Natur havebord

Jeg har fældet nogle mindre Birketræer og ladet stubben stå i passende højde til at jeg nu kan lave cafe borde rundt omkring i haven.  

Har Tænkt mig at bruge en asketræs kævle jeg har liggende og skære en skive og anbringe den på toppe at stammen som bordplade.

Nogen der har en ide til en solid samling der er usynlig eller alternativt bare en solid samling der er pæn.

på forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at du skærer bordpladen mindst 20 cm. tyk så den ikke lige revner foreløbig. Og så er det vel bare et ordentligt spir ned i centrum af pladen og ned i stammen. Det er nok en ide at bore hullerne først til spiret.
Husk at du skal skrælle barken af birkestammen, ellers vil den rådne op.
Hvis du er lidt snild på fingrene, kan du med held benytte dig af det som spejdere kender som en "kulsø-samling"

Lidt forenklet tager du en rundholdt (kosteskaft) som du skærer en pæn rille på tværs i begge ender(dvs. diregonalt i forhold til åre-retningen), derefter borer du et hul (samme diameter som rundholdten) i stubben, og et hul som ikke går hele vejen igennem din bordplade.Husk at måle din rundholdt's længde, da den er afgørende, i forhold til hullernes dybde.
Så tilskærer du 2 kiler som passer i rundholdtens bredde, gerne i noget hårdt træ som eg eller ask.

Nu sætter du kilen i rundholdten og banker rundholdten fast i bordpladen, herefter sætter du en kile i den anden ende af rundholdten og banker den fast i stubben.
Hvis du ellers har været lidt omhyggelig med opmåling og tilsnitning af kiler, skulle rundholdten være spændt så meget ud at den ikke kan rokkes ud af stedet.
Og til slut, som andre har skrevet, så hust at skære en tyk skive og få barken af.

PS: du kan jo også godt lave mere en rundholdt samling, hvis bordpladen ellers er stor nok, og så kan den heller ikke dreje rundt.

Held og lykke med hjemmesnitteriet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak den vil jeg se nærmere på
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis