Afkortning af spirorør?

Hej.

Står og skal skære nogle spirorør. Har en metalbåndsav, men den er desværre ikke stor nok til at kunne klare de 125mm rør jeg skal afkorte.

Hvad er alternativet. Synes nemt man kommer til at "sidde fast" med nedstryger, og dermed deformerer man kanten på røret.

Må man bruge vinkelsliber, eller hvad er det smarteste?


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vinkelsliberen er da klart det nemmeste ja, ellers kan et godt bajonetsav også bruges til formålet.
Tak for det

Grunden til min tvivl var, at et par af rørenderne ender udenfor, og var nervøs for, om vinkelsliberens varme ville ødelægge galvaniseringen, så de rustede.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja det gør det sådan set også når man bruger en vinkelsliber, du kan jo evt behandle det med noget rust beskyttelse. Det bedste er vel at klippe dem med en ordentlig "pladesaks" der er beregnet til formålet.
De vil også ruste i enden hvis du bruger sake eller nedstryger, galvafroid eler lignede kan benytte til at lukke jernet ender.
Som grunder synes jeg Zink-spray er fortræffelig, så er den nem at bruge, og tørre hurtigt.
Skal det være helt perfekt, så giv det en gang allu spray, oven på grunderen.
Så ligner det de nye rør, næsten 100 %

mvh jens

KEMA ZINK SPRAY ZN-595 GRÅ 500 ML                      *HALUSPRAY AL-480 500ML     KEMA
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg bruger altid vinkelsliber med en tynd skæreskive. Og belært af erfaring, markerer jeg skærestedet med en gang malertape der bliver kørt en omgang rundt om røret. På den måde kan jeg skære helt lige - Andre kan sikkert gøre det uden

Jeg har de sidste par månedes skåret en del spirorør Ø 100, 125, 160 med vinkelsliber og for at få en præcis skæring har jeg med en sprit-tusch mærket op efter et spændebånd der blev spændt løseligt omkring røret.
Eneste ulempe med vinkelsliberen er at støvet fra skæreskiven fordeles jævnt inde i røret, så det er en god ide at tørre godt af med en klud, især hvis røret bruges til indblæsning i huset

Det blev vinkelsliberen med tynd skive, afsluttet med zink-spray. Har gode erfaringer med zink fra svejsning - det holder bare . Men ideen med afsluttende alu-spray er jo fortræffelig.
Den indvendige rengøring af røret havde jeg heller ikke tænkt over, men en god praksis.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også