at det gamle reglement skelnede mellem renovering og nybyg, dog sådan at hvis man rørte ved mere end 25% (tror jeg det var) af klimaskærmen så skulle man opdatere til nutids krav.
Det ny reglement skelner også sådan MEN nu går det på den enkelte bygningsdel.
Som jeg ser det kunne du godt have hugget de gamle fliser op og lagt nye, uden videre, men idet det gamle gulv er hugget op skal der opdateres.

Det kan godt det sommetider virker hysterisk med al den isolering, men sagen er jo at energipriserne kun går én vej og det er op. Flere og flere lejere og huskøbere ser nøje på udgifter til varme og hvis du skal sælge huset om nogle år, vil du være klart bedre stillet med et ordentligt isoleret hus.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis